Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.  (lĂ€st 6609 gĂ„nger)

Utloggad Knastonius

Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« skrivet: 23 mars 2014 kl. 21:39:52 »
Hejsan hallĂ„!  8)

Nu Àr de sÄ att jag ska serva min Dinli jag köpte hÀr i veckan!

Och jag hittade inte riktigt nÄgon trÄd som visade lite steg för steg vad processen innebÀr och hur det hela ser ut (om jag inte bara missat den trÄden?).

SÄ jag tÀnkte att jag visar med lite bilder hur de ser ut steg för steg och hur jag gjorde, sÄ kanske folk fÄr lite referens eller svar pÄ nÄgot dem undrar sjÀlva, frÄga gÀrna saker! :)

Och jag ber om ursĂ€kt i förvĂ€g för den dĂ„liga svenskan, Skolan va aldrig riktigt min grej  :-\

Den hÀr första posten/uppdateringen visar hur jag gjorde för att komma Ät shimsen snabbt och enkelt utan att riva hela motorn samt kolla om jag tycker kamkedjan börjar bli för slack.

NÀr jag hade mÀtt shimset satte jag tillbaka det direkt och började plocka loss nÀsta shims, sen nÀr jag mÀtt alla en efter en satte jag ihop locket provisoriskt bara för att undvika fÄ in skit i motorn tills jag fÄtt de nya delarna. NÀr de nya delarna kommit sÄ kommer jag uppdatera trÄden med visning att fortsatt rivning av motor för att byta kamkedjan ocksÄ!

SÄhÀr ser toppen ut innan demontering, tÀnk pÄ att lossa bultar korsvis lite i taget, för att undvika att nÄgot blir skevt eftersom det Àr lÀttmetall/Aluminium.
BÀttre vara extra försiktig Àn att det gÄr Ät helvete! För dÄ blir de bara trÄkigt..
Glöm inte att ta loss tÀndkabeln ocksÄ.


Sen nÀr topp locket Àr borta sÄ ser det ut sÄhÀr, nu ser man kam axlarna, kedjan samt tryckarna.
Detta Àr sett fram i frÄn maskinen!
Jag skrev ut bilden pÄ papper och anvÀnde till att kladda ner mÄtten jag fick pÄ shimsen.
PÄ sÄ sÀtt kan jag enkelt rÀkna ut senare pÄ mÄtten sÄ jag fÄr rÀtt shims.
1 o 2 Àr avgasventilerna och 3 o 4 Àr insugsventilerna.


Sedan om man tittar pÄ vÀnstra sidan av motorn om man kollar bakifrÄn maskinen sÄ ska man ta loss denna plast plug med en stor Insex, Bakom hÀr sitter en mutter pÄ vevaxeln som du kan anvÀnda dig utav för att vrida runt motorn sÄ du fÄr kamaxlarna rÀtt nÀr du ska mÀta dem med blad mÄtt (har du inget finns det pÄ biltema!).


För att det ska bli rÀtt sÄ ska kamaxlarna peka Ät var sitt hÄll som pÄ bilden, jag försökte fÄ dem sÄ lika som möjligt för att fÄ noggrann mÀtning, enklast att titta frÄn sidan av motorn.


Jag satte sen fast kedja med stripes, mest för att kamkedjan inte ska kunna hoppa frÄn kamaxlarna, sÄ det hela ligger nÄgorlunda stilla sen nÀr jag börjar lossa pÄ allt och lyfta axlarna för att komma Ät shimsen.


Men för att kunna lossa pÄ hÄllaren till kamaxlarna samt lyfta pÄ allt sÄ mÄste vi först ta loss kamkedje spÀnnaren.
Sitter den kvar nÀr du lossar pÄ allt sÄ riskerar du att den spÀnner in mer och "rycker upp" kamaxlarna eftersom den spÀnner kedjan medans axlarna blir lösare.
Kamkedje spÀnnaren Àr den jag hÄller med handen pÄ.


Nu har jag lossat pÄ hÄllaren till kamaxlarna.


Nu har jag lyft försiktigt ena kamaxeln, tÀnk pÄ för helvete att det sitter en halv ring pÄ kullagret som hindrar den frÄn att rulla med kamaxeln, du mÄste försiktigt ta bort denna sÄ du inte tappar ner den i motorn!


HÀr Àr en tryckare samt shims i mitten av tryckaren.


HÀr ser du en del av ventilens fot och fjÀder med "knast" som hÄller de pÄ plats.
Rör för bövelen inte det, lossnar "knasten" sĂ„ flyger fjĂ€dern och ventilen Ă„ker ner i cylindern och dĂ„ fĂ„r du ta loss hela toppen för att fixa det. SĂ„ pilla inte!  :nono:


HĂ€r Ă€r den legendariska Shimsen! Liten rackare som jĂ€vlas med dig  :knupple:




Uppdatering följer nÀr de nya delarna har anlÀnt!
Har ni frÄgor/Tips sÄ prata pÄ! :)
« Senast Ă€ndrad: 23 mars 2014 kl. 21:59:16 av Knastonius »
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad oliwer_98

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2014 kl. 22:44:14 »
spĂ€nnande och intressant lĂ€sning  :djump:

Utloggad thol

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2014 kl. 23:37:07 »
det dÀr med stripesen var en smart grej :) det kan Àven vara taktiskt att mÀrka upp pÄ svÀnghjulet sÄ att man ser om vevaxeln har rört sig som extra sÀkerhet, och det görs enkelt genom hÄlet ovanför det som man snurrar runt motorn igenom.
samt att motorn alltid ska dras runt sÄ att den slaka sidan pÄ kamdrivningen hamnar mot spÀnnaren ()p (för den som inte vet)

Utloggad ahoj

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2014 kl. 00:20:53 »
Bra trÄd, behöver du shimsa mycket?

Utloggad Knastonius

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2014 kl. 06:06:34 »
Nja nÄgorlunda, Fick shimsa om alla fyra.

1. BladmÄtt 0.25 - Shims 1.92
2. BladmÄtt 0.25 - Shims 1.96
3. BladmÄtt 0.05 - Shims 1.86
4. BladmÄtt 0.00 - Shims 1.90

SÄ det Àr för lite ventilspel pÄ min maskin, sÄ jag riskerar fÄ brÀnda ventiler.

VÀrst vart ju nr. 4 som inte hade nÄgot ventilspel alls, förstÄr inte riktigt hur dem kan ha blivit sÄ tighta.

Är de som maskinen blivit "inkörd" eller nĂ„got?  :hmmm:
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Dany

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2014 kl. 06:49:52 »
Riktigt bra  ()p
LTZ 400 (2007) - sÄld
Dinli 450- sÄld
Adly 300 Crossroad- sÄld
PGO X-rider 150- sÄld
Lifan 150- sÄld

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2014 kl. 07:46:57 »
Nja nÄgorlunda, Fick shimsa om alla fyra.

1. BladmÄtt 0.25 - Shims 1.92
2. BladmÄtt 0.25 - Shims 1.96
3. BladmÄtt 0.05 - Shims 1.86
4. BladmÄtt 0.00 - Shims 1.90

SÄ det Àr för lite ventilspel pÄ min maskin, sÄ jag riskerar fÄ brÀnda ventiler.

VÀrst vart ju nr. 4 som inte hade nÄgot ventilspel alls, förstÄr inte riktigt hur dem kan ha blivit sÄ tighta.

Är de som maskinen blivit "inkörd" eller nĂ„got?  :hmmm:

Efter 8 Ă„r kan visst slitage visa sig ;)

Är fullt normalt.
Dock borde ju detta kanske upptÀckts lite tidigare om service skötts.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad ahoj

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2014 kl. 09:01:09 »
Nja nÄgorlunda, Fick shimsa om alla fyra.

1. BladmÄtt 0.25 - Shims 1.92
2. BladmÄtt 0.25 - Shims 1.96
3. BladmÄtt 0.05 - Shims 1.86
4. BladmÄtt 0.00 - Shims 1.90

SÄ det Àr för lite ventilspel pÄ min maskin, sÄ jag riskerar fÄ brÀnda ventiler.

VÀrst vart ju nr. 4 som inte hade nÄgot ventilspel alls, förstÄr inte riktigt hur dem kan ha blivit sÄ tighta.

Är de som maskinen blivit "inkörd" eller nĂ„got?  :hmmm:

Ventilen sÀtter vÀl sig djupare och djupare i ventilsÀtet, eller sÄ strÀcks ventilerna dÀrav minskar spelet istÀllet för att öka, vilket det hade gjort om enbart nockarna pÄ kammen var slitna t.ex.

Utloggad Knastonius

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2014 kl. 17:22:44 »
Ventilen sÀtter vÀl sig djupare och djupare i ventilsÀtet, eller sÄ strÀcks ventilerna dÀrav minskar spelet istÀllet för att öka, vilket det hade gjort om enbart nockarna pÄ kammen var slitna t.ex.

Fan, du va riktigt smart du ju, hade jag helt missat nÀr jag satt o tÀnkte.

Nu nÀr jag tÀnker pÄ de sÄ lÄter det vÀldigt logiskt och rimligt.

De Àr fan tur jag Àr med hÀr pÄ forumet, hade blivit spontan antÀndning i skallen pÄ mig annars :lol:
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad ahoj

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2014 kl. 09:54:18 »
Haha, ja, sĂ„ kan det bli ibland.. Men initialt tĂ€nker man ju allt slitage gör ett spel större, och inte mindre, kĂ€nns mer naturligt.  ()p

Utloggad Knastonius

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2014 kl. 17:27:01 »
Hehe exakt, brukar bli ju hÄrdare man klurar pÄ de, ju mer vilse blir man med.

Eller det kanske bara Ă€r jag? hahaha  ;D
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

Utloggad Knastonius

SV: Knastens Dinli, Shims & Kamkedje byte + service.
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2014 kl. 22:41:46 »
Update 2014-03-29!

Idag kom de nya shimsen o kamkedjan  :D

SÄ imorgon, Söndag sÄ Àr det dags o pilla vidare pÄ Dinli'n i hopp om att ha igÄng den igen imorgon och hoppas den gÄr som den ska nu! :)




Tills nÀsta update!
Ha det!  ()p
Kawasaki KFX 450R -09       (SÅLD)
Kawasaki KFX 450R -08       (SÅLD)
Yamaha YFM350Raptor -07  (SÅLD)
TGB Blade 550i SE 4x4 -13  (SÅLD)
Adly 542RR Königser -08     (SÅLD)
Hyosung TE450 Rapier -07  (SÅLD)
SYM Quadlander 250 -06     (SÅLD)
Barossa 250 -05                  (SÅLD)
Dinli 901-450 -06                (SÅLD)
SMC Blast 250 -06               (SÅLD) (Min första ATV)

 


Online just nu.

72 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
qbtq, tbd52, CFM,
Flest online idag: 189. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme