Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ingen gnista  (lĂ€st 6379 gĂ„nger)

Utloggad christhorsson

Ingen gnista
« skrivet: 12 maj 2016 kl. 12:17:27 »
Nu har jag fÄtt ihop all el pÄ min Loncin 250. Allt funkar, men nÄgon gnista fÄr jag inte. Har mÀtt upp allt tror jag, satt dit ny CDI, startknapp, spole, tÀndhatt, stift etc. Det verkar som om CDIn inte fÄr den info den behöver för att skicka signalen till spolen.

Jag har haft loss kÄpan till statorn och ohm-mÀtt pickupen. Statorn ser skitfin ut.

100% jord i blocket.

Var ska jag leta? Är helt rĂ„dvill. Testa med annan CDI?
// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

Utloggad christhorsson

SV: Ingen gnista
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2016 kl. 12:57:30 »
Testat att ohm-mÀta statorn nu, inget att anmÀrka dÀr. Full ledningsförmÄga mellan de tre faserna och ingen kontakt med jord. Satte jag dÀremot vertyget pÄ att mÀta volt och kollade kablarna gentemot jorden nÀr jag körde runt startmotorn sÄ kunde jag inte se att de producerade nÄn ström. Vill ha för mig att CDIn vill ha typ 5v, sÄ dÀr kanske vi har felet?

För ordningens skull mÀtte jag Àven jorden och blÄ/vita kabeln till pickupen. Producerade ca 3,5-4v nÀr jag körde runt startmotorn. Vid ohm-mÀtnig indikerade den 144. LÀste nÄnstans att vÀrden mellan 80 och 160 Àr godtagbart.

Ska jag skicka efter en ny stator eller? Magneter?
// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

Utloggad akai

SV: Ingen gnista
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2016 kl. 14:47:11 »
Du mÄste troligtvis mÀta vÀxelspÀnning. Och kanske mot chassi.

Har du nÄtt elschema pÄ maskinen? Det underlÀttar troligtvis en hel del.

Utloggad christhorsson

SV: Ingen gnista
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2016 kl. 15:00:23 »
Visst har jag det! Se bifogad fil, sissta sidan.
// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

Utloggad christhorsson

SV: Ingen gnista
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2016 kl. 15:10:55 »
MÀter jag vÀxelstöm stÄr det 0,000 pÄ alla tre faserna under tiden startmotorn drar runt. NÀr jag slÀpper startknappen rullar det upp till 16-17v innan det snabbt faller tillbaks till 0,000.
// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

Utloggad akai

SV: Ingen gnista
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2016 kl. 15:54:24 »
Det Àr mycket riktigt nÄgon typ av trefas generator pÄ denna, Direkt efter sitter en likriktar/regulatormodul som sköter likriktning och sedan laddning av batteriet.

AlltsÄ, dessa tre trÄdar frÄn statorn ska till denna modul och Àr inte viktiga för att fÄ liv i maskinen utan enbart för laddning under drift.

Har du bara krÀm i batteriet sÄ matas CDI osv dÀrifrÄn.

Har du matning fram till CDI (12v)?

Jag ritade lite i schemat..
Röd ring Àr likriktaren/regulatorn, (Har inget med starten att gö)
BlÄ Àr lÀgesgivare? (eller vad det kallas) Till CDI, Denna ger motorvarvet till CDI

Men vad Àr Grön för nÄtt?? KillSwitch? FEL av mig! denna switch har inget med starten att göra, Schemat Àr plottrigt sÄ missförstod vart den gick.

Rosa prick Àr intressant, Vad har du för spÀnning dÀr och vad hÀnder med den om du försöker starta?



EDIT:

Den andra kabeln frÄn lÀgesgivaren ska till GND, Kontrollera sÄ att denna Àr ansluten till GND
« Senast Ă€ndrad: 12 maj 2016 kl. 16:01:33 av akai »

Utloggad christhorsson

SV: Ingen gnista
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2016 kl. 19:17:47 »
Hej och tack för svaret.

Den nya likriktaren har bara tvÄ inkommande anslutningar. Det lÀmnar alltsÄ en gul "över". BlÄ/vit kommer frÄn lÀgesgivaren och gÄr raka vÀgen till CDIn. Den gröna Àr jord (GND=Ground) och möter jordkabel.

Killswitch Àr svart/vit och förbinder enbart CDI med tÀndningslÄset. Den Àr ny och funkar som den ska, sÄ den kan vi lÀmna dÀrhÀn.

Svart/Röd frÄn CDI ska förbindas med statorn och det fÄr dÄ bli den gula kabel som tidigare blev "över".

Först blir en kondensator uppladdad i CDIŽn (spÀnning frÄn magnetspolen nÀr startmotorn drar igÄng)

Sedan vÀntar CDIŽn pÄ signal frÄn pickupen (signalen "triggas" frÄn svÀnghjulet)Pickupen skickar ca 2,1volt till CDIŽn varje gÄng magneten snurrat 1 varv.

NÀr signalen kommit frÄn pickupen vÀntar CDIŽn en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spÀnning till tÀndspolen

TÀndspolen omvandlar inkommande spÀnning (400-600 Volt) till en spÀnning pÄ normalt ca 15000 Volt

TÀndstiftet omvandlar inkommande spÀnning frÄn tÀndspolen till en gnista.

Felet hos mig Àr antingen att CDI inte fÄr ström frÄn statorn/magnetspolen eller att pickupen/lÀgesgivaren inte levererar vad han ska. Spolen Àr nÀmligen ny och kontrollerad.

Det du har markerat med rosa indikerar enbart en plastkontakt pÄ kabeln.

FrÄgan nu Àr alltsÄ:

Är magnetspolen kass? MĂ€tningarna Ă€r motstridiga. Men 0 watt ut nĂ€r motorn snurrar Ă€r ju onekligen illavarslande.

// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

Utloggad christhorsson

SV: Ingen gnista
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2016 kl. 20:11:07 »
Jag rotade just igenom lÄdan med det gamla rÄttboet till elsystem och sÄg att den gamla likriktaren faktiskt har tre faser in. Tre gula in, röd svart och grön ut.

TÀnker att dÄ kan den gamla likriktaren fÄ alla tre gula. Sen gÄr dÄ röd till att ladda batteriet och svart till CDI. Kanske vÀrt ett försök.

Strömmen kanske behöver passera likriktaren innan CDIn?
« Senast Ă€ndrad: 12 maj 2016 kl. 20:15:32 av christhorsson »
// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

Utloggad akai

SV: Ingen gnista
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2016 kl. 21:23:34 »
Tre "faser" frÄn generatorplattan in i likriktaren/regulatorn, GUL,GUL och GUL
Röd Till + pÄ batteri, Svart till GND (Chassi)

G frÄn lÀgesgivare pÄ tÀndplattan till GND
L/W frÄn lÀgesgivaren Till CDI - Denna gÄr Àven till nÄn omkopplare - VÀrt att kolla sÄ inte denna ligger mot GND- DÄ kommer det inte bli gnista, HÀr borde det finnas en spÀnning direkt tÀndning Àr pÄ.

Utloggad christhorsson

SV: Ingen gnista
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2016 kl. 22:21:21 »
Jag Àr med dig hela vÀgen fram till omkopplaren för LW (LW Àr blÄ/vit pÄ kinesiska ser det ut som). I den nya kabelmatta av standardtyp som jag köpte (i ett kit tillsammans med spole, cdi, knapp och likriktare) finns ingen omkopplare hÀr.

Det verkar ju logiskt i övrigt. Jag undrar dÀremot om inte grön pÄ likriktaren Àr jord. Mer logiskt Àn svart. SÄvida det inte gÄr jord bÄde in och ut ur den rackarn.

TÀnker att svart kanske Àr den som ska mata cdi med ström. Nu nÀr den inte tas frÄn statorn.
« Senast Ă€ndrad: 12 maj 2016 kl. 22:23:51 av christhorsson »
// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

Utloggad akai

SV: Ingen gnista
« Svar #10 skrivet: 12 maj 2016 kl. 23:22:48 »
koppla ur och glöm de tre gula kablarna frÄn generatorplattan, de behövs inte för en teststart utan bara för laddning.

CDI ska fÄ 12V frÄn batteriet via tÀndningslÄset, inte frÄn tÀndplattan.

CDI behöver en puls frÄn tÀndplattan som talar om varvet pÄ motorn, det Àr F/W kabeln. Den andra kabeln frÄn den givaren pÄ tÀndplattan ska till GND

Till CDI ska tÀndspolen anslutas och sedan mot GND

LÀgger med ett lite förstÀrkt schema..



Vart bor du?

Utloggad christhorsson

SV: Ingen gnista
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2016 kl. 06:18:34 »
Tack, det ser vettigt ut detta. Kan bara inte riktigt förlika mig med att mata cdi frĂ„n batteriet. Överallt dĂ€r jag lĂ€st stĂ„r det att den ska till tĂ€ndplattan.

Jag bor typ mittemellan Varberg och BorÄs. Istorp heter det.
// Christopher

----------------
Jianshe 250cc (bruksmaskin)
Jinling 250cc (renoveringsobjekt)

 


Online just nu.

224 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, Diesel Nordlöf, platinum,
Flest online idag: 263. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: HjĂ€lp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay Ă€r inte vĂ€rt att handla pĂ„ lĂ€ngre dĂ„ kronan Ă€r lĂ„g samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 Ă„rsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlĂ€gg angĂ„ende broms hjĂ€lp pĂ„ en atv. ni som kan gĂ„ in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: HĂ€r var det aktivt! :P NĂ„gon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tĂ€stat att bytt relĂ€ men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelĂ€t.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjĂ€lp med en ATV 110cc loncin motor det Ă€r att nĂ€r jag klickar pĂ„ startknappen sĂ„ snurrar inte motorn runt har testat att hĂ„lla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som Ă€r laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet Ă€r SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig sĂ„ fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att fĂ„ tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nĂ„n aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: NĂ„gon körning i uppland i vĂ„r?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd vĂ€xelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: NĂ„gon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögvĂ€xlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: FartbegrĂ€nsningen pĂ„ en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra sĂ„ den inte spĂ€rrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar pĂ„ söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme