En 4x4 med diff bak får man serva ofta om man pressar asvalt.Typ smörja kardan varannan eller varje körning, diffolja typ 25h.Med quad har du inget sånt. Smörja kedja,tanka och byta olja en gång om året.Ska du ligga 90+ så är det 700cc som gäller quadväg, 1000cc 4x4
Det med att smörja kardanen, min kardan den har inte knutkors utan ser mer ut som typ en drivaxel samt så verkar den inte ha någon yttre splines eller så att smörja. Eller missar jag något? *lite orolig nu*
att smörja knutkors slutade man ju för lääääänge sen på bilar. och tvivlar på att våra hjulingar har fettnipplar som det ska fettas i på knutkorsen, om än jag nu inte tittat efter några nipplar där. har då aldrig hört talas om det, däremot så skadar det ju inte att trycka i fett i hjulupphängningar mm nån gång då och då, men även där slarvar jag, och de enda som kan hända är ju att bussningarna slits ut snabbare, är ju inte direkt samma som att smörja glidytor/bussningar där det bara är tapparna och stål/mässings bussningar.däremot byta olja i "bakdiffen" ska man ju göra då och då förstås.kör du på, tror inte något kommer hända
Jag har fettnipplar på de två leder bak på varje sida till yttre bärmarmslagring. Inget annat.
Tur att kgk har så billiga reservdelar
Ska smörjas även på polaris
Tack alla för er input på saker och ting, väldigt uppskattat och lugnande för en novis Nu detta rörande försäkringar...Låt säga att jag köper en vägreggad Yamaha 700 eller en Adlys 542RR (gillar hur de ser ut nämligen).Vad brukar en försäkring gå på per månad och finns det något försäkringsbolag ni kan rekommendera som är bra och relativt förmånligt?
Har länsförsäkringar och snittat 3000/helår.Ställer av på vintern då går garageförsäkringen på 9:- månad.