ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Shimsa variator King quad 750 -16
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Shimsa variator King quad 750 -16  (läst 9059 gånger)

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
Shimsa variator King quad 750 -16
« skrivet: 19 oktober 2016 kl. 19:39:46 »
Hejsan på er!

Jag har tänkt mig att shimsa variatorn på min Suzuki King quad 750 -16 för att kompensera mina ITP 27or.
Har tre frågor som ni kanske kan hjälpa mig med

1. Vilka mått ska brickan ha, tänker då på ytter diameter samt inner diameter?
2. Behöver jag shimsa sekundären för att linjera variatorn när jag shimsar primären?
3. Sitter det korg på primären på dessa maskiner, behöver denna således också shimsas?

Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad Mattismarkus

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2197
  • Total likes: 135
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mattismarkus
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2016 kl. 19:54:50 »
köp ett dalton v kitt och kör med det.
jag har testat allt med chims o grejer och problemet är att chimsar du så linjerar inte remmen.
på yamahas egna kitt så chimsar man primären med ca 2mm och sekundären flyttas ut ca 1 mm (måtten kanske inte stämmer men du förstår säkert)

det blir lite bättre, men största problemet är att original sekundärfjäder är alldeles för mjuk mvh markus
Anmäl till moderator   Loggat
TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

Utloggad DM

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 155
  • Total likes: 7
    • Visa profil
DM
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2016 kl. 22:54:13 »
Jo ett variatorkitt kanske är bra, men ett billigt sätt är ju att schimsa variatorn ändå tycker jag. Men om du schimsar med måtta <1mm så bör det inte vara något problem. Googla så hittar du snart måtten :)
Har hört att det går att få dit brickor som är <1.5mm utan att schimsa ut kåpan.
Anmäl till moderator   Loggat
Kawasaki BruteForce 750 EPS 2013

Utloggad Mattismarkus

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2197
  • Total likes: 135
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mattismarkus
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2016 kl. 00:27:00 »
Citat från: DM skrivet 19 oktober 2016 kl. 22:54:13
Jo ett variatorkitt kanske är bra, men ett billigt sätt är ju att schimsa variatorn ändå tycker jag. Men om du schimsar med måtta <1mm så bör det inte vara något problem. Googla så hittar du snart måtten :)
Har hört att det går att få dit brickor som är <1.5mm utan att schimsa ut kåpan.

kåpan behöver man inte chimsa på king quad, tro mig jag har testat allt på dom, även med omsvarvad variator.

bäst blir det med ett dalton kitt då är det bara hårdare sekundärfjäder och lite lättare rullar.

helt onödigt att byta fjädrarna i slungkopplingen

mvh markus
Anmäl till moderator   Loggat
TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2016 kl. 17:04:20 »
Ett daltonkit är med all säkerhet bra, men greppet i remmen borde vara tillräckligt original på dessa maskiner om man inte slänger på monsterhjul och brötar ut i en myr, jag kanske har fel.
Har kört med shimsning och variatorkit tidigare på andra maskiner, men har ingen erfarenhet av sukan (ännu)

Man kan shimsa upp till 1,5mm enligt grabbarna på "Go"
Men var osäker på korgen (kåpan) om man vart tvungen att göra samma på denna. Men det har jag fått svar på nu :)

Det jag vill åt är just att drivningen ska börja lite tidigare och således med ett annat varvtal, sen kanske man tappar toppfart men det kan jag leva med.

Mattismarkus: Du som har provat allt, när du shimsade primären på din suka, shimsade du även ut sekundären för att få allt i linje?

När jag gjort det tidigare har jag endast shimsat primären och det har rullat utan bekymmer, men är det vettigt att göra båda kanske?

Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad Fridolf

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 8
    • Visa profil
Fridolf
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2016 kl. 20:11:42 »
Kör Grizzly 700 och har shimsat 2.0 mm utan att röra sekundären. Teoretiskt så är ju detta fel men jag har inte märkt några nackdelar som t.ex. förhöjt slitage av remmen och när teorin inte stämmer med verkligheten så är det verkligheten som gäller.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Yammaha Grizzly 700     Yamaha XT550

Utloggad Mattismarkus

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2197
  • Total likes: 135
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mattismarkus
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2016 kl. 20:32:02 »
original sekundärfjäder är alldeles för mjuk, så går det tungt åker remmen ner mallan skivorna o du kör på 4 växeln istället för första.
jag har testat det mesta med chims och kommit fram till att det håller bäst med ett v kitt hårdare sekundärfäder samt lite lättare vikter.

svarvad variator funkar, men sprängde remmen på min hjuling med den på
hade exakt den här från den här killen,
http://www.freewebs.com/coop45/

chims blir det lite bättre med, men som jag sagt innan byt sekundärfjädern först och testa sen
Anmäl till moderator   Loggat
TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

Utloggad osla

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 283
  • Total likes: 31
  • polaris sportsman 800
    • Visa profil
osla
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2016 kl. 21:39:43 »
förstår inte varför ni först börjar schimsa som egentligen bara är en fullösning. en sek fjäder är nog nästan billigare och lättare att byta än att börja schimsa, sen om inte det räcker så testa schimsa
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mattismarkus

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2197
  • Total likes: 135
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mattismarkus
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2016 kl. 18:51:06 »
Om man bara chimsar  så är ändå felet med för mjuk Sekundärfäder kvar , går det tungt så dras remmen ned mellan skivorna
Anmäl till moderator   Loggat
TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2016 kl. 19:16:08 »
Citat från: Mattismarkus skrivet 22 oktober 2016 kl. 18:51:06
Om man bara chimsar  så är ändå felet med för mjuk Sekundärfäder kvar , går det tungt så dras remmen ned mellan skivorna

Tack för bra svar!

Ett forum är till för utbyte av erfarenheter, och för att komma fram till "rätt" lösning måste man väga för/nackdelar med olika tillvägagångssätt.

Nu vet vi att original sekundärfjäder är för mjuk och att shimsa är fel ände att börja i vad gäller denna maskin, så tänkte inte jag från början :)
Steg 1 blir att byta sekundärfjäder och även lite lättare vikter, därefter får vi se om en shimsning blir aktuell.

Mattismarkus: Du kan säkert rekommendera vart man köper rätt v-kit, finns ju ett antal när man söker lite?

 
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
:rtfm: ()p

Utloggad Mattismarkus

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2197
  • Total likes: 135
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mattismarkus
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2016 kl. 20:22:07 »
Citat från: Miko skrivet 26 oktober 2016 kl. 19:16:08
Tack för bra svar!

Ett forum är till för utbyte av erfarenheter, och för att komma fram till "rätt" lösning måste man väga för/nackdelar med olika tillvägagångssätt.

Nu vet vi att original sekundärfjäder är för mjuk och att shimsa är fel ände att börja i vad gäller denna maskin, så tänkte inte jag från början :)
Steg 1 blir att byta sekundärfjäder och även lite lättare vikter, därefter får vi se om en shimsning blir aktuell.

Mattismarkus: Du kan säkert rekommendera vart man köper rätt v-kit, finns ju ett antal när man söker lite?

Beställer själv från ebay
Anmäl till moderator   Loggat
TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

Utloggad Mattismarkus

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2197
  • Total likes: 135
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mattismarkus
SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2016 kl. 22:55:30 »
Citat från: Mattismarkus skrivet 26 oktober 2016 kl. 20:22:07
Beställer själv från ebay

det här kittet är klart prisvärt, rullarna är färdiga bara montera in annars brukar man pressa om metallhylsorna

http://www.daltonindustries.com/product_detail.php?product_id=185
Anmäl till moderator   Loggat
TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Shimsa variator King quad 750 -16
 


Online just nu.

599 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 624. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info