Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: LT250 uppgraderingar  (lĂ€st 3638 gĂ„nger)

Utloggad Icecream

LT250 uppgraderingar
« skrivet: 16 september 2013 kl. 12:31:02 »
Inför den kommande vintern tÀnkte jag uppgradera min lt250 frÄn 86, just nu Àr den helt original förutom ett uni luftfilter.
Jag skulle vilja ha den lÀgre + bredare, men har inte hittat nÄgra lÀmpliga spacers. Bakaxeln tÀnkte jag byta ut helt dÄ den Àr skev (eller Àr det vÀrt att rikta?) sen vill jag ju sjÀlvklart ha mer effekt och fixa chassiet, bakdÀmparen Àr otroligt mjuk och skulle behöva ses över (ev köpa ny/begagnad frÄn ebay)

Jag Àr tacksam för alla tips jag kan fÄ, vet att det finns mÄnga som Àr duktiga pÄ lt250r pÄ detta forum. :rtfm:

Utloggad jonas 4923

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #1 skrivet: 16 september 2013 kl. 12:44:58 »
Hej,
Hur bred ? hur LĂ„g ? Hur mycket effekt vill du ha ?
BakdÀmparen funkar helt okej om den Àr i bra skick, skicka den till en stötdÀmpar renoverare för 1000kr sÄ har du en bra dÀmpare, sedan beror det ju pÄ vikt/ körstil om man behöver byta fjÀder

Mvh
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 SĂ„ld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Icecream

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #2 skrivet: 16 september 2013 kl. 12:58:00 »
Mer effekt utan att det ska bli för okörbart/mycket meckande, kanske slÀnga in en 250cc crossmotor?

Utloggad FARLIGMJÖLK

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #3 skrivet: 16 september 2013 kl. 13:57:52 »
Mer effekt utan att det ska bli för okörbart/mycket meckande, kanske slÀnga in en 250cc crossmotor?

Det om ngt lÄter ju vÀldigt meckigt. lt250 ska vÀl vara enkel att plocka ett gÀng hk ur? Plus att den motorn i övrigt Àr riktigt ball.
Du har ingenting med saken att göra pojk, vÀnd blad och bygg lite lego istÀllet.

Utloggad Icecream

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #4 skrivet: 16 september 2013 kl. 18:07:14 »
Ifall motorn ska bytas sÄ har jag nÄgra meckglada vÀnner som gÀrna hjÀlper till. EffektmÀssigt sÄ skulle jag vilja ha minst 40hk, tror det Àr cirka 30hk nu, rÀtta mig gÀrna om jag har fel.

Utloggad jonas 4923

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #5 skrivet: 16 september 2013 kl. 21:39:56 »
Hej,
Lt 250r har 42 hk orginal.
Motorn i LtŽn Àr i princip skottsÀker om man sköter om den,
Den har en svag lÀnk och det Àr stÄldistanserna som sitter pÄ kolvbulten, i övrigt gÄr dessa hur lÀnge som helst.
Enklast, RĂ€tt squish (den suger orginal) Porta cylinder lite, bra reeds. en 36mm förgasare RÄTT bestyckad mĂ„nga kör med bestyckning som Ă€r Ă„t "€%#"%#%vete.
En bra pipa, dÄ har du en snabb och lÀtt quad.
Jag slÀngde in en YZ 250 motor i en LT en gÄng den var pÄ 52hk och det bar stor skillnad mot orginal men jag tror att det gÄr att hitta massor med effekt i orginal motorn, min Àr riktigt snabb, men det Àr ju lagt en del timmar pÄ den...
Vill du vara vÀrst slÀng in en 500cc 2 taktare, jag byggde en LT till min tjejs bror med en yz 490 motor den gÄr nÄgot hysteriskt, men funkar ÀndÄ riktigt pÄ pÄ crossbana etc

Mvh Jonas
« Senast Ă€ndrad: 16 september 2013 kl. 21:41:42 av jonas 4923 »
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 SĂ„ld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Icecream

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #6 skrivet: 18 september 2013 kl. 11:07:58 »
Trodde inte det var sÄ pass mycket effekt i en 250 frÄn 86, trevligt!
Vad för förgasare kan du rekommendera?
Blir nog till att börja bestĂ€lla ett helsystem  :)

Utloggad Icecream

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #7 skrivet: 18 september 2013 kl. 16:46:20 »
Finns det nÄgot enkelt sÀtt som skulle möjliggöra att jag kan anvÀnda mina hjul frÄn min ltr? Finns det nÄgon axel med passande splines som fungerar pÄ 86an?
DÄ jag ÀndÄ ska byta axeln kan man ju ta en som gör det möjligt med andra hjul + breddningar

Utloggad jonas 4923

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #8 skrivet: 19 september 2013 kl. 08:42:26 »
Hej,
NÀr det gÀller förgasare beroro det pÄ, Portad cylinder hög toppeffekt kör pÄ en 38mm typ Kehin PWK
Vill du ha brett register köp en FMF fatty pipe, porta mÄttligt, slÀng pÄ en PWK 36 eller en mikuni TM.
BestÀll Avgas frÄn Motosport.com bra priser
GÀllande fÀlgar etc, tyvÀrr passar ej hubbarna frÄn LTR pÄ Lt -85 och -86. dÀremot kan man köpa hubbar frÄn banshee
dÄ fÄr du 115*4 bultmönster, Yamaha bultmönster.
Allternativet Ă€r att borra nya hĂ„l i orginal, det kan göras av en mek verkstad som har delningsskiva pĂ„ FrĂ€s / borrmaskin. DÅ kan du fĂ„ 110*4 bult cirkel precis som LTRÂŽen.
OM du sedan köper 9" fÀlgar med 9" bredd med ett offset pÄ 6/3 sÄ har du en regÀl breddning bak mot orginal fÀlg som har 0 i offset.
Men allt beror pÄ vad du skall anvÀnda den till MX / XC ?
MX vill man ju har regÀlt brett, XC Àr det bÀttre med lite smalare.

 
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 SĂ„ld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Icecream

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #9 skrivet: 19 september 2013 kl. 11:40:02 »
Hej,
NÀr det gÀller förgasare beroro det pÄ, Portad cylinder hög toppeffekt kör pÄ en 38mm typ Kehin PWK
Vill du ha brett register köp en FMF fatty pipe, porta mÄttligt, slÀng pÄ en PWK 36 eller en mikuni TM.
BestÀll Avgas frÄn Motosport.com bra priser
GÀllande fÀlgar etc, tyvÀrr passar ej hubbarna frÄn LTR pÄ Lt -85 och -86. dÀremot kan man köpa hubbar frÄn banshee
dÄ fÄr du 115*4 bultmönster, Yamaha bultmönster.
Allternativet Ă€r att borra nya hĂ„l i orginal, det kan göras av en mek verkstad som har delningsskiva pĂ„ FrĂ€s / borrmaskin. DÅ kan du fĂ„ 110*4 bult cirkel precis som LTRÂŽen.
OM du sedan köper 9" fÀlgar med 9" bredd med ett offset pÄ 6/3 sÄ har du en regÀl breddning bak mot orginal fÀlg som har 0 i offset.
Men allt beror pÄ vad du skall anvÀnda den till MX / XC ?
MX vill man ju har regÀlt brett, XC Àr det bÀttre med lite smalare.
kan jag anvÀnda hubbarna frÄn en ltz/ltr om jag köper en komplett axel frÄn en 87 eller nyare?

Utloggad jonas 4923

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #10 skrivet: 19 september 2013 kl. 14:03:53 »
Hej,
Ja men jag tror inte lagerhuset passar pÄ axeln, isf fÄr du byta hela swingen till lt 250r - 87 inkl lagerhus.
Det finns bredare axlar pÄ E bay. dÄ fÄr du dock behÄlla standard fÀlgar .......
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but
rather to skid in sideways totally worn out shouting "HOLY SH*T...WHAT A RIDE!"

Mvh

Jonas
Suzuki Lt 500r -87
Suzuki Lt 250r- 86
Suzuki Lt 50 -96 till lillen
Honda TRX 250r -88 SĂ„ld
ATC 90 - 77
Tri-z 86

Utloggad Icecream

SV: LT250 uppgraderingar
« Svar #11 skrivet: 21 september 2013 kl. 21:09:15 »
SÄdÀrja, FMF fatty med tillhörande dÀmpare bestÀllt.
"camber-modden" hur ser jag om den Àr gjord eller inte? nu ser det nÀstan ut som att hjulingen "niger"

 


Online just nu.

168 gÀster, 1 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Swempa75
Flest online idag: 174. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme