Tjena Har köpt mig en smc 520 201, precis kommit ut från första servicen och verkstaden hade pumpat i 2,5 bar i respektive däck. Var ute o körde och märkte att den vobblade som in i helvete, nästan obrukbar! Sänkte trycket till 1.0 men vobblar lika mkt endån, är däcken helt slut och måste jag köpa nya däck?:-((Tacksam för snabba svar :-(
Det är däcken som är ovala.Du ska ha 0.5 bar max i däcken för optimal form och mark kontakt.Är det nya däck eller gamla sen innan samt vilket märke är de på däcken?Om de är gamla, har du haft några problem med dem innan?Annars så har de hänt något under servicen på verkstaden skulle jag tro.
om jag kommer ihåg rätt ska du ha ca 0.5 bar.För att få större kontakt yta samt att det sliter mindre på däcken i längden, annars blir däcken ballong formgade och slits oerhört mycket på en enda punk så däcket blir olagligt fort.Kontakta gärna verkstaden där servicen vart utförd och fråga om de har rört/ändrat något i framvagn eller bakvagnen.Att den vobblar är inte helt säkert det är pga däcktryck endast, kolla över fram o bakvagn att allt sitter som det ska, t.ex om du rör styret försiktigt och styret rör sig medans däck står stilla så glappar det i styrlederna.Kolla över bultar o muttrar att alla sitter som dem ska.
Däcken ser helt klart ovala ut. Fälgen och axlarna ser ut att rulla symetriskt, dock inte däcken.Du KAN baka om däcken, Tryck i maxtryck,, lägg de i en bastu på över 100C i några timmar :-)Har du ingen bastu, lyft den baktill tryck i maxtryck/övertryck och låt stå så. Däcken kommer dock bli rundade men KAN bli mindre ovala. Finns explosionsrisk och gummi som flyger kan orsaka stor skada på liv och lem. Bara så du vet.Ett sista alternativ och kanske det bästa är att tömma de HELT på luft och köra, då kommer du inte märka av ovaliteten och förhopningsvis så kommer de masseras ut a friktionsvärmen och bli mer normala efter ett tjugotal mil. Det drar dock mycket soppa och hojen blir trög av att köra med tomma eller nästintill tomma däck.Sista alternativ är att köpa nya.Jag själv fick till mina ovala däck ganska bra genom att lägga i 3 bar och sedan låta hojen stå uppallad hela vintern. Däcken är mer runda nu, men också mer rundade med mindre anliggning mot vägbanan om du förstår vad jag menar.
Gamla är dom inte !:)Köpte det splitter ny för 1 månad sen, som sagt, rullat 53 mil exakt! Men den gjorde inte såhär innan service, efter servicen men så högt lufttryck så började vobbla som fan! Som du ser på filmen:-( så kommer nt köra med den förän jag fått mina nya däck för att hålla lagrena i skick!Men vad säger du ? Bakaxeln verkade se OK ut?Det är alltså däcken som är ovala, som sagt det var 2.5 bar i dom .. Nu är det 1.1 men fortfarande lika dåliga ! Men beställt nya fälg och däck från loeffler-quad.de för 6200kr så inväntar dom:)