Det är inte ovanligt att det börjar brinna med öppen låga runt ljuddämparen... har vart med om det själv...Förstår inte varför det ska vara en plåt utanför ljuddämparen... strålvärmen okej men det brukar ju bli andra problem istället..typ brand...på min gamla outlander 1000-12års model verkade som dom satt dit extraplåten för synskull... alltså bakifrån ser ljuddämparen fräck ut men verkar inte ha nån funktion...mer än att samla på sig brandfarligt material... och det mest som hamnar där ,torkar och börjar brinna...
Om man kör på myrmark och inte gör rent runt avgasröret efter så brinner det garanterat.Det räcker med gräs på avgasröret/ljuddämparen så brinner det.Jag har varit med på flera träffar och fått släcka flera små bränder i skogen efter att det varit lera/gräs på avgasröret/ljuddämparen som glött och ramlat av.
Luktar bränt gräs jämnt och ständigt tycker jag om min Har hänt några gånger att det glöder lite på dämparen och på backen. Lite lurigt det där så man inte orsakar en skogsbrand.
Ja ne, då är det inte vanligt. På billigare kinamaskiner där avsaknad av reflektor folie eller rent av halvdan rördragning gentimot plast, har jag personligen en mer "regel än undantag" syn på värmeproblem.Just i detta fallet blir det ju bara spekulationer, har han möjligtvis knäck till plasten, tappat folien, kört emot en sten så dämparen fått sej en smäll? (Eller vartsom helst på avgas systemet) en kass skarv blir ju som en väldigt effektiv värmepistol i sammanhanget.Igensatt katalysator ihop med valfritt ovannämda kan ju mycket väl vara källan till incidenten. Men att avgas systemet skulle få plast att självantnda utan defekter har jag mycket svårt att få ihop, desutom vid en pågående körning när man desutom har fartvinden som "kyler" näh de måste va nått annan som hänt.
Aha okej jo det är ju sant att det kan samlas saker mellan som brinner, men av svaren att dömma i tråden så är det väldigt klokt att rengöra omkring avgassystemet direkt man kommer upp ur myren.