Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc  (lĂ€st 6329 gĂ„nger)

Utloggad FormerMazda

Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« skrivet: 6 mars 2013 kl. 07:58:42 »
Dags för bymeken att rota i en kina-atv igen. Men kul Ă€r det!  :)

Denna gĂ„ngen har jag fĂ„tt sĂ€tta tĂ€nderna i en 4speed cobra, ganska exakt en sĂ„n hĂ€r: LÄNK

Den vill inte starta, brÀnsle fÄr den men ingen gnista. Kör med husvagnsbatteriet, sÄ det finns gott om krÀm ocksÄ.
Den gamla CDIn var garanterat rökt dÄ jag inte kunde kunde mÀta nÄt pÄ anslutningen frÄn CDIn till spolen. Inget annat Àn "0"ohm mot jord dÄ.
Likadant med spolen, det ska ju vara nÄgra ohm's motstÄnd pÄ de tÄtar som man matar pÄ, men det var nÀra noll dÀr med. Gissningen Àr att spolen brunnit och tagit CDIn med sig i graven.

SÄ jag köpte ny CDI samt tÀndspole.

Med nya CDI'n pÄ plats sÄ gÄr det att se med test"lampa"(LED) hur den skickar pulser till spolen. Toppen!
Dock fortfarande ingen gnista, och nya spolen mĂ€ter Ă€ven den nĂ€ra noll ohm, alltsĂ„ typ kortis.  ???

Är det nĂ„t jag missat hĂ€r, eller har jag haft sĂ„n otur och fĂ„tt en trasig spole frĂ„n fabrik?

Jo, jag mailar med 4speed ocksÄ, men svaren Àr sÄdÀr..
Jag vill ha en Titan Recon, ocksÄ.

Utloggad hell-man

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #1 skrivet: 6 mars 2013 kl. 08:06:14 »
...och nya spolen mĂ€ter Ă€ven den nĂ€ra noll ohm, alltsĂ„ typ kortis.  ???

Är det nĂ„t jag missat hĂ€r, eller har jag haft sĂ„n otur och fĂ„tt en trasig spole frĂ„n fabrik?
...
Det verkar ju skumt. Men prova med en annan tÀndspole dÄ. Du kan ju ta vad som helst egentligen, bara den har nÄgra ohm resistans, och ett tÀndstift. Jag har kört bÄtmotor pÄ biltÀndspole utan problem.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, SĂ„lda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad FormerMazda

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #2 skrivet: 6 mars 2013 kl. 08:48:11 »
Det enda jag hade liggandes i gömmorna var en avstörd 24volts, utan anslutningar..
Annars Àr idén god! Skulle bara haft nÄt som sagt.
Jag vill ha en Titan Recon, ocksÄ.

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #3 skrivet: 6 mars 2013 kl. 09:02:39 »
Kollat kablaget sÄ det inte Àr kortis pÄ kabeln? :)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad FormerMazda

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #4 skrivet: 6 mars 2013 kl. 13:20:23 »
Kollat kablaget sÄ till vida att jag inte ser nÄn skada pÄ det, maskin i övrigt Àr inte ens skitig, sÄ den har nog inte gÄtt sÄ mycket.
Men frÀmsta felsökningen Àr ju att jag fÄr samma fel med nya som med gamla spolen. Och den nya Àr ju inte ens monterad, bara ikopplad. SÄ dÀr kan ju inte kablaget fela.

Irriterande att inte veta vad spolen rimligtvis ska ha för data. Finns ju ingen info om dessa.
Och sen har de supportmail och allt, men det Àr ingen som bemödar sig med att svara..
Jag vill ha en Titan Recon, ocksÄ.

Utloggad hell-man

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #5 skrivet: 6 mars 2013 kl. 13:51:18 »
TÀndspolar har just ingen data, eller? Kolla pÄ biltema sÄ ser du en uppsjö av universal, men ingen data... :dntknow:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, SĂ„lda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad FormerMazda

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #6 skrivet: 6 mars 2013 kl. 14:08:35 »
JorÄ, info finns i regel att fÄ, kanske inte frÄn biltemas hemsida. Men som exempel nÀr vi bytte till brytarlös tÀndning pÄ vÄr TGB13 sÄ fanns den mesta infon att fÄ om alla ingÄende delar. Spolen blandannat och vilket motstÄnd primÀrlindningen har.

I lite googlande hittade jag en intressant trÄd:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=37330&page=1
DÀr har dom nÄt system med CDI, primÀrspole och sekundÀrspole. Och sekundÀrspolen ska tydligen ligga pÄ runt 0,5ohm mÀtt pÄ primÀrlindning. DÄ kan det ju vara helt rÀtt med 0,5ohm pÄ en spole till omtalad maskin.

Fortfarande ingen gnista dock..
Jag vill ha en Titan Recon, ocksÄ.

Utloggad Capthowdy

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #7 skrivet: 6 mars 2013 kl. 14:10:17 »
inte sÄ pass enkelt att du mÄste bromsa eller nÄtt? alternativt kasst stift?
Lifan 250st
Lifan 250st (reservdelshoj)
impala 150cc projekt
+ 1000 andra projekt.

Loncin 200cc - sÄld
Loncin 110cc halvauto - sÄld
Loncin 110cc halvauto - sÄld
Lifan 200cc - sÄld
Lifan 150cc - sÄld
Adly 300cc - sÄld
Loncin 150cc - sĂ„ld (Ă€gd i 1 Âœ dag ungefĂ€r).

Utloggad FormerMazda

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #8 skrivet: 6 mars 2013 kl. 14:12:31 »
Bromsen mÄste hÄllas in ja, annars gÄr inte ens startmotorn runt.
Och stiftet Àr kass, men testar med ett annat som Àr ok. Gnistgap finns.
Har Àven kopplat ur fjÀrrdödaren och sÄdant.

Som sagt, med nya CDIn ser jag ju att det hÀnder nÄt pÄ anslutningen till tÀndspolen, till skillnad frÄn den gamla CDIn.
Jag vill ha en Titan Recon, ocksÄ.

Utloggad hell-man

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #9 skrivet: 6 mars 2013 kl. 14:14:04 »
Visst finns det data, men du kommer fÄ gnista oberoende av typ av spole (eller?). Det enda som kan skilja Àr att du mÄste ha kortare elektrodasvtÄnd, men det kan du ju enkelt fixa med nÄgot gammalt skrÀpstift som du knackar ihop.
Men visst, ska det optimeras mÄste du ju ha rÀtt grejjer.
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, SĂ„lda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad FormerMazda

SV: Problem med gnista, 4speed cobra 110cc
« Svar #10 skrivet: 6 mars 2013 kl. 14:18:16 »
Men nÀr jag mÀter 0,5ohm pÄ spolens primÀrsida sÄ betyder ju det att den skulle dra 24A @ 12V. Och det Àr orimligt.
Men samtidigt sÄ kan ju CDIn ge lÀgre spÀnning Àn 12v ut, och dÄ kan ju 0,5ohm vara helt ok.

SÄ om CDIn ger nÄn volt eller tvÄ ut bara sÄ lÀr inte en spole avsedd för 12v göra nÄt speciellt. Och att möka 12v direkt pÄ den spole jag köpt ger ingen gnista.
Bör vÀl förtydliga att jag testade detta med strömbegrÀnsat labbagg.
Jag vill ha en Titan Recon, ocksÄ.

 


Online just nu.

163 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, clun, Erlander, PerGrein,
Flest online idag: 186. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme