Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen  (läst 1153 gånger)

Utloggad Putte1978

Efter som jag är helt grön inom ATV så dök det upp en fråga jag inte funnit svaret på.
Min CFmoto 520 levereras i morgon och jag funderar på diffspärrarna.
Är både bakre och främre diffen alltid öppna innan diffspärren läggs i?
När diffspärren(arna) aktiveras låser man då även mittre diffrentialen så både främre och bakre axel driver med konstant fart?

Utloggad Lowest

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016 kl. 20:43:06 »
Bak driver bägge lika det är bara främre du kan diffa och den är bakhjulsdriven tills du lägger i 4wd å då driver den på 3hjul tills du lägger i diffspärren fram å den driver på alla hjulen.

Finns ingen mittre diff
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Putte1978

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #2 skrivet: 15 december 2016 kl. 21:11:34 »
Bakhjulen är alltså konstant spärrade i diffrentialen och den elektroniska diffspärren aktiveras bara i framaxeln. Men en mittre diffspärr finns inte. För nog måste det sitta en mittre diff eller syftar du på att mittre diffen inte är spärrbar?

Utloggad rally nizze..

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #3 skrivet: 15 december 2016 kl. 21:22:50 »
Sitter inte nån mellandiff utan att fördelingslådan sitter i växellådan sen är det som Lowest förklarade
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo V70 2.4D 07
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Hydro

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #4 skrivet: 15 december 2016 kl. 22:18:53 »
Fyrhjulingar är mycket lättare fordon än tex bilar, så nån mellandiff behövs inte.
Däcken "asar" det de behöver.
Det finns vissa få modeller med öppen diff bak, men den absoluta merparten är "låsta" baktill konstant.
Så även din.

På bilar är det ovanligt med difflock i framaxeln original men på fyrhjulingar är det nästan standard.
När denna läggs i blir den bångstyrig och stum i styrningen, men börja med att köra utan att blanda in detta... en ATV tar sig fram bra redan med "bara" awd.

Är du skogsvan med bil så vet du att man bör "lufta" och på en ATV kan man åka med ännu lägre tryck... lite beroende på däck men aldrig över 0,5... kanske snarare ner mot 0,25.
Och detta tryck åker man generellt på alltid.
Man håller alltså inte på att lufta och pumpa vilket ju är vanligt bland bilfolket.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jupiter

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #5 skrivet: 16 december 2016 kl. 07:52:56 »
Men utan diff är de väl inte trehjulsdrivna?  :hmmm: Det är väl så att de utan spärren inne just diffar om ett av hjulen sätter sig om man aktiverat 4wd och med spärren aktiverad då inte kan diffa utan driver stumt. Eller jag är helt fel på det?  :dntknow:
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Hydro

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #6 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:25:51 »
Detta med att diffa... och att åka utan diffar... osv... är motsägelsefullt.
Lite som när något säger ultrarapid, det är ju supersnabbt egentligen men har fått betydelsen sakta.
Att "diffa" brukar betyda att man låser en diff.
Och en diff är ju en differential, alltså något som tillåter skillnad.
En låst diff är därmed samma sak som om man inte har nån differential.

När man skall förklara blir det därför lätt fel och missuppfattningar.

Men ja, en fyrhjuling är trehjulsdriven om inte framaxeln kan låsas/spärras.
Och så även en bil.
Är det balans i friktionen, dvs att alla hjulen har samma grepp då är det fyrhjulsdrift.
Men om ett framhjul stoppas eller kommer i luften eller får klart sämre grepp än övriga hjul då kommer det spinna.
Och fordonet blir därmed trehjulsdrivet.

Bilar har sällan spärr ens i bakaxeln, terrängbilar har därför lätt att få diagonalspin.
Höger fram och vänster bak tex... om man åker snett över ett dike.
Har man spärr bak, eller saknar diffferential bak helt som en ATV så slipper man oftast dessa problem.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jupiter

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #7 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:31:50 »
En bil är inte enhjulsdriven, den är oftast tvåhjulsdriven då differentialerna kräver ett visst motstånd för att låta all kraften bara driva ett hjul, så jag håller inte med i beskrivningen. Normalt är slutväxeln gjord för att låta drivhjulen driva hyffsat 50/50, diffens störta jobb är trots allt att låta hjulen rulla i olika hastighet när fordonet svänger. Så enhjulsdrift är en grov förenkling. Kanske annat iof med atv.  :dntknow:


Var fick jag enhjulsdrift ifrån?  :hmmm:
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Hydro

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #8 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:41:58 »
Du är på rätt spår... i dessa sammanhang kan man därmed kalla en vanlig personbil enhjulsdriven.
För det blir den ju under vissa förutsättningar.
Tex om ena hjulet hissas upp, då stannar ju bilen där trots att andra drivhjulet är i marken ordentligt.

Har man nån form av diffbroms/lamelldiff osv klättrar den dock iväg.
Ofta använder man numera bromsarna som då är tänkta att bromsa ner det slirande hjulet och på så vis få över kraft till det med grepp.
Och i vissa lägen hjälper detta till... men i lika många andra lägen hjälper det inte alls.

Man bör betänka att vi här är i ett forum där terrängkörning diskuteras, fordon som på tax asfalt anses som tvåhjulsdrivna blir därför här lätt enhjulsdrivna.

Men vi skall nog inte fördjupa oss i detta alltför mycket, det pågår ju bitvis redan tunga diskussioner om spärr eller visco är bäst, skall man då dessutom blanda in andra system så ökar bara förvirringen.
Särskilt eftersom fyrhjulingar oftast har simpla AWD-system.

Men ja, jag hade gärna sett en ATV med torsen och antispin runt om, men det är nog rätt långt dit tyvärr.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad osla

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #9 skrivet: 16 december 2016 kl. 19:34:24 »
Enkelt sagt är hjulingen oftast låsta i bakaxel, mittdiffen är låst pga finns ingen diff, enbart i/urkoppling av kardan axeln till framdiffen, och där finns några olika sorter, vissa har bara en öppen diff,vissa har en vanlig öppen diff med spärr eller broms (visco).  Polaris har en helt egen lösning, ingen vanlig diff

 


Online just nu.

191 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 192. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme