Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Loncin
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Ingen gnista
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Ingen gnista (läst 20565 gånger)
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
Ingen gnista
«
skrivet:
12 maj 2016 kl. 12:17:27 »
Nu har jag fått ihop all el på min Loncin 250. Allt funkar, men någon gnista får jag inte. Har mätt upp allt tror jag, satt dit ny CDI, startknapp, spole, tändhatt, stift etc. Det verkar som om CDIn inte får den info den behöver för att skicka signalen till spolen.
Jag har haft loss kåpan till statorn och ohm-mätt pickupen. Statorn ser skitfin ut.
100% jord i blocket.
Var ska jag leta? Är helt rådvill. Testa med annan CDI?
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
SV: Ingen gnista
«
Svar #1 skrivet:
12 maj 2016 kl. 12:57:30 »
Testat att ohm-mäta statorn nu, inget att anmärka där. Full ledningsförmåga mellan de tre faserna och ingen kontakt med jord. Satte jag däremot vertyget på att mäta volt och kollade kablarna gentemot jorden när jag körde runt startmotorn så kunde jag inte se att de producerade nån ström. Vill ha för mig att CDIn vill ha typ 5v, så där kanske vi har felet?
För ordningens skull mätte jag även jorden och blå/vita kabeln till pickupen. Producerade ca 3,5-4v när jag körde runt startmotorn. Vid ohm-mätnig indikerade den 144. Läste nånstans att värden mellan 80 och 160 är godtagbart.
Ska jag skicka efter en ny stator eller? Magneter?
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
akai
ATV Entusiast
Antal inlägg: 107
Total likes: 12
Kön:
Quad Access sp450 Supermoto
akai
SV: Ingen gnista
«
Svar #2 skrivet:
12 maj 2016 kl. 14:47:11 »
Du måste troligtvis mäta växelspänning. Och kanske mot chassi.
Har du nått elschema på maskinen? Det underlättar troligtvis en hel del.
Anmäl till moderator
Loggat
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
SV: Ingen gnista
«
Svar #3 skrivet:
12 maj 2016 kl. 15:00:23 »
Visst har jag det! Se bifogad fil, sissta sidan.
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
SV: Ingen gnista
«
Svar #4 skrivet:
12 maj 2016 kl. 15:10:55 »
Mäter jag växelstöm står det 0,000 på alla tre faserna under tiden startmotorn drar runt. När jag släpper startknappen rullar det upp till 16-17v innan det snabbt faller tillbaks till 0,000.
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
akai
ATV Entusiast
Antal inlägg: 107
Total likes: 12
Kön:
Quad Access sp450 Supermoto
akai
SV: Ingen gnista
«
Svar #5 skrivet:
12 maj 2016 kl. 15:54:24 »
Det är mycket riktigt någon typ av trefas generator på denna, Direkt efter sitter en likriktar/regulatormodul som sköter likriktning och sedan laddning av batteriet.
Alltså, dessa tre trådar från statorn ska till denna modul och är inte viktiga för att få liv i maskinen utan enbart för laddning under drift.
Har du bara kräm i batteriet så matas CDI osv därifrån.
Har du matning fram till CDI (12v)?
Jag ritade lite i schemat..
Röd ring är likriktaren/regulatorn, (Har inget med starten att gö)
Blå är lägesgivare? (eller vad det kallas) Till CDI, Denna ger motorvarvet till CDI
Men vad är Grön för nått?? KillSwitch? FEL av mig! denna switch har inget med starten att göra, Schemat är plottrigt så missförstod vart den gick.
Rosa prick är intressant, Vad har du för spänning där och vad händer med den om du försöker starta?
EDIT:
Den andra kabeln från lägesgivaren ska till GND, Kontrollera så att denna är ansluten till GND
«
Senast ändrad: 12 maj 2016 kl. 16:01:33 av akai
»
Anmäl till moderator
Loggat
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
SV: Ingen gnista
«
Svar #6 skrivet:
12 maj 2016 kl. 19:17:47 »
Hej och tack för svaret.
Den nya likriktaren har bara två inkommande anslutningar. Det lämnar alltså en gul "över". Blå/vit kommer från lägesgivaren och går raka vägen till CDIn. Den gröna är jord (GND=Ground) och möter jordkabel.
Killswitch är svart/vit och förbinder enbart CDI med tändningslåset. Den är ny och funkar som den ska, så den kan vi lämna därhän.
Svart/Röd från CDI ska förbindas med statorn och det får då bli den gula kabel som tidigare blev "över".
Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när startmotorn drar igång)
Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet)Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.
När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt
Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista.
Felet hos mig är antingen att CDI inte får ström från statorn/magnetspolen eller att pickupen/lägesgivaren inte levererar vad han ska. Spolen är nämligen ny och kontrollerad.
Det du har markerat med rosa indikerar enbart en plastkontakt på kabeln.
Frågan nu är alltså:
Är magnetspolen kass? Mätningarna är motstridiga. Men 0 watt ut när motorn snurrar är ju onekligen illavarslande.
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
SV: Ingen gnista
«
Svar #7 skrivet:
12 maj 2016 kl. 20:11:07 »
Jag rotade just igenom lådan med det gamla råttboet till elsystem och såg att den gamla likriktaren faktiskt har tre faser in. Tre gula in, röd svart och grön ut.
Tänker att då kan den gamla likriktaren få alla tre gula. Sen går då röd till att ladda batteriet och svart till CDI. Kanske värt ett försök.
Strömmen kanske behöver passera likriktaren innan CDIn?
«
Senast ändrad: 12 maj 2016 kl. 20:15:32 av christhorsson
»
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
akai
ATV Entusiast
Antal inlägg: 107
Total likes: 12
Kön:
Quad Access sp450 Supermoto
akai
SV: Ingen gnista
«
Svar #8 skrivet:
12 maj 2016 kl. 21:23:34 »
Tre "faser" från generatorplattan in i likriktaren/regulatorn, GUL,GUL och GUL
Röd Till + på batteri, Svart till GND (Chassi)
G från lägesgivare på tändplattan till GND
L/W från lägesgivaren Till CDI - Denna går även till nån omkopplare - Värt att kolla så inte denna ligger mot GND- Då kommer det inte bli gnista, Här borde det finnas en spänning direkt tändning är på.
Anmäl till moderator
Loggat
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
SV: Ingen gnista
«
Svar #9 skrivet:
12 maj 2016 kl. 22:21:21 »
Jag är med dig hela vägen fram till omkopplaren för LW (LW är blå/vit på kinesiska ser det ut som). I den nya kabelmatta av standardtyp som jag köpte (i ett kit tillsammans med spole, cdi, knapp och likriktare) finns ingen omkopplare här.
Det verkar ju logiskt i övrigt. Jag undrar däremot om inte grön på likriktaren är jord. Mer logiskt än svart. Såvida det inte går jord både in och ut ur den rackarn.
Tänker att svart kanske är den som ska mata cdi med ström. Nu när den inte tas från statorn.
«
Senast ändrad: 12 maj 2016 kl. 22:23:51 av christhorsson
»
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
akai
ATV Entusiast
Antal inlägg: 107
Total likes: 12
Kön:
Quad Access sp450 Supermoto
akai
SV: Ingen gnista
«
Svar #10 skrivet:
12 maj 2016 kl. 23:22:48 »
koppla ur och glöm de tre gula kablarna från generatorplattan, de behövs inte för en teststart utan bara för laddning.
CDI ska få 12V från batteriet via tändningslåset, inte från tändplattan.
CDI behöver en puls från tändplattan som talar om varvet på motorn, det är F/W kabeln. Den andra kabeln från den givaren på tändplattan ska till GND
Till CDI ska tändspolen anslutas och sedan mot GND
Lägger med ett lite förstärkt schema..
Vart bor du?
Anmäl till moderator
Loggat
christhorsson
ATV Amatör
Antal inlägg: 29
Total likes: 1
Kön:
Kinesiskt är inte alls så dåligt
christhorsson
SV: Ingen gnista
«
Svar #11 skrivet:
13 maj 2016 kl. 06:18:34 »
Tack, det ser vettigt ut detta. Kan bara inte riktigt förlika mig med att mata cdi från batteriet. Överallt där jag läst står det att den ska till tändplattan.
Jag bor typ mittemellan Varberg och Borås. Istorp heter det.
Anmäl till moderator
Loggat
// Christopher
----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
Loncin
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Ingen gnista
Online just nu.
716 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen
,
Micke_c
,
perssan
,
Tomterna
,
Flest online idag:
782
. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info