Då har jag och en polare som har en likadan kast bytt lite saker och det ser inte ljust ut..Det var inte ventilerna, CDI-boxen, Tändspolen eller förgasaren. Ska riva isär motorn imorgon och se vad som döljer sig där!
Varför misstänker du motorn i detta läge?Kan ju vara så att kedjan kuggat över men det ser man ju utan att ta isär motorn.Har du kollat kompen?Min tanke är att det sitter i gasaren eller i tändningen. Eller ventilproblem då du har problem när den svalnat.
Hade 3psi (om det är psi man räknar i) i komp.. inte bra!Rev som sagt allt, och allt såg bra ut! Kolven var som ny och ventilerna också.. Någon som har något förslag på vad jag kan testa?
Alla di packningar och så är också helt? Mycket skumt... Veven?
Om kolv, cylinder och ventiler ser bra ut och är täta så måste det ju vara ett fel i ventilöppningens timing (kedjan som hoppat) som gör att du inte får komp när du roterar motorn, eller?Eller nåt drev som hamnat fel på vevaxel eller i toppen.En ventil som går tungt skulle kunna göra nåt liknande, men det borde du ju ha märkt.Vet du säkert att din kompressionsprovare fungerar?
Hur mätte du kompet? Det sitter en dekompressionsventil som öppnar lite på avgassidan på låga varv, typ startmotorvarv. Därför är det svårt att mäta kompet och dra någon riktigt bra slutsats av värdet.
Kan ju vara så att kedjan kuggat över men det ser man ju utan att ta isär motorn.Har du kollat kompen?Min tanke är att det sitter i gasaren eller i tändningen. Eller ventilproblem då du har problem när den svalnat.
Tryckte bara ner den där tändstiftet skall vara och mätte, sen gängade vi fast den. Samma resultat.Ahaa, går det inte att stänga av den på något sätt?