Jag är inte expert på CF Moto, men rent generellt är det väl som med det mesta, att man får vad man betalar för.De billiga maskinerna från Kina/Asien har historiskt inte varit bra.Rost, bultar som lossnar, gummibussningar och tätningar som spricker/åldras fort, komponentfel som beror på otillräckliga tester och produktförbättringar, dålig körkänsla/väghållning/komfort/fjädring.Vissa problem att tåla användning på vintern, knappar och reglage som fryser fast och startrelän som inte fungerar p.g.a. vatteninträngning/fukt som fryser på vintern är några exempel på sånt som jag har erfarenhet av (Linhai och Kymco).Men som sagt, CF Moto har jag ingen egen erfarenhet av.
Det är väl så att man köper grejer efter behov, min CF täcker mina behov med råge. Hade en annan "skitmaskin" innan, en Linhai,257 cc 2wd. Den gick utan större problem i 12 år, plogning, båt och ved dragande. Jag och många andra kanske inte har för avsikt att använda hjulingen som ubåt eller bestiga Mount Everest och då behöver man inte 1000cc och 80-90 hk eller en "märkesmaskin" med motsvarande cc för i stort sett dubbla priset.
Jag har aldrig varit intresserad av ATV men köpte jaktkoja i vintras och behöver då maskin för att frakta prylar då och då, ingen extremkörning alls men smygkörning i skogen.CF 450 EFI EPS ny blev mitt val.Maskinen klarade inte av längre stunder av krypkörning utan att den började misstända bluddra och tappa orke.Var inne på felsökning flera gånger innan ÅF gjorde återköp.Kör nu en beg Grizzly 700 som går som en dröm.Körde inte mer än 30-40 mil med CF'n men här är mina intryck.Bra däck men går inte att byta till större för att få högre markfrigång.Finishen över förväntan.Dragkrok alldeles för lågt monterad, borde upp 10 cm.Alldeles för hård i fjädringen men annars helt ok körställning/komfort.Den hade nog funkat för de som inte kör i skogen men kass för mina behov.
Har man maskinen som typ ”off-road” så är ju CA och de motsvarande klart att föredra. Markfrigång, effekt, smaskiga tillbehör etc. är mycket bättre på dessa. CF går klart att köra off-road med också men har nog inte samma komponent kvalitet samt effekt etc. För mig duger kina i nuläget men hade jag bott uppåt med den terräng som finns där hade jag bytt. Bara ljudet från en twin är värt pengarna. Förutom Kawas som hörs som en trimmad Puch Dakota, mest Nizzes.
Klart att CF moto blivit bättre, men än är de som jag ser det inte i nivå med de så kallade märkesmaskinerna.Inte heller de är dock problemfria, jag har min canam 800 XT-P Max inne på service nu, 600 mil/7 år och de byter drivrem, tändningslås, packning i avgasröret, damask till variatorkåpan (sprucken) samt reparerar kåpan till variatorn som har en spricka på undersidan.Maskinen käkar också batterier om man plogar mycket som jag gör, men det gäller nog alla maskiner, det har väl mer med belastningen som vinschningen innebär.