Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Krav på auktoriserad verkstad?  (läst 4471 gånger)

Utloggad Jupiter

Krav på auktoriserad verkstad?
« skrivet: 13 augusti 2015 kl. 09:23:25 »
Hej alla.

Baserat på den artikel som är bifogad i länken uppfattar jag det som att importörerna inte kan kräva att man ska behöva anlita deras så kallade auktoriserade verkstäder. Den aukt verkstad jag har närmast verkar totalt okunninga när det gäller vad som skulle göras på en första service. Vad säger ni?

http://www.bike.se/reportage/konsument/garantier-vad-galler-egentligen

Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Jupiter

SV: Krav på auktoriserad verkstad?
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2015 kl. 16:16:00 »
Fick idag följande svar från "Hallå konsument" som alltså är Konsumentverkets kontaktsida för privatpersoner angående service och kravet på auktoriserad som jag hävdar inte är ett krav för att ha gällande garantier.

Hej!

Tack för att du hör av dig till Hallå konsument.

Din fråga

Hej.
Vad gäller kring atv/fyrhjuliga mc och deras garanti och importörens krav att man måste serva fordonet under garantitiden hos deras s.k auktoriserade verkstäder? Kan de verkligen kräva att man måste använda deras verkstäder eller kan man använda vilken som så länge arbetet utförs fackmannamässigt? Tänker på domen mot Kia tex. samt innehållet i bifogad länk. Det känns som att det är svårt att få ett svar på detta och någon måste rimligtvis kunna ge ett besked.

http://www.bike.se/reportage/konsument/garantier-vad-galler-egentligen

Svar
Service och reparationer av fordon (vissa fyrhjulingar klassas dock som maskiner) ska enligt Kommissionens förordning (EU) NR 461/2010 ge alla verkstäder en rätt att utföra detta även om fordonet omfattas av tillverkarens garanti. Allt detta ska ske i enlighet med anvisningar som är framtagna av tillverkaren. Däremot för reparationer som omfattas av tillverkarens garanti eller annan utfästelse från tillverkaren, så som exempelvis goodwill, ska åtgärder utföras av en för märket auktoriserad verkstad. Alla verkstäder har rätt till aktuell teknisk information från tillverkaren och har möjlighet att genomgå utbildningar som tillverkaren arrangerar. Reservdelar som används ska vara originaldelar eller delar av motsvarande eller bättre kvalitet.

Köper du dock till en tilläggsgaranti som du som konsument betalar för har tillverkaren troligtvis rätt att anvisa verkstad för att låta utföra service på fordonet (det som Ulf nämner i artikeln). Kraven som ställs är att arbetet utförs fackmässigt i enlighet med anvisningar framtaget av tillverkaren.

Du ska alltså kunna vända dig till valfri verkstad som uppfyller det som anges ovan och låta utföra service med bibehållen garanti.

Med vänlig hälsning
Alexandra Bergling
Hallå konsument
« Senast ändrad: 17 augusti 2015 kl. 16:18:31 av Jupiter »
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Pv544

« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2015 kl. 20:49:21 »
Det är ju synd att en del verkstäder/återförsäljare är så dåliga.
Jag tycker du ska försöka prata med importören/generalagenten så får dom reda på det och så får du reda på deras krav.

Många gånger verkar det ju vara luddigt vad som går/ska gå på garantin. Har man en bra handlare/verkstad så går förhoppningsvis allt till på ett bra sätt.
Tror att en del smågrejer åtgärdar handlaren utan att blanda in garantin.
Men då förutsätter ju det som du förstår att handlaren tycker du är en bra kund och att du förhoppningsvis köpt maskinen där.

Många handlare har ett svalt intresse kring maskiner dom inte sålt själva, och garantijobb är väl som jag förstått ofta dåligt betalt. Så har handlaren inte tjänat pengar på att sälja maskinen till dig så är det naturligt att man inte är prio ett när det gäller service och garantireparationer.

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pv544

« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2015 kl. 20:51:45 »
Kan ju för övrigt säga att saker som dessa är en stor anledning till att jag hellre köper begagnat.
Kommer man till en verkstad och är en betalande kund så är det ju smidigare än att dom ska dra ärenden mot importören.

Utloggad Jupiter

« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2015 kl. 21:27:33 »
I mitt fall är det inte en dålig återförsäljare etc. utan principen att importörerna går ut och i princip lurar kunderna med hot att garantierna försvinner om man inte servar på av de utsedda verkstäder. Så är alltså inte fallet enligt lagen, man är fri att utföra service på verkstad alternativt själv så länge det utförs fackmannamässigt. Så som tex. i mitt fall skulle en annan återförsäljare som ligger närmre ha över 2000kr bara för att byta motoroljan, löjligt dyrt samt de ska inte ha jobbet. Jag har även tagit det direkt med importören, KGK i detta fallet och de försökte först köra med det korta svaret att "vår garanti" gäller bara via auktoriserad. Men efter att ha fått i svar bland annat Bikes artikel samt annan info från både ARN, KO och EU så blev det plötsligt mildare ton. Enligt min mening pinsamt att företag som KGK inte kan lagen bättre. Men vill iaf informera medlemmarna här att det inte är ett krav att gå till "märkesverkstan", sedan är valet upp till en själv.
« Senast ändrad: 17 augusti 2015 kl. 21:36:50 av Jupiter »
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Skojaren

« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2015 kl. 07:52:44 »
Tyvärr så är ju verkligheten en annan där Generalagenterna vägrar att hantera exempelvis grantiärenden. Vilken konsument är beredd att låta sin maskin stå i månader? vid en tvis med Generalagent/ÅF då maskinen inte servats regelbundet (serviceintervallerna) hos dem.

Jag har nyligen haft denna diskussion med Polaris Sverige då ÅF brustit i kvaliteten och gjort grova missar i servicen, detta har jag då påtalat för Polaris Sverige och fått det här svaret;

"Det är naturligtvis inte acceptabelt att vi har ÅF som inte gör sitt jobb. Jag kommer att ta detta vidare internt med berörda. vi får hoppas vi kan värva någon ny åf i ditt område inom snart framtid. Ändrar vi några regler och gör undantag så meddelar vi dig detta. Mvh Polaris Sweden
All service måste ske hos en auktoriserad åf så länge du har garanti kvar på maskinen, därefter kan du serva den var du vill. Men ibland tar vi fall utanför garantitiden och då är det ju också bättre att ha en Polaris ÅF. Åter igen, ledsen för min otydlighet.
"

Summa sumarum...
Det vägrar att ta i eventuella garantiärenden om min maskin inte har serviceintervallerna utförda hos auktoriserdad ÅF.

Är jag beredd att chansa och ändå serva hos exempelvis Gooffroad, kanske, jag har inte bestämt mig än
Kommer jag att köpa en Polaris igen, Förmodligen inte.
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience

Utloggad Jupiter

« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2015 kl. 09:43:08 »
Håller med om att det i regel är kunden som står i kläm vid dessa frågor, dock kan jag bara konstatera att Polaris bryter mot både svensk som europeisk lag och de kan precis som Kia få stora viten om de inte ser till att följa givna lagar och regler. De kan inte kräva att service ska utföras av s.k auktoriserad verkstad. Dessutom har alla verkstäder oavsett om de är auktoriserade eller inte rätt till samma uppgifter och uppdateringar från tillverkaren, även detta enligt lag. Jag personligen kommer inte att gynna verkstäder med svinpriser på som i mitt fall ett simpelt oljebyte hos en s.k auktoriserad när det finns precis lika bra eller bättre alternativ till bra priser.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Skojaren

« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2015 kl. 10:48:49 »
Håller med dig till fullo. I mitt fall så har ju aukt ÅF misslyckats fatalt med min maskin och min kompis maskin som diffen rasat två gånger på genom att man inte åtgärdat felet på rätt sätt. Att ändå bli tvingad att serva hos en sådan verkstad är rena rama kalle anka-fasoner i mina ögon.

Nu har ju allt gått på garanti, men förtroendet för verkstaden är ju noll. Ännu mera pinsamt är det då en "icke aukt åf" upptäcker bristerna.
Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience

Utloggad Pv544

« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2015 kl. 00:40:08 »
Har någon diskuterat detta med någon oberoende verkstad?
Dom om någon borde ju vilja veta vad som egentligen gäller.
Nöjda kunder är bra och återkommande kunder...

Jag vet att jag läst att ersättningen till verkstaden för garantijobb är dålig, någon som vet hur det ser ut för olika märken?
Om en verkstad ska ta åt sig jobb dom knappt tjänar något på så måste dom ju salta lite någon annanstans....

Jag har fått uppfattningen att det kan vara svårt att hitta verkstäder som vill serva en del maskiner, främst då billiga budgetmaskiner. Om dom nu inte sålt maskinerna själva...
Anledning? många tycker det är skräp som dom inte vill skruva i då det är stor risk att kunden blir missnöjd trots nyservad maskin.

Och man vill väl inte lämna den vart som helst?
Typ Hasses bilpolering bredvid korvkiosken.

Jag är glad att jag åker gammal can-am, till dom finns det mycket mektips och videos på nätet för snåla hemmamekaniker.

Att ändå bli tvingad att serva hos en sådan verkstad är rena rama kalle anka-fasoner i mina ögon.

Nu har ju allt gått på garanti, men förtroendet för verkstaden är ju noll. Ännu mera pinsamt är det då en "icke aukt åf" upptäcker bristerna.

Har polaris så glest med åf där du bor?
Jag hade nog kunnat tänka mig många mil extra för att slippa den verkstaden du råkat ut för.

Utloggad Jupiter

« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2015 kl. 07:28:06 »
De verkstäder jag pratat med vet synnerligen sina rättigheter och att de har sina fulla rättigheter att serva olika märken, det är snarare importörerna och deras kedja som spelar king of the hill och aldrig nämner konsumentens rätt att välja verkstad enligt EU förordning 461/2010. Importörerna ska iaf inte slå i mig att de inte känner till den. Det som jag hänger upp mig på är att det finns de verkstäder/återförsäljare som med importörens goda minne mer eller mindre hotar med indragna garantier om man inte går till s.k auktoriserad, det är mycket fult. Och jag tycker att det måste komma fram att man inte är skyldig att gå till auktoriserad utan kan använda vilken verkstad man vill så länge den utför arbetet fackmannamässigt och enligt tillverkarens instruktioner. En återförsäljare skriver tex. på sin hemsida att man "måste serva hos auktoriserad för att garantin ska gälla", när jag påpekade detta fick jag rätt näbbigt svar åter om att andra verkstäder minsann inte får senaste uppdateringar och att "om man servar hos någon annan och motorn sen rasar hur ska man då förklara det", vilket jäkla sätt att i princip hävda att andra verkstäder inte skulle vara kompetenta etc. Jasså säger jag, bara att läsa förordningen igen! Alla verkstäder har rätt till samma utrustning, instruktioner och utbildningar som av importören utsedda verkstäder. Alltså, mycket egna "regler" i branschen känns det som. Däremot när det gäller rena garantijobb har auktoriserad rätten att exklusivt utföra dessa som jag tolkar det.

Utdrag ur förordningen punkt 13:

I den mån en separat eftermarknad kan avgränsas sammanhänger den effektiva konkurrensen på marknaderna för inköp och försäljning av reservdelar samt för tillhandahållande av reparations- och underhållstjänster för motorfordon med graden av ömsesidig konkurrens mellan auktoriserade reparatörer, dvs. sådana som verkar inom ett reparationsnätverk etablerat direkt eller indirekt av fordonstillverkare, samt mellan auktoriserade och oberoende aktörer, inbegripet oberoende reservdelsleverantörer och reparatörer. För att de sistnämnda ska kunna konkurrera krävs att de har obegränsad tillgång till nödvändiga insatsprodukter, såsom reservdelar och teknisk information.

Även sista stycket nämner följande vilket enbart borde vara positivt för konsumenten:

För att kunna bedöma hur den här förordningen påverkar konkurrensen inom detaljhandeln med motorfordon, på reservdelsmarknaden och inom efterservice för motorfordon på den inre marknaden är det lämpligt att utarbeta en utvärderingsrapport om förordningens funktion.

Detta är min personliga tolkning baserad på texter, artiklar samt svar från KO. Så det hade bara varit bra om fler läst eller kollat upp detta och vi får ännu mer input i frågan.
« Senast ändrad: 19 augusti 2015 kl. 07:35:06 av Jupiter »
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Utloggad Pv544

« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2015 kl. 09:52:02 »
Hur många servicar brukar folk hinna med under garantitiden?
3-5 kanske?
Om man då sparar tex 1000kr per gång (vilket jag tycker låter som en lite för stor skillnad) så blir det ju ändå max 5000kr.
Skiljer det för mycket så kan man ju undra om dom utför det jobbet som ska göras.
Det är väl sällan det BARA är byte av motorolja och filter?

Sen fuskar ju märkesverkstäder också tyvärr....
Står det tex att ventilkontroll ska utföras ska dom ju göra det, inte bara lyssna på maskinen. Och helst när dom tar betalt för det...

Köper man en ny maskin för 50-150k så kanske man ändå lägger dom pengarna för att hålla sig väl med verkstad och importör. Man kan ju iaf lura sig själv med att det är värt det...

Trevligt att du engagerar dig, hoppas det kommer in fler som har erfarenheter kring detta.

Personligen har jag bara servat en ny maskin en gång, då var det ett bakdäck som skulle bytas ut på garantin. Fick vänta tre veckor innan jag fick tillbaka den. Otroligt värdelöst hanterande från både åf och importör. Åf visste innan jag lämnade in den att däcket var felaktigt, ändå fick han lov att skicka tillbaks det till importören innan han fick ett nytt till mig.
Så mitt förtroende dök snabbt.... Sen har det varit beg maskiner istället.
Kan ju bara tänka mig eländet för dom som står med större haverier och har problem med garantikraven.

Tur det är roliga leksaker....

Utloggad Jupiter

« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2015 kl. 09:59:30 »
Ja det är ju en balansgång mellan bemötande och priser på service. Som du säger så är det inte enbart olja och filter alltid utan även ventilspel, framvagnsinställning, diffar, hjulupphängning, avgassystem etc, etc. Men jag vill ändå tro att bara för en firma är auktoriserad är den med automatik inte bättre, finns tyvärr alldeles för många exempel på det och även tycker jag mig se att många får vänta länge på garantidelar etc. Sen är det ju inte alla verkstäder som vill binda sig till bara ett märke osv. Men hade varit bra om folk delar med sig av sina erfarenheter kring detta som ni gjort, då får vi mer info om läget. Jag har mest försökt gå igenom vad KO, lagar etc säger.
Hisun 500 EFI -15 -SÅLD
Harley 1200
Plus lite annat

Online just nu.

137 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 192. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme