Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Gnällande variator rem KQ 2009  (läst 2398 gånger)

Utloggad Iggesota

Gnällande variator rem KQ 2009
« skrivet: 18 april 2016 kl. 13:02:58 »
Hej
Till vardags kör jag en Kingquad 500Axi och på jobbet en Kingquad 750, där jag båda hjulingarna är utrustade med något större hjul (26 & 27" på 750in) och schimsade variatorer. Båda maskinerna har en tendens att ge ifrån sej ett gnällande ljud som säkert är remmslir när det går riktigt tungt i från stillastående.
Även min brors KQ -16 har gjort ifrån sej ljudet trots helt original variator setup.
Kan detta bero på dåligt remtryck pga schimsen eller är det generellt Suzuki som har lite för dåligt remtryck ???
Min gamla Grizzly slirade aldrig på remmen förutom när den hamnade i vattenbad  :nono: , och den har ju samma variatorsystem...
Med vänlig hälsning Iggesota

Utloggad Iggesota

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #1 skrivet: 20 april 2016 kl. 07:16:53 »
Nån som har liknande symtom eller nån teori om vad det kan vara? Kan en våtkoppling ge ifrån sej gnäll ljud?

Utloggad GeFeldz

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #2 skrivet: 24 april 2016 kl. 15:54:48 »
Det låter konstigt att det skulle vara remslir när det är våtkoppling, remmen ska ju alltid ligga i spänn eftersom våtkopplingen tar hand om i- och urkoppling. Gnäll eller gnissel från våtkopplingen borde vara svårt, den ligger ju i oljebad. Det enda jag kan tänka mig är i så fall antingen att remmen är sliten så att den är för smal för att variatorerna ska få tillräckligt tryck precis vid inslag, eller att den stora fjädern i primärvariatorn har mjuknat så att den inte orkar hålla tillräckligt remtryck. På skotervariatorer (snöskoter alltså...) bör man egentligen byta fjädrar i variatorerna med några års mellanrum eftersom de mjuknar med åldern, de ligger ju alltid i spänn.
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016

Utloggad Mattismarkus

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #3 skrivet: 24 april 2016 kl. 16:16:44 »
Alla King quadar verkar låta så när detta riktigt tungt gjorde dementa man kunde med den jag hade
Bytte fjäder svarvade variatorn samt komplett kitt.
Men den gnällde iaf.

Med helt original variatorn setup så stannar remmen på fel ställe om man bromsar in snabbt. Sekundärfädern är för mjuk och orkar inte växla tillbaks den.

Så man bör byta Sekundärfädern på alla King quadar.

När den gör det så gnäller den då man kör iväg
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad Iggesota

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #4 skrivet: 25 april 2016 kl. 00:38:42 »
Ok. Då är man inte ensam ivf.. Kan vara ganska irriterande ibland när man spinner i lerhål eller nått å den hakar upp sej på remmen.
Bytte olja härom dagen och upplevde att gnället vart mindre, så då tänkte jag att de var våtkopplingen som mådde bättre i fräsch olja.. Men de kanske var inbillning..
Kanske dags för variator kit..

Utloggad Mattismarkus

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #5 skrivet: 26 april 2016 kl. 08:06:13 »
Ok. Då är man inte ensam ivf.. Kan vara ganska irriterande ibland när man spinner i lerhål eller nått å den hakar upp sej på remmen.
Bytte olja härom dagen och upplevde att gnället vart mindre, så då tänkte jag att de var våtkopplingen som mådde bättre i fräsch olja.. Men de kanske var inbillning..
Kanske dags för variator kit..
Byt bara till en hårdare fjäder i sekundärvariatorn, då försvinner det ( i extremfall kan den gnälla men väldigt sällsynt)
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad osla

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #6 skrivet: 26 april 2016 kl. 16:59:01 »
byt bägge fjädrarna, fjädrar är slitage saker som egentligen kanske ska bytas med dryga 200 mils intervall då dom mjuknar. sen är det olika mellan olika märken på fjädrar, tex team fjädrar brukar inte hålla särskilt länge

Utloggad Mattismarkus

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #7 skrivet: 26 april 2016 kl. 20:38:27 »
byt bägge fjädrarna, fjädrar är slitage saker som egentligen kanske ska bytas med dryga 200 mils intervall då dom mjuknar. sen är det olika mellan olika märken på fjädrar, tex team fjädrar brukar inte hålla särskilt länge

Den andra fjädern sitter inne i motorn i slungkopplingen, dom är onödiga att byta, dom höjer endast inkopplingsvarvtalet. Men med epi kitt blir den betydligt  roligare att köra
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad osla

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #8 skrivet: 26 april 2016 kl. 21:17:14 »
Den andra fjädern sitter inne i motorn i slungkopplingen, dom är onödiga att byta, dom höjer endast inkopplingsvarvtalet. Men med epi kitt blir den betydligt  roligare att köra

det måste väl ändå sitta en fjäder i primär variatorn, annars växlar ju inte den ner. enkelt sagt så ska ju den hålla emot det vikterna vill pressa ihop skivorna. sen att fjädrarna inne i slungkopplingen kanske inte behövs bytas. men fjädrar i båda variatorer är det alltid en bra ide att byta om man lika har isär det

Utloggad Mattismarkus

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #9 skrivet: 27 april 2016 kl. 09:08:07 »
det måste väl ändå sitta en fjäder i primär variatorn, annars växlar ju inte den ner. enkelt sagt så ska ju den hålla emot det vikterna vill pressa ihop skivorna. sen att fjädrarna inne i slungkopplingen kanske inte behövs bytas. men fjädrar i båda variatorer är det alltid en bra ide att byta om man lika har isär det

Nej det sitter bara lösa rullar i primärvariatorn, det blir en annan typ av variator när man har slungkoppling det ser ut som en moppevariator. Det är ju Sekundärfädern som växlar ner och när den är för svag så hinner den inte det om man stannar snabbt, därför man får det där problemet.
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

Utloggad Iggesota

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #10 skrivet: 27 april 2016 kl. 12:26:29 »
Hmm, sitter å kollar runt lite efter ett lämpligt kit  alt. sekundär fjäder till min 500KQ men hittar bara till 750. Vet nån om det skiljer något mellan  fjädrarna ?

Utloggad osla

SV: Gnällande variator rem KQ 2009
« Svar #11 skrivet: 27 april 2016 kl. 17:58:03 »
Nej det sitter bara lösa rullar i primärvariatorn, det blir en annan typ av variator när man har slungkoppling det ser ut som en moppevariator. Det är ju Sekundärfädern som växlar ner och när den är för svag så hinner den inte det om man stannar snabbt, därför man får det där problemet.

aha, då förstår jag ()p fast det känns som en snikig lösning med det, man tapparju bla backshift om det enbart är sekundären som ska växla ner

 


Online just nu.

173 gäster, 7 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
OutlanderXT, rudolphi, MSP, mdk, CFM, Aifur, Polaris570sp,
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme