Shoei är ju hjälmarnas hjälm, går väl till och med att få dem custom made efter skallen...?Det är väl nu allra sista året/åren som de börjat med öppningsbara hjälmar, så kallade "korvätarhjälmar", då de tidigare inte ansåg de vara tillräckligt säkra och tysta.Nu när de har någon modell i programmet, så TROR jag de hoppat över detta med solvisir, vilket ju de flesta andra märken har...Shoei anser att denna finess höjer ljudnivån oacceptabelt mycket...Jag började använda systemhjälm för tre-fyra år sedan och använder det till och med i skogen numera!Väldigt praktiskt och smidigt, särskilt om man som jag är glasögonorm.Tidigare åkte jag med Schuberth C3, men efter att den blev stulen i Venedig så fick jag ta det som fanns, det blev nån betydligt enklare, från AGV eller nåt, men den hänger med än.Solvisir saknas, men sju-åtta remsor eltape fixade kvällssolens jobbiga strålar.Men du, att beställa hjälm utan att prova och testa....??
Är den Shoei du har nu av samma modell som du menar skicka efter?Troligtvis inte, och dÃ¥ kan det skilja...Jag skulle iaf aldrig köpa en hjälm utan att testa den, för det är ju inte bara detta med passform som är viktigt!Shoei är ju genomtänkta saker, men vem vet, du kanske ogillar lÃ¥sningen, hakremmen eller nÃ¥t... och det är inte direkt Biltemapris pÃ¥ dessa grejer, sÃ¥ man skall ju vara NÖJD.Kanske nÃ¥n handlare pÃ¥ orten har dessa, smit dÃ¥ inom och prova!Lelles brukar vara jättebra Ã¥ ha och göra med men hur de ställer sig till hjälmretur vet jag inte.MÃ¥nga butiker har ju som policy att om man tappar en kruka sÃ¥ mÃ¥ste man köpa den, dÃ¥ den anses förbrukad... och ingen kan ju frÃ¥n Uppsala se om du tappar en hjälm i VästerÃ¥s...Men kolla med dem som sagt.Med solvisir menar jag sÃ¥dant man kan fälla ner bakom/innanför det vanliga visiret, alltsÃ¥ inte samma som visir man byter ut.De man fäller ner har ju fördelen att man lätt kan fälla upp de igen, för ofta är det nedfällt vid lÃ¥gt stÃ¥ende kvällssol, sen när solen gÃ¥tt ner och det är mörkt, dÃ¥ vill man ha allt ljus man kan fÃ¥.....har man dÃ¥ bytt visir blir det riktigt mörkt.Här är en Schuberth-bild pÃ¥ deras solvisir, alltsÃ¥ innanför det vanliga:(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)PÃ¥ en fyrhjuling Ã¥ker man (tydligen) varken vidare fort eller lÃ¥ngt och dÃ¥ spelar kanske turbulens och oljud mindre roll, dessutom saknas ofta kÃ¥por och ruta som kan öka/minska dessa saker... men mÃ¥nga hjälmaffärer erbjuder faktiskt provkörning!För visst kan det skilja rätt mycket frÃ¥n fordon till fordon när man kör med hjälmen, gällande dÃ¥ tex turbulens och buller som sagt.
Jobbar 4 mil från uppsala, det kanske är lönt ändå att ge sig av dit.
Fyra mil... skicka efter kruka för typ fem papp utan att prova... hrm...