Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?  (läst 2362 gånger)

Utloggad metricblge

Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« skrivet: 9 oktober 2014 kl. 12:48:53 »
Hejsan alla! Jag är ny här på forumet och relativt ny i ATV-världen! (har kört mycket ATVs, men aldrig ägt en själv.)

Jag ska köpa en ATV, men vet i dagsläget inte vilken modell jag ska välja.
Jag är beredd att betala max 60k för en atv.
Har hittat på denna traktorreggade Dinli i Falun som de har ett ruskigt bra pris på just nu. 59k! ord pris 92k
http://www.motorbiten.se/sv/start/fordon/dinli-atv/dinli-800-efi-t3-kampanj-pid3330.htm
Dock har Dinlis fabrik i Taiwan stängt igen, och PGA detta lämnar Motorbiten i Falun bara ett års garanti på denna maskin. Därför undrar jag följande:

1.   Är denna Dinli en bra maskin?
2.   Några kända fel och brister?
3.   Gör jag bort mig om jag köper denna? (Trots det låga priset)
4.   Bör jag tänka på något speciellt OM jag köper denna maskin?
5.   Hur ser det ut med reservdelar till denna?
6.   Finns det någon annan maskin som NI kan REKOMENDERA istället för denna maskin i prisklassen 50-60k?

Försök att svara så utförligt som möjligt. :)
Mvh
« Senast ändrad: 9 oktober 2014 kl. 12:50:55 av metricblge »
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad Pv544

SV: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« Svar #1 skrivet: 9 oktober 2014 kl. 13:49:25 »
Hej!
Vad ska maskinen användas till?

Är det just en traktorreggad maskin du är ute efter?
Terräng eller väg(mc) är ju annars det vanligaste.

Garanti är ju inte mycket värt om det inte finns grejer, andrahandsvärdet gör ju också att det kanske inte blir så billigt trots allt.

Tidigare dinlis hade väl en del bekymmer, om dom nya är bättre vet jag inte.
Men jag hade satsat på säkrare kort, oavsett om du vill ha mer effekt eller bättre kvalitet så finns det många trevliga maskiner på begagnatmarknaden.

Går du på terrängreggat så finns ju en del mindre maskiner från dom "riktiga" märkena också under 70k.
Men tänk på att vid nyköp så kan det tillkomma ganska många tusingar i utrustning som du kanske vill ha.
Tex: hasplåt, hand/tumvärme, packlåda, plog, vinsch.

Vid begagnatköp kan man få mycket på köpet.

Vill du ha mest prisvärd ny märkesmaskin tror jag polaris eller can-am (400 där) ligger bra till.

Mest bus och körglädje får du nog på en beg can-am 650/800.
Vill du ha mer kvalitet och kanske en bättre arbets/skogsmaskin så är nog japanerna bättre.


Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad metricblge

SV: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« Svar #2 skrivet: 9 oktober 2014 kl. 14:38:01 »
Hej!
Vad ska maskinen användas till?

Är det just en traktorreggad maskin du är ute efter?
Terräng eller väg(mc) är ju annars det vanligaste.

Garanti är ju inte mycket värt om det inte finns grejer, andrahandsvärdet gör ju också att det kanske inte blir så billigt trots allt.

Tidigare dinlis hade väl en del bekymmer, om dom nya är bättre vet jag inte.
Men jag hade satsat på säkrare kort, oavsett om du vill ha mer effekt eller bättre kvalitet så finns det många trevliga maskiner på begagnatmarknaden.

Går du på terrängreggat så finns ju en del mindre maskiner från dom "riktiga" märkena också under 70k.
Men tänk på att vid nyköp så kan det tillkomma ganska många tusingar i utrustning som du kanske vill ha.
Tex: hasplåt, hand/tumvärme, packlåda, plog, vinsch.

Vid begagnatköp kan man få mycket på köpet.

Vill du ha mest prisvärd ny märkesmaskin tror jag polaris eller can-am (400 där) ligger bra till.

Mest bus och körglädje får du nog på en beg can-am 650/800.
Vill du ha mer kvalitet och kanske en bättre arbets/skogsmaskin så är nog japanerna bättre.

Tack för ditt svar!

Jag kommer använda maskinen till mestadels nöjeskörning. DVS i lättare terräng i skogen, på grusvägar etc. Kommer också vilja haka på ett släp då och då för att kunna transportera grejer. Kommer definitivt inte köra i djupa vattenhål eller i lervällningar med maskinen.

Anledningen till varför jag fastnade för just denna traktorreggde maskin, var så klart priset, men sen också alla fördelar som traktorregistrerat för med sig; Billig försäkring (Ca 800kr/år) inget besiktningskrav, får köras på vanliga vägar och i terräng etc.

Men absolut, jag håller med dig, finns det inte reservdelar så är garantin ganska värdelös. :(

Om jag köper en ATV begagnad, vad bör man i så fall tänka extra noga på då?

Hur står sig exempelvis en Canam 400cc motormässigt/pigghet/styrka mot en icke märkesmaskin, låt säga en CF moto/TGB blade/ 500cc?

MVH
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad Pv544

SV: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« Svar #3 skrivet: 9 oktober 2014 kl. 14:50:24 »
Jag kör mestadels nöjeskörning, grus är trevligast. Jag är ej heller så tarv på djupa lerhål.
För min del känns vägreggat bäst, min försäkring är inte  så dyr och besiktning varannat år kan man ju leva med.

Det är jäkligt trevligt med lite större motor när man kör på vägen, även i snö och om hamnar i oförutsedda terrängproblem.  8)

Can-am 400 skulle jag tro är piggare än dom flesta kines och taiwanmaskiner på 500cc.
Sen är det ju inte bara motoreffekten, utan det är mycket annat som spelar in.

Men vill du kunna sladda, leka i snön och kanske tom lyfta på framhjulen så ska du sikta på större maskin.

Men provkör dom olika alternativen, för att köpa fel maskin blir bara dyrt och tråkigt.
Kolla över användingsområdet/krav/önskemål och försök rangorda dom saker du tycker väger tyngst.

Och fundera även över om ifall budgeten kan sträckas lite om du hittar något riktigt intressant.

Finns ju en del testkörningsfilmer på youtube, kan vara skoj att se.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Aset

SV: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« Svar #4 skrivet: 9 oktober 2014 kl. 19:11:08 »
Du får ju en fräsch Polaris Sportgubbe 500-800cc för runt 60k som redan har en del extra typ hasplåt, dock är väl 9 av 10 terrängreggade men hade varit mitt val iaf och överlägset bästa 4x4 på marknaden enligt mig.
Outlander 1000 XTP

Utloggad metricblge

SV: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2014 kl. 18:59:19 »
Jag gjorde en kovändning! Det blev en TGB Blade 525 SE EFI 2015. Testkörde den och den var helt underbar! Hoppas på att man blir nöjd! :)
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

Utloggad Pv544

SV: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« Svar #6 skrivet: 11 oktober 2014 kl. 21:02:41 »
Tror det var ett bättre val, hoppas den håller dig nöjd.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad metricblge

SV: Dinli 800 EFI T3. köpa eller inte köpa?
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2014 kl. 10:21:23 »
Det hoppas jag med :) Den kändes absolut premium. Speciellt om man jämför med tex CF Moto 500. Testkörde en sådan också och bla växelföraren var hemsk... :O
TGB Blade 525 SE EFI 2014.

*Can-Am Outlander 500 XT -08 SÅLD!

 


Online just nu.

163 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
zyxclaes
Flest online idag: 148. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme