Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: hjälp, dinli 450 startar inte kall  (läst 4346 gånger)

Utloggad kriff

hjälp, dinli 450 startar inte kall
« skrivet: 9 augusti 2013 kl. 11:40:08 »
Efter att kört ca 120 mil har jag hunnit byta olja och oljefilter en gång men nu har ett problem uppkommit helt plötsligt över en natt. Den går fan inte starta när den är kall.
Den går starta om jag rullar igång den men den är genomsur när jag väk får igång den men direkt den är varm flyger den igång på startmotorn före jag hinner trycka på startknappen. Den är även omöjlig att få gå på tomgången innan den är körd så den är riktigt genomvarm.
Har sedan problemet bytt tändstift, luftfilter och insugsgummi som va lite sprucket men de gjorde ingen skillnad. Har uniluftfilter men förra ägaren har bestyckat upp den och den gick som ett skott innan det här börja så tror inte att de är de.
Har läst mycket om ventiljusteringar på dinli så jag utan större erfarenhet av saker i motorn öppnade upp och mätte och vad jag fick till så va ventilerna inom +/- 0.05mm som de ska vara så kan de kanske vara något annat son spökar att den blir så genomsur när den står still eller kan det ändå vara ventilerna?
Dinli återförsäljaren där jag bor kommer tillbaka på måndag aå innan jag lämnar in den skulle jag vilja prova mer själv

Någon som vet vad de kan vara? Choken som hakat eller förgasaren som på något vis jävlas?

Utloggad toyboy

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #1 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 11:50:42 »
Ventilerna stället inte till det så den surar i alla fall! Det låter som ett choke problem! När du startar använder fu få choken eller har du provat utan choke!

Har du kollat så luftfiltret inte är igensatt?
Dinli 450!

Utloggad pejo

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #2 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 11:56:40 »
Min var också rätt svårstartad kall.
Men efter jag justerad ventilerna så startar den lätt varm som kall.
Arctic Cat 450 XC
Dinli 450 -06 *såld*
Arctic Cat DVX 400 -04 *såld*

Utloggad kriff

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #3 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 11:59:04 »
Men jag tycker samtidigt att är det choke problem varför märks det bara när den är kall?
Bytte som sagt luftfilter mm igår och ingen märkbar skillnad

Nästan så jag ändå tror på ventilerna men spelet va inom gränsen iaf vad jag fick fram

Utloggad O_Jonsson

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #4 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 12:01:30 »
Gör rent förgasaren!
Skruva ur munstycken och sånt och blås med tryckluft i alla kanaler osv.
Kör Kymco MXU 500 -10

Utloggad toyboy

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #5 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 12:04:19 »
Du skriver ju själv att den är sur när den startar, det har inget med ventilspel att göra!

Detta är förgasarproblem
Dinli 450!

Utloggad kriff

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #6 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 12:10:50 »
Är ingen supervetare när det gäller att hitta problem men skruva kan jag så jag får väl fara till garaget idag och försöka kolla igenom förgasaren och munstycken :)
Får tacka för hjälpen, skriver senare ikväll om det blev någon skillnad  :headbang:

Utloggad oge

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #7 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 12:23:19 »
Prova att starta med startkablar så att du kan utesluta batteriet ,laddningsrelä mm.

Utloggad kriff

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #8 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 12:59:53 »
Har ett nytt batteri och provade med startkablar när problemet började då jag inte visste annat men de hjälpte inte. Fick gnugga med startmotoen hur mycke jag ville utan något tecken på liv

Utloggad kriff

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #9 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 20:55:19 »
Har haft lös förgasaren ikväll och rengjort den ikväll så gott jag kunnat men ingen som hellst skillnad. Vet inte vad jag kan göra mer så de är väl bara att lämna in den för nå tusen på månad  :dntknow:

Utloggad Nybbe

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #10 skrivet: 9 augusti 2013 kl. 21:02:45 »
Har du kollat så att inte chokewiren är av? Hade samma problem med min och det var wiren som var av... Lossa den från förgasaren och kolla så att den lilla "kolven" rör sig fram och tillbaka..

Utloggad kriff

SV: hjälp, dinli 450 startar inte kall
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2013 kl. 16:37:08 »
Har kollat allt jag kan i min makt nu men absolut ingen förbättring alls på hjulingen  :dntknow:
Haft isär förgasaren, rengjort alla munstycken och kollat choken. Den enda ljusglimt jag haft va att när jag rekade i choken i förrgår kväll gick den igång en gång och gick på tomgången när den va kall så trodde de va den men nä ja kollade i förgasaren såg det iaf ut som om choken stängde helt men tog bort vajern till den men måste nog bara varit en engångsföreteelse för den är lika dyngsur nu som alltid annars efter allt jag gjort
Det enda jag börjar undra nu är iaf det kanske kan vara så att det är en dålig kolvring eller något som spökar så får nog lämna in den på verkstad i morgon :cry:

 


Online just nu.

161 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 175. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme