Manuell difflock är värdelöst.Är den ur kör man fastÄr den i kan man inte styra.Och man måste stanna för att manövrera.Så jo Polaris ligger definitivt i framkant här.
på king quad med servo samt hondan, som har en typ av lamelldiff fram med möjlighet att låsa den anser jag vara en av dom bästa, strular aldrig och drar ganska länge på alla 4 hjul. är det sen så att man håller på fastna eller ett framhjul hamnar i luften så är det bara nypa in frambromsen i farten så driver den på alla hjul. jag kör så och det fungerar perfekt, fulldiff används väldigt sällan
En kompis har en 12:as kingquad, och när han låser framdiffen får han oftast inte fullt styrutslag, märker stor skillnad då vi kör där det blir lite jävligare att han inte hänger med, antingen för att han inte kunnat styra max eller att han inte hunnit låsa diffen. Även det där med att bromsa hjälper ju egentligen inte, det är ändå lika stor momentskillnad vänster/höger, däremot blir det ett högre totalt moment, så det kanske hjälper lite om det inte är särskilt mycket kraft som behövs
klart det hjälper att bromsa, funkar för mig kan klättra upp i en tall om jag vill med ena framhjulet på stammen på det sättet
Har då aldrig funkat för mig, vissa säger det fungerar på bilar också, bara dra åt parkeringsbromsen så kommer man lös. Men jag har testat så många gångar och har inte hjälpt de minsta. Så jag är ändå skeptisk till det, bättre det låser direkt och är stumt
tog mig lös med en gammal mercedes på det sättet också en gång handbromsen halvägs idragen så drev den på båda, på honda så var det så man diffade förut
HejEfter en lång diskussion om diffar så vill jag bara meddela att Polarisen är inköpt. Tack för er input!Med vänlig hälsningPeter
HejJag hade inte mage att pruta då maskinen precis var servad för nästan 15000. Alla oljor, ny rem, nya hd fjädrar bak och ett nytt batteri. Det fick bli 40k + moms. Har kört en del och är nöjd. Har en del oljud från ventiler eller liknande men jag har sett på andra forum att 800Twin motorn har en del ljud för sig som anses normalt. Wobblar lite i styret vid farter över 50 km/h och båda hjullagren fram verkar glappa. Nya är beställda. Annars verkar allt ok./Peter