Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bensin snål atv  (läst 2023 gånger)

Utloggad jonass

Bensin snål atv
« skrivet: 25 februari 2016 kl. 16:59:03 »
jag är på jakt efter en atv som går billigt eftersom jag har planer att göra lite resor i sommar.
jag vill ju kunna åka bekvämt i ca 70-80 och ha lite packning med också.
 
tacksam för tipps

Utloggad ra

SV: Bensin snål atv
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2016 kl. 17:25:07 »
Jag har en bränslesnål diesel går att hålla 70-75 km
Faller dock på komforten vid lång körning.





Utloggad Pv544

SV: Bensin snål atv
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2016 kl. 19:39:16 »
Behöver du inte en fullstor maskin med 4wd så är nog en 300cc taiwanmaskin ett bra val. Tex kymco mxu eller maxxer.
Dom ligger nog kring 0.3-0.4l/mil och det är väl typ hälften mot dom flesta större maskiner.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Lowest

SV: Bensin snål atv
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:04:29 »
Suzuki LTZ 400 går skapligt billigt
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad jonass

SV: Bensin snål atv
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:06:45 »
Jag har en kymco maxxer 300 och vist den går billigt men ingen komfort eller toppfart på den.
Jag har funderat på typ renegade men vet ej hur förbrukningen är på dom.
Jag vill ha en 4x4

Utloggad skogsbonne

SV: Bensin snål atv
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:08:48 »
Minst 2 l milen på can am men man sitter ju som en kung på dom
Can-am Renegade 1000R xmr -17
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13


Avestavagnen 4.2 H

Can-am Renegade 1000 xxc -15 såld
Yamaha Grizzly 700 Eps -11 såld
Sprint 150 cc kina skit såld
Yamaha Raptor 700 - 07 såld
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13 såld
Yamaha Yfz 450 - 04 såld
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10 såld
Polaris outlaw 500 -06 såld
Yamaha Raptor 700 -08 såld
Yamaha Yfz 450 - 07 såld
Yamaha Grizzly 350 -08 såld
Massey ferguson 400(arctic cat) såld - 07

Utloggad Hydro

SV: Bensinsnål atv
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2016 kl. 21:31:03 »
Nänä, vettig körning på väg ger inte två lite milen med CA.
Jag körde med överdrivet mycket packning på en 1000:ing och den låg på litern ungefär.
Då var det normal "bilkörning", dvs inte ställ i varje kurva eller rivstart konstant och enligt skyltad fart... ungefär.

Är man på resa så skall man ju inte stressköra, då ser man ju inget... nä, vettig fart ger bästa upplevelsen.
...sen att det busas och gasas en del om man har en litersmaskin är ju rätt självklart.
Men som sagt, litern ungefär.

Generellt får man dock köra rätt långt/mycket för att soppakostnaden skall bli avgörande.
Köp istället en maskin du gillar och trivs med, om det skulle vara nån krona mer eller mindre i soppa är tämligen försumbart.

Är det resor på flera tusen mil är det kanske dock en annan sak.
..kanske, som sagt.

Och som jag sagt i andra trådar du har i typ samma ämne, fokusera inte för hårt på maskinen (alltså låta maskinvalet utgöra ett hinder för resans vara eller icke vara).
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad klxmicke

SV: Bensin snål atv
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2016 kl. 16:18:59 »
Ska man åka mycket så skulle iaf jag inte bry mig om förbrukningen utan mer om kvaliten. Tankar ju hellre än att stå på verkstan. Själv åker jag polaris 570 efi, tycker inte den drar något alls, trots mycket bus och lek. Men har inte åkt på några långkörningar så jag kan inte svara på liter/mil.
Polaris 570 -14
fram king 50cc -58

Utloggad Jupiter

SV: Bensin snål atv
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2016 kl. 16:42:44 »
Mycket prat om kvaliteten, alla maskiner kan gå sönder. Det handlar om att sköta sina saker frånsett ren material och konstruktionskvalitet. Många hävdar BMW, Mercedes etc. har bästa kvaliteten och ändå så är en Mazda mer pålitlig. Alltså allt kan strula.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Lowest

SV: Bensin snål atv
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2016 kl. 17:12:57 »
När vi åkt väg och inte lekt så ligger Renegaden runt 0,6-0,7
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplåtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
Hjälmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvärme

Barossa 250 -05

Sålda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

Utloggad jonass

SV: Bensin snål atv
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2016 kl. 20:46:09 »
Ska man åka mycket så skulle iaf jag inte bry mig om förbrukningen utan mer om kvaliten. Tankar ju hellre än att stå på verkstan. Själv åker jag polaris 570 efi, tycker inte den drar något alls, trots mycket bus och lek. Men har inte åkt på några långkörningar så jag kan inte svara på liter/mil.

Vad är det för toppfart på 570 fungerar det att åka lungt och bekvämt i 80km/h?

Utloggad Hydro

SV: Bensin snål atv
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2016 kl. 20:59:58 »
En maskin med CVT åker man inte "lugnt" med... den transmissionen kräver ofta ett rätt högt varvtal redan från stillastående.
Men landsvägsfart är inga problem med en 570.


Mycket prat om kvaliteten, alla maskiner kan gå sönder. Det handlar om att sköta sina saker frånsett ren material och konstruktionskvalitet. Många hävdar BMW, Mercedes etc. har bästa kvaliteten och ändå så är en Mazda mer pålitlig. Alltså allt kan strula.

Jo, du har väl inte varit i ATV-världen så länge så du kanske inte vet hur det var när kina-boomen kom och det släpptes massvis med vägreggade och oreggade hjulingar.
Att jämföra detta med diverse bilar och märken där är totalt fel.
Det fanns EXTREMA skräckexempel, allt trillade i bitar, utväxlingen var så hög att remmen brann upp på plan asfalt, osv...
Det har därefter blivit bättre och bättre, marknaden har sorterat väck de värsta missfostren och återförsäljarna och numer är allt på en helt annan nivå.
Även nu skiljer det rätt mycket i kvalité, men även de med lägst brukar kunna funka rätt vettigt.
Så frågan är helt klart berättigad fortfarande, även om de på nedre skalan numer som sagt är väck.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

162 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
qbtq, akai,
Flest online idag: 196. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme