Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bensin snål atv  (läst 2056 gånger)

Utloggad jonass

Bensin snål atv
« skrivet: 25 februari 2016 kl. 16:59:03 »
jag är på jakt efter en atv som går billigt eftersom jag har planer att göra lite resor i sommar.
jag vill ju kunna åka bekvämt i ca 70-80 och ha lite packning med också.
 
tacksam för tipps

Utloggad ra

SV: Bensin snål atv
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2016 kl. 17:25:07 »
Jag har en bränslesnål diesel går att hålla 70-75 km
Faller dock på komforten vid lång körning.





Utloggad Pv544

SV: Bensin snål atv
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2016 kl. 19:39:16 »
Behöver du inte en fullstor maskin med 4wd så är nog en 300cc taiwanmaskin ett bra val. Tex kymco mxu eller maxxer.
Dom ligger nog kring 0.3-0.4l/mil och det är väl typ hälften mot dom flesta större maskiner.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Lowest

SV: Bensin snål atv
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:04:29 »
Suzuki LTZ 400 går skapligt billigt
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad jonass

SV: Bensin snål atv
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:06:45 »
Jag har en kymco maxxer 300 och vist den går billigt men ingen komfort eller toppfart på den.
Jag har funderat på typ renegade men vet ej hur förbrukningen är på dom.
Jag vill ha en 4x4

Utloggad skogsbonne

SV: Bensin snål atv
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:08:48 »
Minst 2 l milen på can am men man sitter ju som en kung på dom
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13


Avestavagnen 4.2 H

Can-am Renegade 1000 xxc -15 såld
Yamaha Grizzly 700 Eps -11 såld
Sprint 150 cc kina skit såld
Yamaha Raptor 700 - 07 såld
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13 såld
Yamaha Yfz 450 - 04 såld
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10 såld
Polaris outlaw 500 -06 såld
Yamaha Raptor 700 -08 såld
Yamaha Yfz 450 - 07 såld
Yamaha Grizzly 350 -08 såld
Massey ferguson 400(arctic cat) såld - 07

Utloggad Hydro

SV: Bensinsnål atv
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:31:03 »
Nänä, vettig körning på väg ger inte två lite milen med CA.
Jag körde med överdrivet mycket packning på en 1000:ing och den låg på litern ungefär.
Då var det normal "bilkörning", dvs inte ställ i varje kurva eller rivstart konstant och enligt skyltad fart... ungefär.

Är man på resa så skall man ju inte stressköra, då ser man ju inget... nä, vettig fart ger bästa upplevelsen.
...sen att det busas och gasas en del om man har en litersmaskin är ju rätt självklart.
Men som sagt, litern ungefär.

Generellt får man dock köra rätt långt/mycket för att soppakostnaden skall bli avgörande.
Köp istället en maskin du gillar och trivs med, om det skulle vara nån krona mer eller mindre i soppa är tämligen försumbart.

Är det resor på flera tusen mil är det kanske dock en annan sak.
..kanske, som sagt.

Och som jag sagt i andra trådar du har i typ samma ämne, fokusera inte för hårt på maskinen (alltså låta maskinvalet utgöra ett hinder för resans vara eller icke vara).
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad klxmicke

SV: Bensin snål atv
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2016 kl. 16:18:59 »
Ska man åka mycket så skulle iaf jag inte bry mig om förbrukningen utan mer om kvaliten. Tankar ju hellre än att stå på verkstan. Själv åker jag polaris 570 efi, tycker inte den drar något alls, trots mycket bus och lek. Men har inte åkt på några långkörningar så jag kan inte svara på liter/mil.
Polaris 570 -14
fram king 50cc -58

Utloggad Jupiter

SV: Bensin snål atv
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2016 kl. 16:42:44 »
Mycket prat om kvaliteten, alla maskiner kan gå sönder. Det handlar om att sköta sina saker frånsett ren material och konstruktionskvalitet. Många hävdar BMW, Mercedes etc. har bästa kvaliteten och ändå så är en Mazda mer pålitlig. Alltså allt kan strula.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Lowest

SV: Bensin snål atv
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2016 kl. 17:12:57 »
När vi åkt väg och inte lekt så ligger Renegaden runt 0,6-0,7
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad jonass

SV: Bensin snål atv
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2016 kl. 20:46:09 »
Ska man åka mycket så skulle iaf jag inte bry mig om förbrukningen utan mer om kvaliten. Tankar ju hellre än att stå på verkstan. Själv åker jag polaris 570 efi, tycker inte den drar något alls, trots mycket bus och lek. Men har inte åkt på några långkörningar så jag kan inte svara på liter/mil.

Vad är det för toppfart på 570 fungerar det att åka lungt och bekvämt i 80km/h?

Utloggad Hydro

SV: Bensin snål atv
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2016 kl. 20:59:58 »
En maskin med CVT åker man inte "lugnt" med... den transmissionen kräver ofta ett rätt högt varvtal redan från stillastående.
Men landsvägsfart är inga problem med en 570.


Mycket prat om kvaliteten, alla maskiner kan gå sönder. Det handlar om att sköta sina saker frånsett ren material och konstruktionskvalitet. Många hävdar BMW, Mercedes etc. har bästa kvaliteten och ändå så är en Mazda mer pålitlig. Alltså allt kan strula.

Jo, du har väl inte varit i ATV-världen så länge så du kanske inte vet hur det var när kina-boomen kom och det släpptes massvis med vägreggade och oreggade hjulingar.
Att jämföra detta med diverse bilar och märken där är totalt fel.
Det fanns EXTREMA skräckexempel, allt trillade i bitar, utväxlingen var så hög att remmen brann upp på plan asfalt, osv...
Det har därefter blivit bättre och bättre, marknaden har sorterat väck de värsta missfostren och återförsäljarna och numer är allt på en helt annan nivå.
Även nu skiljer det rätt mycket i kvalité, men även de med lägst brukar kunna funka rätt vettigt.
Så frågan är helt klart berättigad fortfarande, även om de på nedre skalan numer som sagt är väck.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

153 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 155. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme