Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Teknik när man hoppar  (läst 8912 gånger)

Utloggad JohanH

Teknik när man hoppar
« skrivet: 5 november 2006 kl. 15:03:21 »
Har nyligen köpt en LTZ:a och igår var jag ute och hoppade på lite mindre hopp. Prövade mig fram men har också läst lite på nätet. På detta forum finns det dock inga tips på vad man ska tänka på, så jag tänkte att det kunde vara bra! Kollade in filmen "Två små blå" på http://www.quadsweden.se och Andreas Hedlund verkar ha koll på tekniken, så om han eller någon annan här på forumet kan komma med tips hade det varit gött!

Vad ska man tänka på?

Jag har kommit fram till (och hittat på andra siter) ungefär följande men eftersom jag är orutinerad är det mycket möjligt att jag har fel:

Upphoppet

* Gasa lite extra i upphoppet för att få en extra kick upp i luften.

* Man vill väl också att framvagnen är högre än bakvagnen vid upphoppet för att quaden är framtung och automatiskt går nedåt i luften? Detta kan man ju uppnå genom att gasa och nästan gå upp på bakhjulen i upphoppet. Här är det dock viktigt att man inte gå upp för högt för att inte krascha på baken...

I luften:

* Frikoppla för att inte slå in varvspärren i luften.

* Om framvagnen är för högt upp kan man trycka ned fotbromsen vilket får den att gå nedåt.

* Om framvagnen är för långt ner kan man försöka luta sig bakåt och dra i styret för att räta upp den.

Landningen:

* Hur är bäst att landa egentligen? Med bakvagnen lite före framvagnen antar jag?

* Koppla ur innan landning så att man kan gasa precis innan landningen och därmed få iväg maskinen framåt och inte nedåt.

Vilken körställning ska man ha i upphopp/luften/landningen? Har märkt att man helst inte vill landa med framvagnen först stående upp på quaden, för då får axlarna och armarna ta emot mycket av smällen. Sedan ska man inte sitta ner som en hösäck i landningen för då får ryggen sig en smäll. :)

Vad annars? Vad ska man akta sig mest för om man inte vill krascha?

Ni som har bättre koll: Berätta gärna vad ni vet och rätta mig om jag har fel!!! Mest är det väl en fråga om träning (som med allt annat) men lite teori är ju inte fel! Mindre hopp är ju ganska förlåtande men om man kör på lite större gäller det ju att ha bättre koll.
atreggad LTZ-400
http://www.gatquad.se

Utloggad Pontus_J

Teknik när man hoppar
« Svar #1 skrivet: 5 november 2006 kl. 15:18:45 »
"Om framvagnen är förlångt ner så kan man rycka i styret..."

Istället för att rycka så gasar man.. :idea:
ar inte ett skit, eller jo en skoter & fiddy.

Hade: Kines quad, "Impa på grannen eller tävla" grej

Utloggad 2006

Teknik när man hoppar
« Svar #2 skrivet: 5 november 2006 kl. 16:33:02 »
fråga loppan

Utloggad QuadMaster

Teknik när man hoppar
« Svar #3 skrivet: 5 november 2006 kl. 19:37:30 »
vet ej....jag bara hoppar :D det e kul :D

Utloggad addehed

Teknik när man hoppar
« Svar #4 skrivet: 6 november 2006 kl. 00:20:23 »
ett litet tips är att hålla jämn gas i upphoppet och vid landning av lite större hopp så bör du landa med påslag på gasen för att inte flyga över styret. och sist men inte minst, känner du att det håller på att gå åt helvete så är det bara att nypa full gas vid landning.. Mvh Andreas Hedlund :wink:

Utloggad JohanH

Teknik när man hoppar
« Svar #5 skrivet: 6 november 2006 kl. 11:15:27 »
Citera
ett litet tips är att hålla jämn gas i upphoppet och vid landning av lite större hopp så bör du landa med påslag på gasen för att inte flyga över styret. och sist men inte minst, känner du att det håller på att gå åt helvete så är det bara att nypa full gas vid landning.. Mvh Andreas Hedlund


Tack för tipset!  :D Har jag fått rätt på teorin annars?
atreggad LTZ-400
http://www.gatquad.se

Utloggad addehed

Teknik när man hoppar
« Svar #6 skrivet: 6 november 2006 kl. 19:42:55 »
I det stora hela så är det väl ganska rätt..
men det du pratar om att fri koppla under hoppet är nog inget som jag rekomenderar.. men i bland kan det vara läge att lägga i en högra växel..!! Du får prova dig fram och se vilken teknik som passar dig och din maskin..

Utloggad JohanH

Teknik när man hoppar
« Svar #7 skrivet: 7 november 2006 kl. 09:58:48 »
Citera
men det du pratar om att fri koppla under hoppet är nog inget som jag rekomenderar.. men i bland kan det vara läge att lägga i en högra växel..!!


När och varför kan det vara bra att lägga i en högre växel?
atreggad LTZ-400
http://www.gatquad.se

Utloggad addehed

Teknik när man hoppar
« Svar #8 skrivet: 8 november 2006 kl. 02:46:25 »
det beror lite gran på landningen och den fart som du kan tänkas behöva efter hoppet.. :wink:

Utloggad JohanH

Teknik när man hoppar
« Svar #9 skrivet: 8 november 2006 kl. 15:52:46 »
Ok, bara ut att öva då! :D
atreggad LTZ-400
http://www.gatquad.se

Utloggad zacka

Teknik när man hoppar
« Svar #10 skrivet: 8 november 2006 kl. 20:40:29 »
jag har upptäckt att med 3ans växel så hoppar man skönast faktiskt även om det läskigare då det går snabbare :)

oftast så kör man med 2an o varvar istället, men med 3 så får du fart genom hoppet o hojen går rakt o fint.
sen att fri koppla o onödigt då man gasa gärna efter landning o inte bara släpper så man studsar
du ska följa hojen med hoppet o inte hålla stumt med bena o armarna, det gör även att hojen lyfter högre o mjukare

detta är vad jag har upplevt när vi har varit o hoppat

jag håller oftast jämt gas o just vid hoppet så ger jag han lite lätt gas så han pushas upp

men testa dig fram
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad JohanH

Teknik när man hoppar
« Svar #11 skrivet: 9 november 2006 kl. 23:35:33 »
Citera
jag har upptäckt att med 3ans växel så hoppar man skönast faktiskt även om det läskigare då det går snabbare


Det kan jag tänka mig! Fram till nu har jag bara kört med tvåan men det får bli bättring snart!  :D
atreggad LTZ-400
http://www.gatquad.se

 


Online just nu.

174 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, monster, mdk,
Flest online idag: 212. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme