Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Vilken 4wd håller bäst?  (läst 6302 gånger)

Utloggad eing9911

Vilken 4wd håller bäst?
« skrivet: 21 maj 2013 kl. 14:49:39 »
Jag funderar på att byta maskin från min Polaris Sportsman 700 -03. Den har väl funkat hyffsat men en sak jag har retat mig på är just 4-hjulsdriften och att den inte håller i framdiffen. Jag har bytt korgen en gång redan och jag är ganska säker på att den är trasig nu igen efter 15-20 mil bara.

Ett krav på den nya maskinen är att den verkligen är 4-hjulsdriven  och att diffarna går att låsa. Allt annat är förkastligt anser jag och om jag kollar bland de mer etablerade märkena så verkar det stå mellan Yamaha, Suzuki, Can-Am och Polaris. De andra verkar vara "3-hjulsdrivna" mer eller mindre (rätta mig gärna om jag har fel).

Men frågan är ju då om jag bara har haft otur med min Sportsman eller om det fortfarande är ett problem. Jag sneglar väl mest på lite svagare maskiner runt 500 cc och Sportsman 500 HO är det ju bra priser på men måste jag meka med den stup i kvarten så går den bort.

Vilka brister är det på dagens maskiner? Är någon bättre eller sämre än någon annan?

Prisklass mellan 70-100000:- hade jag väl tänkt mig och minst 500 cc.

Utloggad Thyrén

SV: Vilken 4wd håller bäst?
« Svar #1 skrivet: 21 maj 2013 kl. 15:38:49 »
Letar du kvalitet är Honda i en klass för sig, osäker på hur deras diffar är konstruerade dock.
Näst bäst kvalitetsmässigt är väl Yamaha, sen är de andra "riktiga" märkena rätt likvärdiga.

Ang. Can am så är det inte optimala maskiner att krypköra med vilket jag gissar att du kanske prioriterar? De är rätt hetsiga och diffen går i automatiskt, dvs du kan inte välja att ha 100% diff från stillastående, däcken måste snurra lite först innan den diffar fullt.

Lycka till :djump:
Sålda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV åkandet lagts på hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bästa maskin jag någonsin kört.

Utloggad Oskar P

• ATV Guru
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
    • ND-ATV
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2013 kl. 17:17:49 »
skulle också rekommendera honda! nu har de ju dessutom släppt en traktormodell.

framdiffen är torsen på dom, fungerar väldigt bra utom till avancerad bergklättring och liknande.
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad eing9911

« Svar #3 skrivet: 22 maj 2013 kl. 11:20:15 »
Satt och kollade på massa youtubeklipp igår med olika jämförelser av olika maskiner, vilken djungel.... Alla har för och nackdelar har jag insett. Can-Am går bort har jag insett då diffen verkar kliva in sent.

Polaris hade jag ju nästan dömt ut på förhand men det går inte komma ifrån att de är i princip billigast (500 HO), har hög markfrigång och diffen kliver in snabbt. De som äger dem lovordar komforten, framförallt på XP versionerna. När man läser på forumen verkar ju diffen hålla på de nyare maskinerna som inte är allt för starka.

Yamaha har jag gillat men den måste dock extrautrustas en del för att funka tillfredsställande (nya däck framförallt, winch etc sånt som många andra verkar erbjuda som standard utrustning).

Suzuki verkar också lovande men jag har för dåligt kött på benen där, likaså Honda...

Man får ta och provköra lite olika modeller känns det som innan man bestämmer sig.

Utloggad Persson-

« Svar #4 skrivet: 22 maj 2013 kl. 20:07:48 »
Det är faktiskt riktigt bekvämt att ha direkt fungerande diff utan att stanna och lägga i knappar osv som på polaris. Hur kör du om det går sönder? Jag kan nog faktiskt tänka mig att polaris har mest 4x4problem... Men dom är ju kalasbra sålänge dom håller! (Provkörde en 700 och den kändes som hundra år gammal motför en nyare apropå inget).

Canam efter 2009 är "väl" bra. Har dock sett filmer på moderna som enhjular  litegranna när dom klättrar osv. Enligt atvnerd så håller canams grejer bäst!

Honda är förlegade men gör som vanlligt högkvalitativa grejer! kolla tex: (måste bromsa för att diffa........)

Jag vet att flertalet av japanerna har samma system för framdiff... men som sagt youtube är bra som jämförelse!

Utloggad Honda-Robban

• Kyrkvaktmästare samt Honda power produkter åf mm mm.!!
  • ATV Extreme
  • Antal inlägg: 896
  • Total likes: 97
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2013 kl. 20:57:21 »
Hur använder du din maskin, Med tanke på att du måste ha låst diff? Visst, Honda har väl inte den bästa diffen när det gäller att låsa men den håller i evighet :) och fungerar enligt mig riktigt bra och ibland behöver man bara dutta till på frambromsen så hugger alla hjul i annars funkar lite aggresiv körning för att få diffen att låsa .. Testa en Honda och deras unika växellådor. Det är kul  ()p
Honda Rancher 420fpm -15
Apollo Renegade 125cc -16
Honda Civic ek3 - 00
Honda Civic Eu7 - 2001
Honda Nsc50r - 2018
Honda Type R Ep3 - 04
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Mattismarkus

« Svar #6 skrivet: 22 maj 2013 kl. 22:24:26 »
Hur använder du din maskin, Med tanke på att du måste ha låst diff? Visst, Honda har väl inte den bästa diffen när det gäller att låsa men den håller i evighet :) och fungerar enligt mig riktigt bra och ibland behöver man bara dutta till på frambromsen så hugger alla hjul i annars funkar lite aggresiv körning för att få diffen att låsa .. Testa en Honda och deras unika växellådor. Det är kul  ()p

japp hondas diff fungerar alldeles perfekt, men den kräver lite träning och det är bara i extremfall man behöver dutta på bromsen..

TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

Utloggad StefanN

« Svar #7 skrivet: 22 maj 2013 kl. 23:27:17 »
Polaris finns som 400HO också, 49.900kr +m. typ samma som 500HO

Din gamla 2003a, har den servats som den skall i framdiffen?
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Cummins

• Gäst
Cummins
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2013 kl. 00:40:33 »
Tänk så här ang Yamaha som inte har mycket utrustning som standard, dåliga original däck, väldigt få maskiner har några bra däck som säljs som standard.
Vinsch ja, det var ju en tråd om en som ville döda sin vinsch så det verkar ju vara kanon bra grejer som säljes med originalet, antagligen inte.
Mitt råd köp en maskin utan vinsch och sketna original hjul, och förhandla till dej en kvalitets vinsch och däck som fungerar fullt ut till din körning, med tanke på att du verkligen måste ha låst 4x4.
För vad man kan tänka sej så tror jag knappast att original grejerna som skickas med kommer att hålla nån längre stund innan rep, garanti krångel. 

Utloggad Persson-

« Svar #9 skrivet: 23 maj 2013 kl. 10:14:16 »
Tänk så här ang Yamaha som inte har mycket utrustning som standard, dåliga original däck, väldigt få maskiner har några bra däck som säljs som standard.
Vinsch ja, det var ju en tråd om en som ville döda sin vinsch så det verkar ju vara kanon bra grejer som säljes med originalet, antagligen inte.
Mitt råd köp en maskin utan vinsch och sketna original hjul, och förhandla till dej en kvalitets vinsch och däck som fungerar fullt ut till din körning, med tanke på att du verkligen måste ha låst 4x4.
För vad man kan tänka sej så tror jag knappast att original grejerna som skickas med kommer att hålla nån längre stund innan rep, garanti krångel.

Intressant att du tycker att polaris originalvinsch är så dålig bara genom att ha läst att en person vill pajja sin för att få en warn istället. Det är en markant prisskillnad. Klart att warn är bättre...
En warnvinsch och 4 nya däck är det nog ingen säljare som skickar med på köpet:]
Att jämföra en polarisvinsch (made in china) och en warn är ungefär som att jämföra cfmoto random modell och en yamaha grizzly.

Utloggad Norrhyttan

• Vad var det jag sa...
  • ATV Pro
  • Antal inlägg: 620
  • Total likes: 38
  • Hellre billigt än bra
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2013 kl. 11:04:38 »
Allt annat är förkastligt anser jag och om jag kollar bland de mer etablerade märkena så verkar det stå mellan Yamaha, Suzuki, Can-Am och Polaris. De andra verkar vara "3-hjulsdrivna" mer eller mindre (rätta mig gärna om jag har fel).
Menar du att maskinen är 3-hjulsdriven om man får låsa diffen manuellt? Vår Arctic Cat har manuell diffspärr fram, med en spak på styret. Vi har inte lyckats köra sönder den än.

Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Cummins

• Gäst
Cummins
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2013 kl. 11:17:20 »
Jo har sett vad för typ av kvalitet polaris har på sina vinschar och är rätt fundersam när dom skickar med det dom gör, det är ju ändå en bättre kvalitets maskin. Jag sa inte att han skulle få warn och däck gratis, men han kanske bara behöver lägga till några tusen så får han ju grejerna han vill ha, eller blir nöjd med.
Det är ju köparens marknad idag.
Vile bara dra upp att det finns dom som inte är nöjda med det som är standard.
En i mina krokar har ny polaris 850 och den gav upp i vintras med banden på, och fick se hur dom drevena såg ut och nja. Misshandel eller bara otur, det kan ju finnas ett samanträffande.   

Online just nu.

56 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 94. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd