ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen  (läst 5618 gånger)

Utloggad Putte1978

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 6
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Putte1978
Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« skrivet: 15 december 2016 kl. 20:14:45 »
Efter som jag är helt grön inom ATV så dök det upp en fråga jag inte funnit svaret på.
Min CFmoto 520 levereras i morgon och jag funderar på diffspärrarna.
Är både bakre och främre diffen alltid öppna innan diffspärren läggs i?
När diffspärren(arna) aktiveras låser man då även mittre diffrentialen så både främre och bakre axel driver med konstant fart?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Lowest

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2558
  • Total likes: 45
  • Kön: Man
  • Södra-Dalarna
    • Visa profil
Lowest
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016 kl. 20:43:06 »
Bak driver bägge lika det är bara främre du kan diffa och den är bakhjulsdriven tills du lägger i 4wd å då driver den på 3hjul tills du lägger i diffspärren fram å den driver på alla hjulen.

Finns ingen mittre diff
Anmäl till moderator   Loggat
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Putte1978

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 6
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Putte1978
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #2 skrivet: 15 december 2016 kl. 21:11:34 »
Bakhjulen är alltså konstant spärrade i diffrentialen och den elektroniska diffspärren aktiveras bara i framaxeln. Men en mittre diffspärr finns inte. För nog måste det sitta en mittre diff eller syftar du på att mittre diffen inte är spärrbar?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad rally nizze..

  • Livet är som ett lotteri bara nitlotter.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1711
  • Total likes: 168
  • Kön: Man
  • kawa 750 brute force..
    • Visa profil
rally nizze..
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #3 skrivet: 15 december 2016 kl. 21:22:50 »
Sitter inte nån mellandiff utan att fördelingslådan sitter i växellådan sen är det som Lowest förklarade
Anmäl till moderator   Loggat
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #4 skrivet: 15 december 2016 kl. 22:18:53 »
Fyrhjulingar är mycket lättare fordon än tex bilar, så nån mellandiff behövs inte.
Däcken "asar" det de behöver.
Det finns vissa få modeller med öppen diff bak, men den absoluta merparten är "låsta" baktill konstant.
Så även din.

På bilar är det ovanligt med difflock i framaxeln original men på fyrhjulingar är det nästan standard.
När denna läggs i blir den bångstyrig och stum i styrningen, men börja med att köra utan att blanda in detta... en ATV tar sig fram bra redan med "bara" awd.

Är du skogsvan med bil så vet du att man bör "lufta" och på en ATV kan man åka med ännu lägre tryck... lite beroende på däck men aldrig över 0,5... kanske snarare ner mot 0,25.
Och detta tryck åker man generellt på alltid.
Man håller alltså inte på att lufta och pumpa vilket ju är vanligt bland bilfolket.
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jupiter

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2044
  • Total likes: 288
    • Visa profil
Jupiter
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #5 skrivet: 16 december 2016 kl. 07:52:56 »
Men utan diff är de väl inte trehjulsdrivna?  :hmmm: Det är väl så att de utan spärren inne just diffar om ett av hjulen sätter sig om man aktiverat 4wd och med spärren aktiverad då inte kan diffa utan driver stumt. Eller jag är helt fel på det?  :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat
Eton 250 -2006
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Ural Wolf 750
Ural Retro
Plus massa annat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #6 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:25:51 »
Detta med att diffa... och att åka utan diffar... osv... är motsägelsefullt.
Lite som när något säger ultrarapid, det är ju supersnabbt egentligen men har fått betydelsen sakta.
Att "diffa" brukar betyda att man låser en diff.
Och en diff är ju en differential, alltså något som tillåter skillnad.
En låst diff är därmed samma sak som om man inte har nån differential.

När man skall förklara blir det därför lätt fel och missuppfattningar.

Men ja, en fyrhjuling är trehjulsdriven om inte framaxeln kan låsas/spärras.
Och så även en bil.
Är det balans i friktionen, dvs att alla hjulen har samma grepp då är det fyrhjulsdrift.
Men om ett framhjul stoppas eller kommer i luften eller får klart sämre grepp än övriga hjul då kommer det spinna.
Och fordonet blir därmed trehjulsdrivet.

Bilar har sällan spärr ens i bakaxeln, terrängbilar har därför lätt att få diagonalspin.
Höger fram och vänster bak tex... om man åker snett över ett dike.
Har man spärr bak, eller saknar diffferential bak helt som en ATV så slipper man oftast dessa problem.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jupiter

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2044
  • Total likes: 288
    • Visa profil
Jupiter
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #7 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:31:50 »
En bil är inte enhjulsdriven, den är oftast tvåhjulsdriven då differentialerna kräver ett visst motstånd för att låta all kraften bara driva ett hjul, så jag håller inte med i beskrivningen. Normalt är slutväxeln gjord för att låta drivhjulen driva hyffsat 50/50, diffens störta jobb är trots allt att låta hjulen rulla i olika hastighet när fordonet svänger. Så enhjulsdrift är en grov förenkling. Kanske annat iof med atv.  :dntknow:


Var fick jag enhjulsdrift ifrån?  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat
Eton 250 -2006
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Ural Wolf 750
Ural Retro
Plus massa annat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #8 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:41:58 »
Du är på rätt spår... i dessa sammanhang kan man därmed kalla en vanlig personbil enhjulsdriven.
För det blir den ju under vissa förutsättningar.
Tex om ena hjulet hissas upp, då stannar ju bilen där trots att andra drivhjulet är i marken ordentligt.

Har man nån form av diffbroms/lamelldiff osv klättrar den dock iväg.
Ofta använder man numera bromsarna som då är tänkta att bromsa ner det slirande hjulet och på så vis få över kraft till det med grepp.
Och i vissa lägen hjälper detta till... men i lika många andra lägen hjälper det inte alls.

Man bör betänka att vi här är i ett forum där terrängkörning diskuteras, fordon som på tax asfalt anses som tvåhjulsdrivna blir därför här lätt enhjulsdrivna.

Men vi skall nog inte fördjupa oss i detta alltför mycket, det pågår ju bitvis redan tunga diskussioner om spärr eller visco är bäst, skall man då dessutom blanda in andra system så ökar bara förvirringen.
Särskilt eftersom fyrhjulingar oftast har simpla AWD-system.

Men ja, jag hade gärna sett en ATV med torsen och antispin runt om, men det är nog rätt långt dit tyvärr.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad osla

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 283
  • Total likes: 31
  • polaris sportsman 800
    • Visa profil
osla
SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #9 skrivet: 16 december 2016 kl. 19:34:24 »
Enkelt sagt är hjulingen oftast låsta i bakaxel, mittdiffen är låst pga finns ingen diff, enbart i/urkoppling av kardan axeln till framdiffen, och där finns några olika sorter, vissa har bara en öppen diff,vissa har en vanlig öppen diff med spärr eller broms (visco).  Polaris har en helt egen lösning, ingen vanlig diff
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Övrigt »
  • Ämne: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
 


Online just nu.

604 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 641. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info