Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen  (läst 1388 gånger)

Utloggad Putte1978

Efter som jag är helt grön inom ATV så dök det upp en fråga jag inte funnit svaret på.
Min CFmoto 520 levereras i morgon och jag funderar på diffspärrarna.
Är både bakre och främre diffen alltid öppna innan diffspärren läggs i?
När diffspärren(arna) aktiveras låser man då även mittre diffrentialen så både främre och bakre axel driver med konstant fart?

Utloggad Lowest

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016 kl. 20:43:06 »
Bak driver bägge lika det är bara främre du kan diffa och den är bakhjulsdriven tills du lägger i 4wd å då driver den på 3hjul tills du lägger i diffspärren fram å den driver på alla hjulen.

Finns ingen mittre diff
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad Putte1978

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #2 skrivet: 15 december 2016 kl. 21:11:34 »
Bakhjulen är alltså konstant spärrade i diffrentialen och den elektroniska diffspärren aktiveras bara i framaxeln. Men en mittre diffspärr finns inte. För nog måste det sitta en mittre diff eller syftar du på att mittre diffen inte är spärrbar?

Utloggad rally nizze..

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #3 skrivet: 15 december 2016 kl. 21:22:50 »
Sitter inte nån mellandiff utan att fördelingslådan sitter i växellådan sen är det som Lowest förklarade
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Hydro

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #4 skrivet: 15 december 2016 kl. 22:18:53 »
Fyrhjulingar är mycket lättare fordon än tex bilar, så nån mellandiff behövs inte.
Däcken "asar" det de behöver.
Det finns vissa få modeller med öppen diff bak, men den absoluta merparten är "låsta" baktill konstant.
Så även din.

På bilar är det ovanligt med difflock i framaxeln original men på fyrhjulingar är det nästan standard.
När denna läggs i blir den bångstyrig och stum i styrningen, men börja med att köra utan att blanda in detta... en ATV tar sig fram bra redan med "bara" awd.

Är du skogsvan med bil så vet du att man bör "lufta" och på en ATV kan man åka med ännu lägre tryck... lite beroende på däck men aldrig över 0,5... kanske snarare ner mot 0,25.
Och detta tryck åker man generellt på alltid.
Man håller alltså inte på att lufta och pumpa vilket ju är vanligt bland bilfolket.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jupiter

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #5 skrivet: 16 december 2016 kl. 07:52:56 »
Men utan diff är de väl inte trehjulsdrivna?  :hmmm: Det är väl så att de utan spärren inne just diffar om ett av hjulen sätter sig om man aktiverat 4wd och med spärren aktiverad då inte kan diffa utan driver stumt. Eller jag är helt fel på det?  :dntknow:
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Hydro

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #6 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:25:51 »
Detta med att diffa... och att åka utan diffar... osv... är motsägelsefullt.
Lite som när något säger ultrarapid, det är ju supersnabbt egentligen men har fått betydelsen sakta.
Att "diffa" brukar betyda att man låser en diff.
Och en diff är ju en differential, alltså något som tillåter skillnad.
En låst diff är därmed samma sak som om man inte har nån differential.

När man skall förklara blir det därför lätt fel och missuppfattningar.

Men ja, en fyrhjuling är trehjulsdriven om inte framaxeln kan låsas/spärras.
Och så även en bil.
Är det balans i friktionen, dvs att alla hjulen har samma grepp då är det fyrhjulsdrift.
Men om ett framhjul stoppas eller kommer i luften eller får klart sämre grepp än övriga hjul då kommer det spinna.
Och fordonet blir därmed trehjulsdrivet.

Bilar har sällan spärr ens i bakaxeln, terrängbilar har därför lätt att få diagonalspin.
Höger fram och vänster bak tex... om man åker snett över ett dike.
Har man spärr bak, eller saknar diffferential bak helt som en ATV så slipper man oftast dessa problem.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Jupiter

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #7 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:31:50 »
En bil är inte enhjulsdriven, den är oftast tvåhjulsdriven då differentialerna kräver ett visst motstånd för att låta all kraften bara driva ett hjul, så jag håller inte med i beskrivningen. Normalt är slutväxeln gjord för att låta drivhjulen driva hyffsat 50/50, diffens störta jobb är trots allt att låta hjulen rulla i olika hastighet när fordonet svänger. Så enhjulsdrift är en grov förenkling. Kanske annat iof med atv.  :dntknow:


Var fick jag enhjulsdrift ifrån?  :hmmm:
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Hydro

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #8 skrivet: 16 december 2016 kl. 18:41:58 »
Du är på rätt spår... i dessa sammanhang kan man därmed kalla en vanlig personbil enhjulsdriven.
För det blir den ju under vissa förutsättningar.
Tex om ena hjulet hissas upp, då stannar ju bilen där trots att andra drivhjulet är i marken ordentligt.

Har man nån form av diffbroms/lamelldiff osv klättrar den dock iväg.
Ofta använder man numera bromsarna som då är tänkta att bromsa ner det slirande hjulet och på så vis få över kraft till det med grepp.
Och i vissa lägen hjälper detta till... men i lika många andra lägen hjälper det inte alls.

Man bör betänka att vi här är i ett forum där terrängkörning diskuteras, fordon som på tax asfalt anses som tvåhjulsdrivna blir därför här lätt enhjulsdrivna.

Men vi skall nog inte fördjupa oss i detta alltför mycket, det pågår ju bitvis redan tunga diskussioner om spärr eller visco är bäst, skall man då dessutom blanda in andra system så ökar bara förvirringen.
Särskilt eftersom fyrhjulingar oftast har simpla AWD-system.

Men ja, jag hade gärna sett en ATV med torsen och antispin runt om, men det är nog rätt långt dit tyvärr.
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad osla

SV: Fråga om diffspärr och framförallt mittre diffrentialen
« Svar #9 skrivet: 16 december 2016 kl. 19:34:24 »
Enkelt sagt är hjulingen oftast låsta i bakaxel, mittdiffen är låst pga finns ingen diff, enbart i/urkoppling av kardan axeln till framdiffen, och där finns några olika sorter, vissa har bara en öppen diff,vissa har en vanlig öppen diff med spärr eller broms (visco).  Polaris har en helt egen lösning, ingen vanlig diff

 


Online just nu.

51 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 68. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme