Det finns ingen raptor 450, yfz kanske du tänker på?
Ja den menade jag, nån som har en/haft en?
Finns ingen back på den och kräver tätare servisar än 350 eller 700. Rätta mig om jag har fel.
Ok Lutar allt mer åt en Raptor 700 med tanke på att den verkar vara väl anpassad för mitt pendlarbehov och nöjeskörning och enkel att ta hand om.Det här med serviceböcker kanske inte finns på quads då, får jag hoppas på sparad dokumentation från tidigare ägare. Är en Adly 542RR något att ha?
Jag vill backa lite i frågeställningarna här... Du vill köra ihop med kompisar som åker mc skriver du.Att köra landsväg i 90-100 med en quad typ Raptor 700, SMC500 eller Adly osv är inga problem.Det går fint att pendla och alla quads från 450 och uppåt har ungefär samma effekt i original, dvs 40-45 häst.Det är alltså inte så stor skillnad dessa maskiner emellan som man ibland kan förvillas att tro.Inte på asfalt och inte i original....gällande prestanda.Men skall du åka med kompisarna så kolla i vilken hastighet de generellt marschar, för fyrhjulingar blir lätt jobbiga att åka i motorvägsfart även om de oftast faktiskt klarar det.Flertalet toppar 120-130 men då är det som sagt topp... och det är ingen stabil och bekväm framfart.Visst kan man åka så kortare sträckor men inget man plågar sig med i mil efter mig.Åker ni skyltad fart och undviker gröna vägar (E4, E6 osv) så funkar det dock.Ta och asa dig iväg till nån återförsäljare och provkör, ser att du håller till i Stockholm och strax söder därom ligger ju Four by Four (Södertälje) och de kan säkert starta upp nåt lämpligt till dig.
Polarna kommer mest hålla sig till landsvägar där vägarna slingrar sig mer än vad de sträcker sig på längden, mao glid>fart.
Just detta skiljer sig rätt radikalt emellan olika personer, mc-typer osv...Personligen har jag svårt att åka i 70 på små slingrande 70-vägar med mc, blir oftast runt eller något över 100....och ibland blir man där omkörd så det dammar av nån i 150-200 på sporthoj... samtidigt som man själv ibland kommer ifatt glidarhojar som åker i kanske 60-70. Därav min fråga.Gällande service så har väl de flesta fyrhjulingar servicehäfte, när jag åkte Raptor 700 så hade tex den det.Den hade 240 mils intervall på olja mm, men åker man uppdrevat på asfalt så kan man med lätthet dra ut på det lite.3-400 mil är absolut inga problem.