Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Bakdiff torr  (lĂ€st 4269 gĂ„nger)

Utloggad Sittin

Bakdiff torr
« skrivet: 24 mars 2013 kl. 18:30:35 »
Hej.
Nu har Kawan stÄtt i ca ett halvt Är sen jag tog ut den pÄ isen förra helgen.
NÀr jag kom hem sÄg jag att det var blött pÄ luftburkslocket och det hade runnit en del vid fotbaljans framkant pÄ höger sida.
Jag vet inte hur jag tÀnkte nÀr jag hittade en lÀcka vid en kylaslang rakt under instrumentpanelen. Det var lite olja (men luktade inte motorolja) i vattnet pÄ plasten, och jag fick vÀl för mig att det var evakueringen som spelat mig ett spratt dÄ Kawan faktiskt fick len del smörj pÄ isen. Dessutom var det gott om motorolja i motorn.
Till saken hör att hojen var helt genomgÄngen efter jag lÀmnade den för ett halvÄr sedan.
Jag tÀtade vattenlÀckan, kollade motoroljan och for ut denna helgen oxo.
Samma sak igen. Hem med skiten och undersöker lite nÀrmre. NÀr jag kommer till garaget visar det sig att hojen inte frirullar pÄ bakhjulen som den brukar. Börjar kÀnna en viss oro.
Kollar bakdiffen och dÀr Àr det, om inte torrt, sÄ Àr det klart under nivÄn. Ser Àven att det gÄr en slang frÄn ovansidan klumpen mot det stÀllet under styret som tidigare varit blött.
Dessutom snurrade bÄda bakhjulen Ät samma hÄll nÀr jag hade den upphissad och roterade det ena. Annars ska vÀl det andra hjulet rotera framÄt nÀr man roterar det andra bakÄt va? Och tvÀrt om.

Pallade inte för stunden att kolla upp om det var en evakueringsslang som gick frÄn bakdiffen upp till under styret dÄ jag blev sÄ less pÄ det hela.


Vet nÄn vad som försegott i min bakdiff? Har aldrig haft problem med lÀckor eller annat dÀr.

/fred

Utloggad Hakerik

SV: Bakdiff torr
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2013 kl. 09:10:29 »
Torr diff. Varför skriver du torr diff nÀr du inte vet om den Àr torr ?
Tittar du in i nivĂ„ pĂ„ fyllnings hĂ„let och inte ser nĂ„gon olja sĂ„ kan det bero pĂ„ att nivĂ„n ligger nĂ„gra mm under kanten pĂ„ hĂ„let. Stick in fingret i hĂ„let, böj fingret nerĂ„t ( inte uppĂ„t  ;) ) och kĂ€nn efter.  Diffhuset kan du betrakta som en sluten behĂ„llare med en ventilations slang pĂ„. Oljan kan inte ta vĂ€gen nĂ„gonstans utan att det syns pĂ„ utsidan eller i vent slangen. Har du rĂ€tt olja i diffen? Kawasaki har en vĂ„t broms i bak och krĂ€ver en speciell olja i bak diffen.  LĂ€s instruktions boken.  Att bĂ€gge hjulen i bak snurrar Ă„t samma hĂ„ll Ă€r helt normalt. Varför orkar jag inte ens förklara , det kan nĂ„gon annan snĂ€ll person göra.
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Sittin

SV: Bakdiff torr
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2013 kl. 05:56:17 »
Jag skriver: Om det inte Àr helt torrt, sÄ Àr det klart under nivÄn.
Jag nÀmner Àven varför jag över huvud taget börjar misstÀnka diffen. Hojen rullar inte ordentligt.
Oljan Àr för kawas bakdiff.


Och visst kan jag kolla instruktionsboken, men dÀr lÀr jag INTE fÄ reda pÄ om nÄgon annan varit med om samma sak.

Jag provar igen.
Oljan har tryckts ur bakdiffen pÄ mindre Àn en timmas effektiv körning.
Är det nĂ„gon som varit med om det?


PS. Jag ska för din skull tappa ur oljan och mÀta om det kan ge ytterligare info :)



Utloggad rally nizze..

SV: Bakdiff torr
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2013 kl. 07:47:32 »
tÀnkte om det Àr blött pÄ nÄt stÀlle om det kan vara en packbox som gett upp vid nÄgon av drivklockorna pÄ bakaxel kolla om det Àr blött dÀr sen tycker jag du skall tappa ur den oljan som ev Àr kvar och fyller pÄ med ny olja ( traktor hydral) finns pÄ biltema art nr 36-994 10 liter sÄ dÄ har du till mÄnga oljebyten i bakaxel, och nÀr du ÀndÄ byter dÀr sÄ byt fram ÄxÄ det Àr samma typ av olja som du har i motorn.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (SĂ„ld)
Nissan King Cab Navara 02 (SĂ„ld)
Audi A4 1.8T 97 (SĂ„ld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (SĂ„ld)
Volvo 945 turbo 96.(SĂ„ld)
VW Passat 1.8t 98 (SĂ„ld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (SĂ„ld)
VW Golf IV 98 (Fugans)SĂ„ld.
VW Bubbla 75 (frugans)SĂ„ld.
Opel Omega 03(frugans)SĂ„ld.
Audi A4 95

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Bakdiff torr
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2013 kl. 08:35:19 »
tÀnkte om det Àr blött pÄ nÄt stÀlle om det kan vara en packbox som gett upp vid nÄgon av drivklockorna pÄ bakaxel kolla om det Àr blött dÀr sen tycker jag du skall tappa ur den oljan som ev Àr kvar och fyller pÄ med ny olja ( traktor hydral) finns pÄ biltema art nr 36-994 10 liter sÄ dÄ har du till mÄnga oljebyten i bakaxel, och nÀr du ÀndÄ byter dÀr sÄ byt fram ÄxÄ det Àr samma typ av olja som du har i motorn.

 ;D

Hahahaha 10 liter?!
Ja alltid bra och ha 10Ă„rs förbruknings i lager  :lol:
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad rally nizze..

SV: Bakdiff torr
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2013 kl. 09:20:00 »
;D

Hahahaha 10 liter?!
Ja alltid bra och ha 10Ă„rs förbruknings i lager  :lol:
ja f*n hittade inte 1liter flaskor dom har vĂ€l slutat med den men men va spelar det för roll dĂ„ har han ju olja om inte annat haha  :lol:
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (SĂ„ld)
Nissan King Cab Navara 02 (SĂ„ld)
Audi A4 1.8T 97 (SĂ„ld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (SĂ„ld)
Volvo 945 turbo 96.(SĂ„ld)
VW Passat 1.8t 98 (SĂ„ld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (SĂ„ld)
VW Golf IV 98 (Fugans)SĂ„ld.
VW Bubbla 75 (frugans)SĂ„ld.
Opel Omega 03(frugans)SĂ„ld.
Audi A4 95

Utloggad Sittin

SV: Bakdiff torr
« Svar #6 skrivet: 26 mars 2013 kl. 19:42:35 »
Är ganska sĂ€ker pĂ„ att jag hittat felet nu.
Av nÄn jÀkla anledning har en eller bÀgge bromsarna bak blivit spÀnda. DÀrav problemet med att rulla pÄ plan mark. Detta har nog Àven gett upphov till att oljan kokat och trycket har ökat i diffhuset och sedan spytt ut den varma/kokande oljan.
Jag hoppas det klarat sig dĂ€r inne, men allt ser fint, helt och rent ut.....  det lilla man kan se efter att ha bytt olja och tassat runt lite försiktigt.
Ska köra lite till, och göra ytterligare ett byte.

Det skumma i historien Àr att jag hela förra sommaren körde 2 mil varje dag till och frÄn ett bygge utan nÄgra problem.
Servade alla vÀtskor efter det, och sen har den stÄtt stilla i ett halvÄr! Har inte ett minne av att jag varit pÄ Ä pillat pÄ spÀnnarna till bakbromsen.

Tack för tipset om oljan, men jag köper nog lite mindre mĂ€ngd av min ÅF.

Utloggad Sittin

SV: Bakdiff torr
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2013 kl. 21:54:44 »
Nu har jag sköljt igenom diffen med ett par oljebyten till och kört klumpen ljummen.
Det som inte Àr OK Àr att bakaxlarna inte gÄr att rotera Ät olika hÄll nÀr hon Àr upphissad. DÀremot roterar de nu med lÀtthet.
Jag skulle visserligen kunna ta i utav he***te, men jag har inte riktigt lust med det Ànnu.
Det kÀnns lixom inte riktigt bra! TvÀrstumt!!!
Samma sak nĂ€r jag testkörde. Det inre hjulet (i en svĂ€ng) "spinner"....  om ni fattar!?

En liten summering av situationen:
 Det har aldrig gĂ„tt torrt, som överskriften felaktigt pĂ„stĂ„r. TvĂ€rt om. NivĂ„n var  ca 5 mm under pĂ„fyllnadshĂ„let nĂ€r jag kontrollerade ordentligt.
Varm har den nog i alla fall blivit, dÄ bromsen legat pÄ.
2 och 4-hjulsdriften hoppar i snabbare nu.
Det finns inga lÀckor i huset eller packningar.

Skulle bli jÀtteglad om nÄgon kanske vet vad som kan ha hÀnt.

Utloggad rally nizze..

SV: Bakdiff torr
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2013 kl. 21:58:28 »
den Àr diffad bak det vill sÀga bÄda hjulen snurrar samma hÄll och det skall generellt inte gÄ att snurra hjulen Ät olika hÄll.
Och vÀrme utvecklas det dÄ det Àr rörliga detaljer i en bakaxel och att Àven oljan fÄr temperatur och vÀrmer upp huset.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (SĂ„ld)
Nissan King Cab Navara 02 (SĂ„ld)
Audi A4 1.8T 97 (SĂ„ld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (SĂ„ld)
Volvo 945 turbo 96.(SĂ„ld)
VW Passat 1.8t 98 (SĂ„ld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (SĂ„ld)
VW Golf IV 98 (Fugans)SĂ„ld.
VW Bubbla 75 (frugans)SĂ„ld.
Opel Omega 03(frugans)SĂ„ld.
Audi A4 95

Utloggad O_Jonsson

SV: Bakdiff torr
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2013 kl. 22:13:34 »
den Àr diffad bak det vill sÀga bÄda hjulen snurrar samma hÄll och det skall generellt inte gÄ att snurra hjulen Ät olika hÄll.
Och vÀrme utvecklas det dÄ det Àr rörliga detaljer i en bakaxel och att Àven oljan fÄr temperatur och vÀrmer upp huset.

Ska man vara petig sÄ Àr det avsaknad av "diff" som gör att hjulen inte kan rotera olika fort.
Vad jag vet sÄ Àr det Àn sÄ lÀnge bara Tgb och Polaris som har maskiner med riktig differential.
Annars Àr det vanligast att bakaxeln Àr "spÀrrad" sÄ att hjulen snurrar lika fort.
Kör Kymco MXU 500 -10

Utloggad rally nizze..

SV: Bakdiff torr
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2013 kl. 22:16:36 »
Ska man vara petig sÄ Àr det avsaknad av "diff" som gör att hjulen inte kan rotera olika fort.
Vad jag vet sÄ Àr det Àn sÄ lÀnge bara Tgb och Polaris som har maskiner med riktig differential.
Annars Àr det vanligast att bakaxeln Àr "spÀrrad" sÄ att hjulen snurrar lika fort.
jo det heter diffrentsialspÀrr men i folkmun sÀger man diffad ex agadiff eller esabdiff. fast spÀrren i bakaxel pÄ nÀmnda maskin har samma lösning som för ex en rallybil det Àr lammeller som spÀrrar diffen.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (SĂ„ld)
Nissan King Cab Navara 02 (SĂ„ld)
Audi A4 1.8T 97 (SĂ„ld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (SĂ„ld)
Volvo 945 turbo 96.(SĂ„ld)
VW Passat 1.8t 98 (SĂ„ld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (SĂ„ld)
VW Golf IV 98 (Fugans)SĂ„ld.
VW Bubbla 75 (frugans)SĂ„ld.
Opel Omega 03(frugans)SĂ„ld.
Audi A4 95

Utloggad Lowest

SV: Bakdiff torr
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2013 kl. 22:18:25 »
Nu har jag sköljt igenom diffen med ett par oljebyten till och kört klumpen ljummen.
Det som inte Àr OK Àr att bakaxlarna inte gÄr att rotera Ät olika hÄll nÀr hon Àr upphissad. DÀremot roterar de nu med lÀtthet.
Jag skulle visserligen kunna ta i utav he***te, men jag har inte riktigt lust med det Ànnu.
Det kÀnns lixom inte riktigt bra! TvÀrstumt!!!
Samma sak nĂ€r jag testkörde. Det inre hjulet (i en svĂ€ng) "spinner"....  om ni fattar!?

En liten summering av situationen:
 Det har aldrig gĂ„tt torrt, som överskriften felaktigt pĂ„stĂ„r. TvĂ€rt om. NivĂ„n var  ca 5 mm under pĂ„fyllnadshĂ„let nĂ€r jag kontrollerade ordentligt.
Varm har den nog i alla fall blivit, dÄ bromsen legat pÄ.
2 och 4-hjulsdriften hoppar i snabbare nu.
Det finns inga lÀckor i huset eller packningar.

Skulle bli jÀtteglad om nÄgon kanske vet vad som kan ha hÀnt.

Sitter ingen diff i bakaxeln för den Àr stum och driver lika mycket pÄ bÄda hjulen hela tiden.

Pinjongmutter brukar lossna i bakaxeln och dÄ ligger bromsarna pÄ nÀr man gasar och dÄ kokar oljan och sprutar ut i luftningen under styret.

Ska man byta bromsarna bak kostar det runt 1800:- med packboxarna  och packningarna.

Jag körde min sÄ det nÀstan glödde i bakaxeln fan va varm den blev. Man hörde pÄ flera meters hÄll hur det kokade i klumpen och tur att det var vinter sÄ jag grÀvde ner bakÀndan i snön och kylde av den.

DÄ bromsen bestÄr av 3 lameller (ser typ ut som kopplinglameller) och har den stÄt ett tag sÄ kan lamellerna fastna eller man har haft fel olja i bakaxeln.

OBS det ska vara olja för vÄtkoppling i bakaxeln.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplÄtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
HjÀlmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvÀrme

Barossa 250 -05

SĂ„lda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

 


Online just nu.

163 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Mattismarkus, Christersv, rogun, akai,
Flest online idag: 199. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme