Men du lämnade ju in den för samma fel innan garantin gick ut??? Om det ökar är det säkert kylarvatten som går ner i oljan.Då kan det var spricka eller packning tex.Tycker du ska åberopa garanti
Tror inte det ska vara några problem att fixa hos Robban alla fall.. Han ska få fixa min hastighets mätare även om jag inte har garanti kvar på min heller och jag ska inte betala för det.. Det får han bara fixa..Låter som att det läcker i någon packning eller oring någonstans..
Vatten i oljan utan tvekan.Bubblar det i expansionskärlet när motorn går på tomgång?Är kylarvätskan missfärgad?Ryker den mycket vitt? (Svårt å kolla nu när det är kallt ute)Om något av det ovanstående stämmer så är det kylarvatten i oljan.Men om du uteslutande bara kör några hundra meter åt gången så är det ganska troligt att det är kondensvatten också.Eftersom du tagit kontakt med verkstaden innan garantin gick ut så ska det väl inte vara nå problem å få verkstaden att gå igenom motorn på garanti. Så låt dom kolla igenom den först för säkerhets skull och hittar dom inget så ut och åk några timmar så att motorn blir riktigt varm och byt oljan några gånger och se om det försvinner då.
Eftersom detta rör sig om garanti så skall du självklart vända dig till din återförsäljare.Att inte Robban vet vad grå olja betyder tror jag inte på, antingen ljög han eller så svarade han på något annat.Alla vet vad grå motorolja innebär.Vatten.Sen KAN det vara kondens (också vatten ju), vilket man kan få om man har massa kallstarter och kör endast korta sträckor....men... njae...Och då påverkas ju inget kylarvatten... och det gråa försvinner oftast om man kör lite längre så motorn blir genomvarm om det är pga kondens.Att byta olja hjälper knappast oavsett vilket av orsaken är.Och att garantitiden "gått ut" spelar ingen roll, felet påtalades ju innan det datumet.Sen generellt så kan ju alla mc-verkstäder meka med en sån här motor, dock är de flesta minst sagt avvaktande då de är trötta på massa märken de inte hört talas om.Men kan du övertyga nån närmare så är det ju bara att gratulera!Börja med att kolla med Polarisåterförsäljaren på orten (Kalmar Lantmän), denna motor är ju rätt lik den som sitter på en del sådana.Alla KAN som sagt, frågan är bara om de vill.
Om dom inte vill ta det på garantin (som dom egentligen borde då du har lämnat in den inom garantitiden) så kan du hävda att det är ett fabriksfel. Då är väl garantitiden helt annorlunda. good luck chuck