Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...  (läst 7288 gånger)

Utloggad Brådhis

Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« skrivet: 26 augusti 2013 kl. 20:37:55 »
Hur ska jag justera mina dämpare för att slippa känslan av att Dinlin välter snett framåt utåt och lättar på innerhjulet bak?

Känns spontant som att den är för mjuk fram, men är lösningen så enkel att jag helt enkelt bara ställer dämparna fram hårdare?

Eller är det sänkning/breddning som gäller? Var får man tag på delar till detta? Kikat på ATV-huset men hittar inga sänksatser där!?

Som det är nu känns den lixom klumpig och framtung i rondeller/kurvor även om man burkar som en tok... Och det redan i förhållandevis låg hastighet... :(

//Brådhis

Utloggad Nybbe

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2013 kl. 20:51:12 »
Eftersom det inte finns någon diff bak dvs. att båda hjulen alltid snurrar lika fort får du nog leva med den effekten i kurvor och rondeller..

Utloggad Brolle81

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2013 kl. 21:29:23 »
http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&products_id=7070

Dom har även sänknings sats bak till Dinli 450 säger dom . Har aldrig handlat av dom så vet inte hur dom är att göra med men dom var översta alternativet typ när jag googla sänknings sats Dinli 450 . Kan säga att min 350 raptor med lyfter lite i rondeller men jag tar dom kanske för fort när det händer.
YFM350R -06

Utloggad Thyrén

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 07:46:14 »
Brukar inte en krängningshämmare minska detta problem? Men det kanske är svårt att få tag på till dinli?
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad hell-man

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 08:23:15 »
Osänkt hoj, hög och mjuk = burka eller vält.
Sänkt hoj, låg och hård = sitt normalt, men få ont i rumpan när det är ojämn väg.
Det är inte svårare.
Men om du har justerbara dämpare så är det väl bara att styva till dem lite och se vad som händer.
Min Raptor350 var originaldämpad och då fick man jobba med hela kroppen i rondellerna. På min sänkta maskin nuförtiden burkar jag i princip ingenting.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad Delarium

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 08:24:57 »
De aspekter som påverkar och minskar detta beteende:

1) Däck som inte har (så mycket) rund däckprofil
2) BURKA!
3) Sänkning

Inte nödvändigtvis i rätt ordning.
Hyosung TE450 Rapier -08
- Sänkt fram och bak
- Avstrypt, egengjord quitecore
- Douglas Redlabel 10" med Maxxis Spearz 165/70-10, 255/40-10
- Dekaltrimmad till +40HK

SMC CBW 300 -06 (såld)
SMC Ares 170 -04 (såld)

Utloggad Britsmar

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #6 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 09:14:09 »
Lasta på mer mat på tallriken  :whip:
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad Pv544

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 10:35:51 »
Drifta igenom rondellen?

Ska du åka lite terräng, grusgrop och grusväg så kanske du inte vill ha sänkt maskin. Men annars tror jag sen sänkning gör rondellerna trevligare, men allt är ju en kompromiss.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Tripod

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 10:39:50 »
Krängningshämmare måste ju hjälpa mest. Då kan du fortfarande ha lite höjd. Annars kan du ju prova att bara styva upp fjädringen fram.
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld

Utloggad Krigar Kaj

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 10:48:32 »
Sänkning och mer gas i rondellen
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Utloggad Brådhis

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 11:06:04 »
Okej!

Sänkning verkar ju vara det som flest förespråkar och det är helt ok för mig om lite av komforten går förlorad. Brukar köra sänkt bil och rejäla fälgar så om fyrhjulingen oxå går stötigt kan jag leva med det... ;) Hur mycket pyssel är det att montera sänksatsen? Ser ju inte ut att vara några direkt invecklade delar i den!? Och hur är hållbarheten? Man vill ju inte att det ramlar isär när man kör...

Provar dock först att styva upp fjädringen fram för att få bort lite av marshmallows-känslan. Känslan är ju inte direkt att den vill välta utan mer att den niger så jävligt fram.

Återkommer när jag testat lite...

//Brådhis

Utloggad Perra N

SV: Rondell-beteemdet behöver bättras på min Dinli 450...
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2013 kl. 16:00:40 »
Krängningshämmare på en maskin med stel bakaxel och en sving konstruerad som de flesta quads ger nog en väldigt liten effekt. Däcken, dämparna och bredden på hjulingen gör nog större skillnad.
Mvh.
Perra N

 


Online just nu.

180 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
UFR, Atheos, rogun,
Flest online idag: 189. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme