ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Problem med Dindli 801 300cc 2009
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Problem med Dindli 801 300cc 2009  (läst 5050 gånger)

Utloggad kenta karlsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kenta karlsson
Problem med Dindli 801 300cc 2009
« skrivet: 16 november 2014 kl. 11:01:31 »
Gnista finns men är rätt gulaktig/vit, och fladdrar gärna runt på stiftet. Har provat o knipsa av och korta ner tändkabeln, rengjort kontakter ifrån oxider.
Inget av det har hjälpt. har nu beställt en ny tändspole, tror ni att det löser problemet ?
Har köpt nytt stift, och det visar samma symtom som det gamla.

Verkar vara en trevlig maskin

Tack på förhand

Ps har provat med både MC & bilbatteri utan någon förbättring
« Senast ändrad: 24 november 2014 kl. 16:05:38 av christoffer.carlsen »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad vespa

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1317
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Sym Quadlander
    • Visa profil
vespa
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #1 skrivet: 16 november 2014 kl. 13:20:40 »
Du undrar vad vi tror och jag tror att ny tändspole löser ditt problem.

En gnista som är svag och gul ute i fria luften finns inte över huvud taget under kompression.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #2 skrivet: 16 november 2014 kl. 19:21:04 »
Låna tändspolen från adlyn då!
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad kenta karlsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kenta karlsson
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #3 skrivet: 17 november 2014 kl. 23:49:10 »
Citat från: hell-man skrivet 16 november 2014 kl. 19:21:04
Låna tändspolen från adlyn då!

Jag provade med tändspolen ifrån min 150cc 4T Scooter (gy6 motorn) men det funka inte, blev tom mindre gnista. Iofs var den tändspolen markant mindre än dinli spolen.
Adlyn kommer jag inte åt just nu för den står i en kompis garage och han är utomlands veckan ut.

Fattar noll av fordons el typ, är en spole 12v tycker man ju alla 12v ska funka,
Men funka som sagt inte med kina scooterns spole, kanske beror på att den är en 3e del så stor som dinlins.

En annan tanke, är det inte CDI boxen då som kan jävlas, eller då kanske det inte är någon gnista alls ? 
förväntar mig inte att den lär funka med
nya dinli spolen för 577kt med min tur. :)
Men ang CDI, går det inte (om den nu är paj) att använda en kina CDI  4T med samma kontakt och som är till en 250cc encyl motor och som kostar 199kr till skillnad mot dinlis orginal som kostar 1600+
Så länge cylinder volymen och kontakten är densamma så funkar väl vilken CDI som helst, eller har jag fattat helt fel av det jag läst om på nätet ?

Tackar för svaren iaf!

Isf vad kan det mer finnas för fel ? läst nåt om en "Pickup coil" vad är det, och vad är symtomen om den är trasig ?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #4 skrivet: 18 november 2014 kl. 07:03:38 »
Du kanske kan mäta så du har tillräckligt med ström. Har för mig att jag läste om någon som hade en dålig startmotor som drog för mycket ström så det blev för lite kvar åt resten.

Jag hade liknande problem med en mc, där var det pickup coil som tagit stryk så det blev för klena gnistor när man körde på startmotorn, springstart gick bättre.
Man borde kunna mäta pickup coil, om du hittar vilket värde det ska vara.

Jag tror jag sabbade min pga att jag använde en sån kraftig batteriladdare i startläge, blir för mkt ström för ett klent elsystem.
Bättre att använda ett annat batteri att starta med.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Ironman

  • Mest grejer när man dör vinner
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1260
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Never underestimate stupid people in large groups.
    • Visa profil
Ironman
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #5 skrivet: 18 november 2014 kl. 08:05:03 »
Ta ett kompprov eller ännu hellre ett leakdown test.
Så du vet att det inte är ngt mekaniskt först.
Då du ändå har en gnista skulle jag tippa på ventiler brända eller omkuggat.
Soppa kan du nog utesluta då den inte tänder på gas.
Anmäl till moderator   Loggat
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för  Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm

Utloggad vespa

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1317
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Sym Quadlander
    • Visa profil
vespa
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #6 skrivet: 18 november 2014 kl. 12:46:39 »
Gör inget annat förens du har en stark blå gnista och den fortfarande inte startar. Ingen ide att riva lite överallt när du redan har felkällan framför dig.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad kenta karlsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kenta karlsson
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #7 skrivet: 18 november 2014 kl. 14:03:51 »
Citat från: Pv544 skrivet 18 november 2014 kl. 07:03:38
Du kanske kan mäta så du har tillräckligt med ström. Har för mig att jag läste om någon som hade en dålig startmotor som drog för mycket ström så det blev för lite kvar åt resten.

Jag hade liknande problem med en mc, där var det pickup coil som tagit stryk så det blev för klena gnistor när man körde på startmotorn, springstart gick bättre.
Man borde kunna mäta pickup coil, om du hittar vilket värde det ska vara.

Jag tror jag sabbade min pga att jag använde en sån kraftig batteriladdare i startläge, blir för mkt ström för ett klent elsystem.
Bättre att använda ett annat batteri att starta med.

Hmm oroväckande, jag använde en 8Amp laddare tror jag, till ett härligt 4Ah batteri. (lånade scooterns 12v, orkade inte riva ur V70ns alla plastkåpor o prova med bilbatteriet. Fast den beter sig iofs presis lika dant nu som innan jag provade med laddaren kopplad i startläge samtidigt som ja körde på starten.


Citat från: Ironman skrivet 18 november 2014 kl. 08:05:03
Ta ett kompprov eller ännu hellre ett leakdown test.
Så du vet att det inte är ngt mekaniskt först.
Då du ändå har en gnista skulle jag tippa på ventiler brända eller omkuggat.
Soppa kan du nog utesluta då den inte tänder på gas.

Vad är leakdown test ? Och ja får väl köpa en kompressiontestare på biltema för 199:- o prova då. Men vad är det för värden Min/normal/best dvs 12bar är en siffra jag får upp som första känn på en frisk motor, men ja är nog ute o cyklar...

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad kenta karlsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kenta karlsson
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #8 skrivet: 21 november 2014 kl. 11:30:29 »
Monterade nya tändspolen, den starta inte för det. Men nu hör man att den tänder till ibland, fast låter mer som (Woosh) imellanåt. Typ som den tänder ångorna i förgasarn lr nåt.(kan hört fel) När man kör på start motorn men inte ger någon gas alls låter det som den smäller till typ, nåt som  typ knackar varje varv, men gasar man lite så försvinner ljudet medans man kör på startmotorn. Man hör att den drar runt motorn, bara att det går tyngre när man dränker den.



Gnistan är iaf blå nu och fladdrar inte. Antar att det är förgasar inställning som behövs.
Hur många varv ut ungefär ska Lean/rich skruven på sidan skruvas ut ? (jag är pissdålig på förgasare)
Vet inte om elchoken kan krångla? hur testar man om den funkar ?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad vespa

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1317
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Sym Quadlander
    • Visa profil
vespa
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #9 skrivet: 21 november 2014 kl. 17:49:09 »
Testa med startgas nu när du har fräsch gnista. Tänder den inte då så får du grunna på ironmans förslag om något kuggat över så att gnistan kommer vid fel tillfälle.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad kenta karlsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kenta karlsson
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #10 skrivet: 24 november 2014 kl. 14:17:25 »
Citat från: vespa skrivet 21 november 2014 kl. 17:49:09
Testa med startgas nu när du har fräsch gnista. Tänder den inte då så får du grunna på ironmans förslag om något kuggat över så att gnistan kommer vid fel tillfälle.

Testat, den tänder till men det låter mer som man tar ett rör och fyller med gas o sen antänder. "OOSCH" typ
Det är komp i den, men har inte mätt med kompressionsprovare, men det går inte o hålla tätt med fingret om man tar ur tändstiftet och provar o köra på starten, men det kanske inte säger mkt?

Den visar inget täcken på att vilja tända till (trots gnista finns och är blå nu med nya spolen)
Har kollat ventilerna igen 0.10 in 0.15 ex, plockade isär förgasaren o den är rengjord även fast det inte var något igensatt.

Hur fasen kan den ha "Rappat" över om det nu är det som är felet, att kammen ligger ett kugg fel.
Och hur fixar jag det ? Det är väl och ta bort toppen ? eller räcker det med att ta bort kamöverfallet? och kolla så att "T align with Mark" För svänghjulet kan väl inte ha rört sig ? tänkte mest för att försäkra mig om att motorn är i toppläge så slipper man väl ta bort toppen och därav sabba topp packningen?

Sen _är det väl bara o släppa?!_ på kamkedjan genom att skruva på skruven o lägga kammen tillrätta så att sträcken på kammdrevet ligger jämt med topplocket, och att hålet i drevet är upptått.
Men om det nu är som det ska att kammen ligger rätt enligt markeringarna på drevet i förhållande till toppen och att svänghjulet är i linje med markeringen på blocket ?
Det står  ALLIGN Tmark With blabla sträcket, Men det är ett T | F markering på svänghjulet, ska man då gå efter | <--- sträcket eller själva T't när man ställer det i förhållande till blocket markeringen ?

Den åker snart ut på annons, nån som vill köpa =) ? den är jättefin, börjar gissa på att det är Coilen faktiskt
för kablarna som går ur blocket, går emot växelspaken (då själva spåret spaken ligger i saknas) så det kan ju hänt att tidigare ägare skickat i växeln o nån av de 4 kablarna som kommer ur blocket klämps med o åkt ur inne i motorn ? för de sitter ganska spänt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad kenta karlsson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
kenta karlsson
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #11 skrivet: 24 november 2014 kl. 16:16:47 »
Blev av med garageplatsen då min morbror vill börja använda garaget sitt nu när pissårstiden är ett faktum så den säljs istället =(
Känns inte som ett alternativ o låta den stå ute hela vintern, rostar väl som fan då
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Problem med Dindli 801 300cc 2009
 


Online just nu.

679 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Rickard Marklund, Micke_c,
Flest online idag: 715. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info