Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Shimsa variator King quad 750 -16  (lĂ€st 3234 gĂ„nger)

Utloggad Miko

Shimsa variator King quad 750 -16
« skrivet: 19 oktober 2016 kl. 19:39:46 »
Hejsan pÄ er!

Jag har tÀnkt mig att shimsa variatorn pÄ min Suzuki King quad 750 -16 för att kompensera mina ITP 27or.
Har tre frÄgor som ni kanske kan hjÀlpa mig med

1. Vilka mÄtt ska brickan ha, tÀnker dÄ pÄ ytter diameter samt inner diameter?
2. Behöver jag shimsa sekundÀren för att linjera variatorn nÀr jag shimsar primÀren?
3. Sitter det korg pÄ primÀren pÄ dessa maskiner, behöver denna sÄledes ocksÄ shimsas?


Utloggad Mattismarkus

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2016 kl. 19:54:50 »
köp ett dalton v kitt och kör med det.
jag har testat allt med chims o grejer och problemet Àr att chimsar du sÄ linjerar inte remmen.
pÄ yamahas egna kitt sÄ chimsar man primÀren med ca 2mm och sekundÀren flyttas ut ca 1 mm (mÄtten kanske inte stÀmmer men du förstÄr sÀkert)

det blir lite bÀttre, men största problemet Àr att original sekundÀrfjÀder Àr alldeles för mjuk mvh markus
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad DM

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2016 kl. 22:54:13 »
Jo ett variatorkitt kanske Àr bra, men ett billigt sÀtt Àr ju att schimsa variatorn ÀndÄ tycker jag. Men om du schimsar med mÄtta <1mm sÄ bör det inte vara nÄgot problem. Googla sÄ hittar du snart mÄtten :)
Har hört att det gÄr att fÄ dit brickor som Àr <1.5mm utan att schimsa ut kÄpan.
Kawasaki BruteForce 750 EPS 2013

Utloggad Mattismarkus

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2016 kl. 00:27:00 »
Jo ett variatorkitt kanske Àr bra, men ett billigt sÀtt Àr ju att schimsa variatorn ÀndÄ tycker jag. Men om du schimsar med mÄtta <1mm sÄ bör det inte vara nÄgot problem. Googla sÄ hittar du snart mÄtten :)
Har hört att det gÄr att fÄ dit brickor som Àr <1.5mm utan att schimsa ut kÄpan.

kÄpan behöver man inte chimsa pÄ king quad, tro mig jag har testat allt pÄ dom, Àven med omsvarvad variator.

bÀst blir det med ett dalton kitt dÄ Àr det bara hÄrdare sekundÀrfjÀder och lite lÀttare rullar.

helt onödigt att byta fjÀdrarna i slungkopplingen

mvh markus
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad Miko

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2016 kl. 17:04:20 »
Ett daltonkit Àr med all sÀkerhet bra, men greppet i remmen borde vara tillrÀckligt original pÄ dessa maskiner om man inte slÀnger pÄ monsterhjul och brötar ut i en myr, jag kanske har fel.
Har kört med shimsning och variatorkit tidigare pÄ andra maskiner, men har ingen erfarenhet av sukan (Ànnu)

Man kan shimsa upp till 1,5mm enligt grabbarna pÄ "Go"
Men var osÀker pÄ korgen (kÄpan) om man vart tvungen att göra samma pÄ denna. Men det har jag fÄtt svar pÄ nu :)

Det jag vill Ät Àr just att drivningen ska börja lite tidigare och sÄledes med ett annat varvtal, sen kanske man tappar toppfart men det kan jag leva med.

Mattismarkus: Du som har provat allt, nÀr du shimsade primÀren pÄ din suka, shimsade du Àven ut sekundÀren för att fÄ allt i linje?

NÀr jag gjort det tidigare har jag endast shimsat primÀren och det har rullat utan bekymmer, men Àr det vettigt att göra bÄda kanske?


Utloggad Fridolf

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2016 kl. 20:11:42 »
Kör Grizzly 700 och har shimsat 2.0 mm utan att röra sekundĂ€ren. Teoretiskt sĂ„ Ă€r ju detta fel men jag har inte mĂ€rkt nĂ„gra nackdelar som t.ex. förhöjt slitage av remmen och nĂ€r teorin inte stĂ€mmer med verkligheten sĂ„ Ă€r det verkligheten som gĂ€ller.  ()p
Yammaha Grizzly 700     Yamaha XT550

Utloggad Mattismarkus

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2016 kl. 20:32:02 »
original sekundÀrfjÀder Àr alldeles för mjuk, sÄ gÄr det tungt Äker remmen ner mallan skivorna o du kör pÄ 4 vÀxeln istÀllet för första.
jag har testat det mesta med chims och kommit fram till att det hÄller bÀst med ett v kitt hÄrdare sekundÀrfÀder samt lite lÀttare vikter.

svarvad variator funkar, men sprÀngde remmen pÄ min hjuling med den pÄ
hade exakt den hÀr frÄn den hÀr killen,
http://www.freewebs.com/coop45/

chims blir det lite bÀttre med, men som jag sagt innan byt sekundÀrfjÀdern först och testa sen
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad osla

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2016 kl. 21:39:43 »
förstÄr inte varför ni först börjar schimsa som egentligen bara Àr en fullösning. en sek fjÀder Àr nog nÀstan billigare och lÀttare att byta Àn att börja schimsa, sen om inte det rÀcker sÄ testa schimsa

Utloggad Mattismarkus

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2016 kl. 18:51:06 »
Om man bara chimsar  sĂ„ Ă€r Ă€ndĂ„ felet med för mjuk SekundĂ€rfĂ€der kvar , gĂ„r det tungt sĂ„ dras remmen ned mellan skivorna
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad Miko

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2016 kl. 19:16:08 »
Om man bara chimsar  sĂ„ Ă€r Ă€ndĂ„ felet med för mjuk SekundĂ€rfĂ€der kvar , gĂ„r det tungt sĂ„ dras remmen ned mellan skivorna

Tack för bra svar!

Ett forum Àr till för utbyte av erfarenheter, och för att komma fram till "rÀtt" lösning mÄste man vÀga för/nackdelar med olika tillvÀgagÄngssÀtt.

Nu vet vi att original sekundÀrfjÀder Àr för mjuk och att shimsa Àr fel Ànde att börja i vad gÀller denna maskin, sÄ tÀnkte inte jag frÄn början :)
Steg 1 blir att byta sekundÀrfjÀder och Àven lite lÀttare vikter, dÀrefter fÄr vi se om en shimsning blir aktuell.

Mattismarkus: Du kan sÀkert rekommendera vart man köper rÀtt v-kit, finns ju ett antal nÀr man söker lite?

 

Utloggad Mattismarkus

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2016 kl. 20:22:07 »
Tack för bra svar!

Ett forum Àr till för utbyte av erfarenheter, och för att komma fram till "rÀtt" lösning mÄste man vÀga för/nackdelar med olika tillvÀgagÄngssÀtt.

Nu vet vi att original sekundÀrfjÀder Àr för mjuk och att shimsa Àr fel Ànde att börja i vad gÀller denna maskin, sÄ tÀnkte inte jag frÄn början :)
Steg 1 blir att byta sekundÀrfjÀder och Àven lite lÀttare vikter, dÀrefter fÄr vi se om en shimsning blir aktuell.

Mattismarkus: Du kan sÀkert rekommendera vart man köper rÀtt v-kit, finns ju ett antal nÀr man söker lite?

BestÀller sjÀlv frÄn ebay
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad Mattismarkus

SV: Shimsa variator King quad 750 -16
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2016 kl. 22:55:30 »
BestÀller sjÀlv frÄn ebay

det hÀr kittet Àr klart prisvÀrt, rullarna Àr fÀrdiga bara montera in annars brukar man pressa om metallhylsorna

http://www.daltonindustries.com/product_detail.php?product_id=185
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

 


Online just nu.

135 gÀster, 0 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 187. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme