Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Motor går het  (läst 1383 gånger)

Utloggad Larkal

Motor går het
« skrivet: 2 augusti 2017 kl. 11:21:09 »
Har en traxter 2005. Temp.lampan på panelen signalerar hög temp. Kylfläkten startar inte. När jag kopplar ström till kylfläkten förbi all övervakning så går fläkten.
Givarfel ?
Var sitter givaren som startar fläkten?
Hur gör jag för att kontrollera om givaren är trasig eller hel?
Är det slutande givare när fläkten skall gå ?
Är det 2 givare. En som startar fläkten och en som ger signal till varningslampan ?

Utloggad rally nizze..

SV: Motor går het
« Svar #1 skrivet: 2 augusti 2017 kl. 11:59:56 »
Givaren borde sitta i kylaren.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Larkal

SV: Motor går het
« Svar #2 skrivet: 2 augusti 2017 kl. 19:13:23 »
Givaren borde sitta i kylaren.
Har en traxter 2005. Temp.lampan på panelen signalerar hög temp. Kylfläkten startar inte. När jag kopplar ström till kylfläkten förbi all övervakning så går fläkten.
Givarfel ?
Var sitter givaren som startar fläkten?
Hur gör jag för att kontrollera om givaren är trasig eller hel?
Är det slutande givare när fläkten skall gå ?
Är det 2 givare. En som startar fläkten och en som ger signal till varningslampan ?
Hittade en givare på kylarens vänstra sida....det bör vara den som styr start o stopp av fläkten. Vet inte hur jag gör för att få bort kontakten från givaren....jag brukar ofta bryta sönder kontakter p.g.a. okunskap om hur jag öppnar spärren på dem. Det vill jag inte göra nu......
« Senast ändrad: 5 augusti 2017 kl. 14:17:12 av Larkal »

Utloggad Tictic

SV: Motor går het
« Svar #3 skrivet: 2 augusti 2017 kl. 21:02:17 »
Ta en bild river kontakt stycken dagligen..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Larkal

SV: Motor går het
« Svar #4 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 14:23:34 »
klarar inte av att bifoga bild......

Utloggad Tictic

SV: Motor går het
« Svar #5 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 16:51:43 »
klarar inte av att bifoga bild......
Ta en bild tryck på bifoga här under när du skriver meddelande
Sedan välj fil sedan posta.
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Larkal

SV: Motor går het
« Svar #6 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 22:27:47 »
kontaktstycke

Utloggad rally nizze..

SV: Motor går het
« Svar #7 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 23:03:45 »
du ser i bakkant där kablarna går in är det som en vinge typ som du klämmer in med fingrarna då lossnar spärren/låset som håller kontakten på plats samtidigt som du drar/vickar den ut från givaren på kylaren, sen är det bara att skruva ut givaren från kylaren då den är gängad i kylaren lycka till..
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Larkal

SV: Motor går het
« Svar #8 skrivet: 4 augusti 2017 kl. 18:57:07 »
Skall försöka under helgen. Är det någon som vet med bestämdhet hur givaren fungerar. Om jag byglar de 2 kablarna som sitter på givaren enligt bild.....skall fläkten starta då ??? eller är det mera invecklat ??
Tack för tidigare svar  :)

Utloggad Pv544

SV: Motor går het
« Svar #9 skrivet: 5 augusti 2017 kl. 01:31:30 »
Tror du att maskinen verkligen går varm också?

Kan ju vara låg nivå på kylarvattnet också, då brukar lampan kunna lysa på en del maskiner.

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Larkal

SV: Motor går het
« Svar #10 skrivet: 5 augusti 2017 kl. 10:27:04 »
kylvattnet är ok....

Utloggad Larkal

SV: Motor går het
« Svar #11 skrivet: 5 augusti 2017 kl. 10:28:23 »
kylvattnet är ok....
går det att få fram elschema på nätet till den där maskinen.....?

 


Online just nu.

171 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 179. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme