Ang hasplåt i plast eller alu, så valde jag alu. Nackdelen med alu är att den inte glider lika lätt över stubbar och stenar, men den stora fördelen med alu jämfört med plast är att alu fördelar smällen mer, än vad plast gör. På plasten så blir det inte samma spridning utav trycket som blir (har för mig detta i alla fall).Att sedan alu är 1000ggr snyggare är inte heller någon nackdel.
Välkommen till 550 familjen, har också planer på en hasplåt, i plast. Men det får bli nästa år. Här närmast så blir det skoterställ, så jäkla kallt att åka nu. Nu till lite ÅF hat, med förbehåll, kan vara något fel på min maskin också. Så tänker vänta med att hänga ut min ÅF (om jag inte redan gjort det tidigare ).Jag gjorde alltså 25/30-mils service vid 28 körda mil. Den har nu gått 47 mil. Enligt kvitto på service så har han fyllt på med 2,2 L motorolja, rengjort ett filter, fyllt på olja till någon broms eller vad det stod, samt dragit en koll på andra saker. 2300 kr gick kalaset på. Sedan dess, så har jag fyllt på kylarvätskan för att den låg nån mm under LOW i kärlet. Idag, innan jag skulle ut och åka, så kollade jag även oljan.Gjorde som manualen säger, stå plant, starta 20-30 sekunder, stäng av, vänta någon minut, sen kolla stickan. SNUS-TORR. Jaha, tänkte jag, och kollade under maskinen om det var någon olja på golvet, ingenting. Kollade service papper, som sagt, 2.2 L påfyllt för närmare 20 mil sen. De hade använt en 10W-40 Semi Chrono 4T. Manualen säger SAE 15W-40/SG. Ringer ÅF för att dubbelkolla om det inte spelar någon roll, och får till svar att de alltid använder 10W-40, ska inte spela någon roll. Han frågar lite fundersamt "vadå är det helt slut?" , jag svarar ja, och han säger då att fyll på en dl eller två bara. Åker till närmaste moppebutik och köper olja. Kommer hem, fyller på en dl, testar, inget på stickan. Fyller på en dl till, nått botten på stickan. Då drar jag i nån dl till bara för att jag ska kunna åka en sväng.Frågan till er andra 550/atv ägare: är det normalt att 2,2 L olja är slut efter cirkus 20 mil? Eller kan det vara så att han inte fyllt på alls? Eller att det kan läcka på något annat ställe/under körning, så att det på så vis tagit slut?Med kylvätskan i bakhuvudet, att den tar slut nästintill körningen efter första service (de borde väl ha fyllt på om den var låg?), så funderar jag på om de ens fyllt på oljan?Ber om ursäkt för bibeln jag skrev, men ville försöka vara så tydlig som möjligt med händelseförloppet. Mvh
Den rymmer ca 2,5-2,8 liter 550
Vad gäller försäkringar så kostar CF-Moto märkesförsäkringen Vägreggad helförsäkring landsbygd 2862:-500:- för maskinskada och om ni tecknar märkesförsäkringen så kan ni efter garantin gått ut teckna maskinskada och således ha 2 år skadefritt till vägreggad helförsäkring storstad kostar 3634:-
Hej, hur är temperaturen på deras atv nu när det börjar bli kallt, med lugn kjøring? (hoppas att de förstår min svenska )
Åkte 2-3 mil igår, med några stopp. Var ganska låg. Pumpade mina däck för ett par dagar sen, körde 2,5 kilo. Det ska kunna gå att köra i 4,5 tror jag, men de är jäkligt hårda redan på 2,5. Vid lite ojämnheter så hör man hur det smäller i dämparna. Det ska väl gå att ställa om dämparna mekaniskt va? Nån som gjort detta? Hur ska man tänka när man gör detta?
2.5 kg?!Kör 0.25 i mina däck....
Måste ju vara PSI annars är ju däcken sönderpumpade?!
Alltså hur mycket har du blåst i dom egentligen? Ett bildäck brukar man ju ha 2-3 bar i beroende på modell och bil. En fyrhjuling har väl oftast 0.3-0.6 bar på terrängdäck. En del kan ju klämma i mer vid mycket vägkörning men aldrig så högt som i bildäck.
Det som står på instruktionen är ju mycket högre? Jag åker ju mest grusväg/asfalt. Sen kan jag smyga mig in på lite andra terrängvägar ibland.