Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Problem med Dindli 801 300cc 2009  (lĂ€st 2305 gĂ„nger)

Utloggad christoffer.carlsen

Problem med Dindli 801 300cc 2009
« skrivet: 16 november 2014 kl. 11:01:31 »
Gnista finns men Àr rÀtt gulaktig/vit, och fladdrar gÀrna runt pÄ stiftet. Har provat o knipsa av och korta ner tÀndkabeln, rengjort kontakter ifrÄn oxider.
Inget av det har hjÀlpt. har nu bestÀllt en ny tÀndspole, tror ni att det löser problemet ?
Har köpt nytt stift, och det visar samma symtom som det gamla.

Verkar vara en trevlig maskin

Tack pÄ förhand

Ps har provat med bÄde MC & bilbatteri utan nÄgon förbÀttring
« Senast Ă€ndrad: 24 november 2014 kl. 16:05:38 av christoffer.carlsen »
Adly 500s
Dinli 801 300cc

Utloggad vespa

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #1 skrivet: 16 november 2014 kl. 13:20:40 »
Du undrar vad vi tror och jag tror att ny tÀndspole löser ditt problem.

En gnista som Àr svag och gul ute i fria luften finns inte över huvud taget under kompression.

Utloggad hell-man

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #2 skrivet: 16 november 2014 kl. 19:21:04 »
LÄna tÀndspolen frÄn adlyn dÄ!
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, SĂ„lda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad christoffer.carlsen

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #3 skrivet: 17 november 2014 kl. 23:49:10 »
LÄna tÀndspolen frÄn adlyn dÄ!

Jag provade med tÀndspolen ifrÄn min 150cc 4T Scooter (gy6 motorn) men det funka inte, blev tom mindre gnista. Iofs var den tÀndspolen markant mindre Àn dinli spolen.
Adlyn kommer jag inte Ät just nu för den stÄr i en kompis garage och han Àr utomlands veckan ut.

Fattar noll av fordons el typ, Àr en spole 12v tycker man ju alla 12v ska funka,
Men funka som sagt inte med kina scooterns spole, kanske beror pÄ att den Àr en 3e del sÄ stor som dinlins.

En annan tanke, Ă€r det inte CDI boxen dĂ„ som kan jĂ€vlas, eller dĂ„ kanske det inte Ă€r nĂ„gon gnista alls ? 
förvÀntar mig inte att den lÀr funka med
nya dinli spolen för 577kt med min tur. :)
Men ang CDI, gĂ„r det inte (om den nu Ă€r paj) att anvĂ€nda en kina CDI  4T med samma kontakt och som Ă€r till en 250cc encyl motor och som kostar 199kr till skillnad mot dinlis orginal som kostar 1600+
SÄ lÀnge cylinder volymen och kontakten Àr densamma sÄ funkar vÀl vilken CDI som helst, eller har jag fattat helt fel av det jag lÀst om pÄ nÀtet ?

Tackar för svaren iaf!

Isf vad kan det mer finnas för fel ? lÀst nÄt om en "Pickup coil" vad Àr det, och vad Àr symtomen om den Àr trasig ?
Adly 500s
Dinli 801 300cc

Utloggad Pv544

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #4 skrivet: 18 november 2014 kl. 07:03:38 »
Du kanske kan mÀta sÄ du har tillrÀckligt med ström. Har för mig att jag lÀste om nÄgon som hade en dÄlig startmotor som drog för mycket ström sÄ det blev för lite kvar Ät resten.

Jag hade liknande problem med en mc, dÀr var det pickup coil som tagit stryk sÄ det blev för klena gnistor nÀr man körde pÄ startmotorn, springstart gick bÀttre.
Man borde kunna mÀta pickup coil, om du hittar vilket vÀrde det ska vara.

Jag tror jag sabbade min pga att jag anvÀnde en sÄn kraftig batteriladdare i startlÀge, blir för mkt ström för ett klent elsystem.
BÀttre att anvÀnda ett annat batteri att starta med.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Ironman

  • Mest grejer nĂ€r man dör vinner
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlĂ€gg: 1260
  • Totalt antal gillanden: 1
  • Kön: Man
  • Never underestimate stupid people in large groups.
    • Visa profil
    • PITEÅ STÖTDÄMPARSERVICE
SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #5 skrivet: 18 november 2014 kl. 08:05:03 »
Ta ett kompprov eller Ànnu hellre ett leakdown test.
SÄ du vet att det inte Àr ngt mekaniskt först.
DÄ du ÀndÄ har en gnista skulle jag tippa pÄ ventiler brÀnda eller omkuggat.
Soppa kan du nog utesluta dÄ den inte tÀnder pÄ gas.
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för  Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm

Utloggad vespa

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #6 skrivet: 18 november 2014 kl. 12:46:39 »
Gör inget annat förens du har en stark blÄ gnista och den fortfarande inte startar. Ingen ide att riva lite överallt nÀr du redan har felkÀllan framför dig.

Utloggad christoffer.carlsen

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #7 skrivet: 18 november 2014 kl. 14:03:51 »
Du kanske kan mÀta sÄ du har tillrÀckligt med ström. Har för mig att jag lÀste om nÄgon som hade en dÄlig startmotor som drog för mycket ström sÄ det blev för lite kvar Ät resten.

Jag hade liknande problem med en mc, dÀr var det pickup coil som tagit stryk sÄ det blev för klena gnistor nÀr man körde pÄ startmotorn, springstart gick bÀttre.
Man borde kunna mÀta pickup coil, om du hittar vilket vÀrde det ska vara.

Jag tror jag sabbade min pga att jag anvÀnde en sÄn kraftig batteriladdare i startlÀge, blir för mkt ström för ett klent elsystem.
BÀttre att anvÀnda ett annat batteri att starta med.

Hmm orovÀckande, jag anvÀnde en 8Amp laddare tror jag, till ett hÀrligt 4Ah batteri. (lÄnade scooterns 12v, orkade inte riva ur V70ns alla plastkÄpor o prova med bilbatteriet. Fast den beter sig iofs presis lika dant nu som innan jag provade med laddaren kopplad i startlÀge samtidigt som ja körde pÄ starten.


Ta ett kompprov eller Ànnu hellre ett leakdown test.
SÄ du vet att det inte Àr ngt mekaniskt först.
DÄ du ÀndÄ har en gnista skulle jag tippa pÄ ventiler brÀnda eller omkuggat.
Soppa kan du nog utesluta dÄ den inte tÀnder pÄ gas.

Vad Àr leakdown test ? Och ja fÄr vÀl köpa en kompressiontestare pÄ biltema för 199:- o prova dÄ. Men vad Àr det för vÀrden Min/normal/best dvs 12bar Àr en siffra jag fÄr upp som första kÀnn pÄ en frisk motor, men ja Àr nog ute o cyklar...

Adly 500s
Dinli 801 300cc

Utloggad christoffer.carlsen

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #8 skrivet: 21 november 2014 kl. 11:30:29 »
Monterade nya tĂ€ndspolen, den starta inte för det. Men nu hör man att den tĂ€nder till ibland, fast lĂ„ter mer som (Woosh) imellanĂ„t. Typ som den tĂ€nder Ă„ngorna i förgasarn lr nĂ„t.(kan hört fel) NĂ€r man kör pĂ„ start motorn men inte ger nĂ„gon gas alls lĂ„ter det som den smĂ€ller till typ, nĂ„t som  typ knackar varje varv, men gasar man lite sĂ„ försvinner ljudet medans man kör pĂ„ startmotorn. Man hör att den drar runt motorn, bara att det gĂ„r tyngre nĂ€r man drĂ€nker den.



Gnistan Àr iaf blÄ nu och fladdrar inte. Antar att det Àr förgasar instÀllning som behövs.
Hur mÄnga varv ut ungefÀr ska Lean/rich skruven pÄ sidan skruvas ut ? (jag Àr pissdÄlig pÄ förgasare)
Vet inte om elchoken kan krÄngla? hur testar man om den funkar ?
Adly 500s
Dinli 801 300cc

Utloggad vespa

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #9 skrivet: 21 november 2014 kl. 17:49:09 »
Testa med startgas nu nÀr du har frÀsch gnista. TÀnder den inte dÄ sÄ fÄr du grunna pÄ ironmans förslag om nÄgot kuggat över sÄ att gnistan kommer vid fel tillfÀlle.

Utloggad christoffer.carlsen

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #10 skrivet: 24 november 2014 kl. 14:17:25 »
Testa med startgas nu nÀr du har frÀsch gnista. TÀnder den inte dÄ sÄ fÄr du grunna pÄ ironmans förslag om nÄgot kuggat över sÄ att gnistan kommer vid fel tillfÀlle.

Testat, den tÀnder till men det lÄter mer som man tar ett rör och fyller med gas o sen antÀnder. "OOSCH" typ
Det Àr komp i den, men har inte mÀtt med kompressionsprovare, men det gÄr inte o hÄlla tÀtt med fingret om man tar ur tÀndstiftet och provar o köra pÄ starten, men det kanske inte sÀger mkt?

Den visar inget tÀcken pÄ att vilja tÀnda till (trots gnista finns och Àr blÄ nu med nya spolen)
Har kollat ventilerna igen 0.10 in 0.15 ex, plockade isÀr förgasaren o den Àr rengjord Àven fast det inte var nÄgot igensatt.

Hur fasen kan den ha "Rappat" över om det nu Àr det som Àr felet, att kammen ligger ett kugg fel.
Och hur fixar jag det ? Det Àr vÀl och ta bort toppen ? eller rÀcker det med att ta bort kamöverfallet? och kolla sÄ att "T align with Mark" För svÀnghjulet kan vÀl inte ha rört sig ? tÀnkte mest för att försÀkra mig om att motorn Àr i topplÀge sÄ slipper man vÀl ta bort toppen och dÀrav sabba topp packningen?

Sen _Àr det vÀl bara o slÀppa?!_ pÄ kamkedjan genom att skruva pÄ skruven o lÀgga kammen tillrÀtta sÄ att strÀcken pÄ kammdrevet ligger jÀmt med topplocket, och att hÄlet i drevet Àr upptÄtt.
Men om det nu Àr som det ska att kammen ligger rÀtt enligt markeringarna pÄ drevet i förhÄllande till toppen och att svÀnghjulet Àr i linje med markeringen pÄ blocket ?
Det stĂ„r  ALLIGN Tmark With blabla strĂ€cket, Men det Ă€r ett T | F markering pĂ„ svĂ€nghjulet, ska man dĂ„ gĂ„ efter | <--- strĂ€cket eller sjĂ€lva T't nĂ€r man stĂ€ller det i förhĂ„llande till blocket markeringen ?

Den Äker snart ut pÄ annons, nÄn som vill köpa =) ? den Àr jÀttefin, börjar gissa pÄ att det Àr Coilen faktiskt
för kablarna som gÄr ur blocket, gÄr emot vÀxelspaken (dÄ sjÀlva spÄret spaken ligger i saknas) sÄ det kan ju hÀnt att tidigare Àgare skickat i vÀxeln o nÄn av de 4 kablarna som kommer ur blocket klÀmps med o Äkt ur inne i motorn ? för de sitter ganska spÀnt.
Adly 500s
Dinli 801 300cc

Utloggad christoffer.carlsen

SV: Problem med Dindli 801 300cc 2009
« Svar #11 skrivet: 24 november 2014 kl. 16:16:47 »
Blev av med garageplatsen dÄ min morbror vill börja anvÀnda garaget sitt nu nÀr pissÄrstiden Àr ett faktum sÄ den sÀljs istÀllet =(
KÀnns inte som ett alternativ o lÄta den stÄ ute hela vintern, rostar vÀl som fan dÄ
Adly 500s
Dinli 801 300cc

 


Online just nu.

161 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tictic, MSP, Polaris570sp,
Flest online idag: 180. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme