Shoei är ju hjälmarnas hjälm, går väl till och med att få dem custom made efter skallen...?Det är väl nu allra sista året/åren som de börjat med öppningsbara hjälmar, så kallade "korvätarhjälmar", då de tidigare inte ansåg de vara tillräckligt säkra och tysta.Nu när de har någon modell i programmet, så TROR jag de hoppat över detta med solvisir, vilket ju de flesta andra märken har...Shoei anser att denna finess höjer ljudnivån oacceptabelt mycket...Jag började använda systemhjälm för tre-fyra år sedan och använder det till och med i skogen numera!Väldigt praktiskt och smidigt, särskilt om man som jag är glasögonorm.Tidigare åkte jag med Schuberth C3, men efter att den blev stulen i Venedig så fick jag ta det som fanns, det blev nån betydligt enklare, från AGV eller nåt, men den hänger med än.Solvisir saknas, men sju-åtta remsor eltape fixade kvällssolens jobbiga strålar.Men du, att beställa hjälm utan att prova och testa....??
Är den Shoei du har nu av samma modell som du menar skicka efter?Troligtvis inte, och då kan det skilja...Jag skulle iaf aldrig köpa en hjälm utan att testa den, för det är ju inte bara detta med passform som är viktigt!Shoei är ju genomtänkta saker, men vem vet, du kanske ogillar låsningen, hakremmen eller nåt... och det är inte direkt Biltemapris på dessa grejer, så man skall ju vara NÖJD.Kanske nån handlare på orten har dessa, smit då inom och prova!Lelles brukar vara jättebra å ha och göra med men hur de ställer sig till hjälmretur vet jag inte.Många butiker har ju som policy att om man tappar en kruka så måste man köpa den, då den anses förbrukad... och ingen kan ju från Uppsala se om du tappar en hjälm i Västerås...Men kolla med dem som sagt.Med solvisir menar jag sådant man kan fälla ner bakom/innanför det vanliga visiret, alltså inte samma som visir man byter ut.De man fäller ner har ju fördelen att man lätt kan fälla upp de igen, för ofta är det nedfällt vid lågt stående kvällssol, sen när solen gått ner och det är mörkt, då vill man ha allt ljus man kan få.....har man då bytt visir blir det riktigt mörkt.Här är en Schuberth-bild på deras solvisir, alltså innanför det vanliga:(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)På en fyrhjuling åker man (tydligen) varken vidare fort eller långt och då spelar kanske turbulens och oljud mindre roll, dessutom saknas ofta kåpor och ruta som kan öka/minska dessa saker... men många hjälmaffärer erbjuder faktiskt provkörning!För visst kan det skilja rätt mycket från fordon till fordon när man kör med hjälmen, gällande då tex turbulens och buller som sagt.
Jobbar 4 mil från uppsala, det kanske är lönt ändå att ge sig av dit.
Fyra mil... skicka efter kruka för typ fem papp utan att prova... hrm...