Det har nog få påstått.Min ståndpunkt är att en märkesmaskin inte är så mycket bättre som de är dyrare.Men det är rätt kul att fler reagerar på detta att "märkesåkarna" ofta hänger i "kinaåkarnas" forum och gång på gång förklarar varför dom gillar sina märken så mycket mer än "kina". Vad försöker man uppnå med det? Att den som kör kina ska typ "inse" att en "märkesmaskin" är så mycket bättre så man hals över huvud springer och köper en "märkesmaskin"?Det är ju trots allt så att om man köpt en maskin och är nöjd så byter man inte. Är man missnöjd så byter man. Står man och funderar på en "kina" för man vill ha en prisvärd vägreggad maskin, varför skulle man ens fundera på en "märkes" för dubbla pengen bara för den klarar att böka i lerhålen bättre?Har inte ni "märkesåkare" några som går i köptankar i "eran" forumsdel? Säljer märket dåligt så ni måste ragga kunder?Kan vi inte bara vara kompisar och se varandras maskiners fördelar? För jag skulle inte rekommendera en CF som arbetsmaskin på en gård, där blir det honda. Vill nån ha ett träsktroll så tipsar jag om can-am. Man undrar om det är tvärt om? Har en can-am:are sagt till nån att den ska köpa en CF om denna letar vägreggad allt-i-allo för under 100kkr?
vad gäller värdeminskning så är det ju allmänt känt att märkesmaskiner (eller bilar då eftersom jag är ny på ATV) procentuellt håller värdet bättre , tex Volvo vs Skoda. Men räknat på kronor så blir det ju ett annat resultat. Att tappa på säg 5 år 50% på 50 tkr = 25 tkr. att tappa 30% på 100 tkr = 30 tkr.Köper Du en maskin för 200 tkr och förlorar endast 25% är det 50 tkr i värdeminskning
Nja, jag är inte benägen att hålla med fullt ut.Finns siffror på detta från bilbranschen, och tumregeln är ju mera märke, storlek + pris det är så är värdetappet större.Procentuellt kan säkerligen en KIA tappa mera än en Volvo. Men man skall komma ihåg att jämföra i samma modellklass. Och är den procentuella skillnaden så stor då?Tvä bra länkar med fakta om värdeminsking på bilar.http://www.teknikensvarld.se/2009/01/06/6220/vardeminskningen-for-112-bilmodeller--superlista/http://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst-och-lagst-vardeminskning-i-kronor