Har polaris så glest med åf där du bor? Jag hade nog kunnat tänka mig många mil extra för att slippa den verkstaden du råkat ut för.
Jag hade räknat 10+10 mil och en milkostnad på 12kr milen, enbart bränsle... Sen hade jag bokat in servicen så dom gjorde arbetet medans jag väntade, förmodligen äta mat och glassa runt medans jag väntar. Ska man räkna 50kr/mil och dessutom räkna tiden som en kostnad, då finns det väl ingenting man har råd att göra?
Du skall vä lämna in maskinen 10+10 mil, sedan skall du hämta den 10 + 10 mil eller är det nångon annan som kör hem din maskin gratis Vem räknar endast bränsle som kostnad, du har väl service + försäkringar + värdeminskingm + skatt osv som kostnad. Snittet på en bil enl konsumentverket är välan mellan 40 kr milen.Tiden det tar är väl hyfsat viktig, tjänar man 400:- i timman och måste vara ledig 6 timmar i stället för 1 timme så bör man väl ändå räkna in det.Att räkna som du gör är i mina ögon bara en glädjekalkyl, du har likväl ändå de kostnadspunkerna jag listar.
Jag skrev ju att jag tänkte boka in servicen så den blir gjord medans jag väntar. Och för att vara tydlig så tänkte jag inte åka hem under tiden....Skatt och försäkring betalar jag årsvis, service gör jag själv en gång per år. Värdeminskningen påverkas mycket lite av 20mil extra. Så för min del tycker jag det är helt ok att räkna på endast bränsle när det gäller nöje som det ändå är för mig med fyrhjulingen. Sen beror det väl på vilket jobb man har, när man är ledig och om det går att jobba igen tiden en annan gång. Antar att du aldrig åker till fjällen med familj eller vänner, skulle ju aldrig gå att räkna hem det nöjet. Och tjänade jag 400kr timmen så hade jag inte snålat och köpt en polaris...
I fallet med KIA fick de vite på 5 miljoner kr och de skulle omedelbart dra tillbaka sitt krav på auktoriserad, domen var även vägledande och anses nu vara praxis. Om ni råkar ut för att en återförsäljare eller importör nekar er garantirätten med hänvisning till att service inte blivit gjort hos s.k auktoriserad så anmäl direkt till ARN. De kommer säkerligen att bli fällda till er fördel, det är dags att låta den lagstadgade fria konkurrensen inom EU gynna oss.
Jag tror att de i svaret till ARN kommer hävda att service inte gjorts fackmannamässigt och där uppstår tvisten som sen kan hålla på med skriftväxkling ganska länge typ 6 månader (har inte kollat exakt) varvid under tiden man får vara utan hoj. Jag tycker också det vore bra om detta prövades. Servicepriserna är helt uppåt väggarna om jag får säga det, 25-mila med endast oljebyte för 2795:- tex, och då fick jag hyra släp och forsla den 4 mil till auktoriserad. detta kunde gjorts 2 km från mig på tex Mekonomen eller annan allbilverkstad.