att polaris har haft något klena axlar behöver vi inte bråka om. men verkar varit skiftande kvalisort på dom. på min nuvarande så har jag än inte kört sönder en drivaxel/knut. men på den gamla 400 med org 24" hjul så körde jag sönder 3 axlar (knutar) och då två heavy duty axlar, men diffen höll. även en på jobbet och hans gäng har kört sönder nån knut men inga diffar. men sen är det klart att det sliter mer på knutarna då polarisen är 100% låst i framdiffen då den används, can am låser inte alls nära 100%, och det tar tid för den att låsa så pass att det framhjul som det går tyngre och sen är det ändå inte låst/stumt så den kan slira i diffen/andra hjulet som är utan fäste, om det tvärhugger, istället för att vrida av en knut.nu kommer alla can am ägare att hoppa på mig, men det är så att en can am aldrig låser fullt fram hur mycket ägarna än vill att det ska göra det, i vattenhål med lite lera räcker det de dom diffar, men annars räcker det inte till enligt mig. blir bara arg när jag kört en can am i skogen där det är trångt och jävligt och ojämnt, där de tar i konstant i underredet och alla andra som kan låsa diffen tar sig fram, men can am står och hoppar med 3 hjul som driver och ett som kommer på en liten stund
Varför 1000 räcker inte 800 renegade?
Det du skriver är helt rätt visco diffen kan aldrig låsa 100% pga att det är just en visco kopplingen men kan säga att det krävs jävligt mycket för att den ska slira om den är hel och fräsch...Däremot så måste du ha åkt med gamla Can Am (före 2010) eller maskiner utan servon för dom som har qe diffen (Quick engagement ) dom är reptil snabba att börja diffa.Åkt ca 100 timmar med min nu och har aldrig upplevt att man blir stående med bara 3hjulsdrift
även nyare, dom äldre var ju totalt värdelösa. är ju bara se hur bra viskon fungerade på volvo då dom hade det, samma sak bara att can am har den på tvären istället istället för på längden. jag anser att ska det vara något i diffarna så ska det vara spärrar,(nu har ju inte polaris en vanlig diff så, men vi kan kalla det för diff) 100% låst och stumt, tycker bara det är irriterande med lameller som ska slira i början. och när dom blir äldre så är lamellerna slut.visst är detta Ace från det här forumet? hittade den på youtube och tycker jag känner igen den. och redan i början så ser man att den inte låser särskilt snabbt, och visst är det qe viskon på den där?
det är ju då man smyger diffen behövs som mest, då man inte har fart och inte vill gasa mycke. det resonemanget köper jag inte, det börjar låta exakt som då volvo v70xc testades mot subaru legacy i början av 00 talet, volvon drev bak om man körde nog hårt, men som testaren sa, det ska inte behövas ett speciellt körsätt för att få drivning bak, det ska fungera som det är tänkt oavsett om en gammal kärring kör