Om man analyserar varje fel var för sig är det inga märkvärdiga fel, motormässigt har den gått bra, nåväl.Men sammantaget så skulle alla dessa småsaker, om det gällt en CF, ha varit något som lyfts fram som "typiskt Kinaprylar"
......
Ni får gärna se detta som sandlådenivå eller kasta sand.Hjälper jag en person att lyssna på min erfarenhet och fakta så har jag iaf hjälpt en person att bli en gladare ATV ägare.Varför tror ni blocket kryllar av beg. kinesmaskiner som gått under 200 mil?Är det för ägaren var nöjd med sitt köp?
jag säger bara som Gert fylking... ÄNTLIGEN!!
Ska du också byta till japansk kvalitet...?
Jag har ju själv haft en Linhai som inte dög åt mig, men grannen som köpte nästan samtidigt kör fortfarande efter 6 år med sin, mig veterligt helt utan några som helst problem.När jag talar om den klena generatorn som gör det omöjligt att ploga lite längre tid utan att ladda batteriet, eller den höga utväxlingen på backen, eller alla reglage som fryser på vintern så tittar han oförstående på mig - han tycker att det fungerar bra.Det ÄR skillnad på olika personers upplevelser av samma maskiner, och jag är helt säker på att det finns många nöjda X8-ägare som tycker att de fått en maskin med Can-Am-känsla för nästan halva priset.De kanske har fel i sak, men huvudsaken är ju att de är nöjda?Just nu är jag i alla fall inte vidare nöjd med min Can-Am, detta trots att den knappt upplevt körning utanför landsvägen.Första felet när den var ny var ju batteriet som fick bytas, ortis i en cell som kom och gick, när spänningen sjänk så slutade servon fungera.Efter mindre än ett år, återkallning för att åtgärda ett presumtivt livsfarligt fel på servon, man fick inte köra den till verkstan utan att koppla ur säkringen för servostyrningen.Efter halva andra säsongen, batteribyte igen, nu sätte jag in ett biltemabatteri.Senaste dryga året har den larmat för motorfel "limp home", och normalt skall den inte gå köra mer än typ 3 km/h med när det står "limp home" i dispalyen, men jag kör på sam vanligt.Vid senaste service bad jag dem fixa felet som gjorde att den larmade för motorfel, och när jag hämtar maskinen visar det sig att det hade larmat för oljetryck, möjliga felorsaker: Dåligt tryck, defekt tryckgivare, eller att jag kört i för stor lutning vilket skulle gjort att den tillfälligt tappat trycket. Verkstan hade bara nollställt larmet.Innan jag var hemma larmade den igen, och det gör den fortfarande.Vid förra servicen åtgärdades ett oljeläckage, troligen bara en O-ring som fick bytas.En trasig drivaxeldamask byttes.Första vintern så snurrade ena bakre bandsatsen runt och slog sönder bakskärmen, orsaken vara att bandsatsen levererats med för korta bultar, muttrarna gick helt enkelt inte ned tillräckligt lång på bulten utan att överspännas vid monteringen, när det blev kallt ute så sträcktes bulten för antirotationsstaget av.Nu är maskinen typ 4 år och det är dags för det 4:e batteriet, Biltemabatteriet har hållit längst av alla hittills.Knappsatsen på vänster sida är riktigt dåligt konstruerad vad gäller vintertålighet, de som designat den kan aldrig ha haft i åtanke att maskinen skall kunna användas vintertid.Detsamma gäller tändningslåset.Motorn går så varm att plasten smälter, och sommartid kan man inte krypköra utan att ha högstövlar och långbyxor utan att man bränner sig på vänster ben.Om man analyserar varje fel var för sig är det inga märkvärdiga fel, motormässigt har den gått bra, nåväl.Men sammantaget så skulle alla dessa småsaker, om det gällt en CF, ha varit något som lyfts fram som "typiskt Kinaprylar".Alla maskiner har sina för och nackdelar, Can-Am:s är främst fjädring och prestanda.CF:s är främst en bra design och ett "lågt" pris.Yamaha är outslitliga, samma gäller "alla japsare", men kanske främst Honda, som dessutom tack vare sin stela bakaxel är en bra timmerdragare.De ännu billigare Kineserna är bra för de som vill prova på ATV-livet, och om det är något för dem, men de inte är nöjda med maskinen kan de alltid byta upp sig, visst, det kan bli dyrt, men inte dyrare än att köpa en märkesmaskin för dyra pengar, bara för att inse att man inte var särskilt intresserad.Värt att notera är också att många av de billiga maskinerna också uppgraderas från år till år, och kanske t.o.m mellan olika leveranser, i vart fall om generalagenterna har någorlunda bra kontakt med tillverkarna, så att recensera en CF eller en Linhai om det var typ 3 eller 5 år sedan man själv fick sina egna dåliga erfarenheter behöver inte betyda speciellt mycket när det gäller de maskiner som säljs idag.Visst pekar prisjämförselsen mellan Yamahan och X8 kanske kvalitetsmässigt på att man borde välja Yamahan, men X8:an är ju sååå mycket häftigare, och för många är ju utseende och imponatoreffekten på grannar/polare minst lika viktig som kvalite...