Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nu håller marknaden på att vakna! Går att köpa Servo till äldre maskiner!  (läst 13037 gånger)


Utloggad Jockegubben

Jajjemen, såg det dära. Riktigt sugen!  ()p

220w är dock rätt mycke ström, så frågan är ju om det kommer bli strömbrist?
Lär ju inte vara progressiv styrning men det kan man väl leva utan.
Ska bli kul att höra hur starka dom är osv.

För min del blir det att vänta nån månad tills det finns några testpiloter så man får höra hur det funkar.



Edit: Bra pris på kitten också!
« Senast ändrad: 18 februari 2013 kl. 17:35:07 av Jockegubben »

Utloggad Oskar P

det skulle ju vara intressant! jag har ju generatorkapacitet så det räcker, men varför finns inget universal, eller anpassat till arcvtic cat???
sprider dieselrök i dalslandsskogarna med min Arctic Cat 700 diesel -10 http://www.dieselpowermag.com/features/trucks/0708dp_700_diesel_atv_lombardini/index.html
Maxxis Bighorn 27" på MSA Trooper
Warn 3.0 fram, 2.5bak
2" höjning
USA-blinkers
Hasplåtar
främre och bakre Bull-bar
Kimpex Outback packväska
Medlem i ND-ATV  samt Svenska ATV Föreningen
http://www.norradalsatv.n.nu/
Sist men inte minst, Tread Lightly! http://treadlightly.org/about-us/our-principles/

Utloggad Grönis

det skulle ju vara intressant! jag har ju generatorkapacitet så det räcker, men varför finns inget universal, eller anpassat till arcvtic cat???

om du ringer till virrpannan Patrik på www.gooffroad.se å snackar lite gojja så kanske han har en lösning, han är ju ÅF åt kissekatterna så det vore väll knepigt om det inte finns till dom  :lol:

Utloggad Jockegubben

Finns inte till yamaha heller.
Tror dock inte att det är några problem att modifiera dit ett system från t.ex polaris.
Lär vara separat elsystem till servon så det ända man borde behöva bygga om är infästningen.

Utloggad JHN

Inte illa... tror dock jag får problem med ström. Men kanske går att uppgradera generatorn också?!
Outlander 1000 XT -12 terräng
* TJD XGEN bandsats
* RJWC Slip-on "Mirror shine"
* RJWC Pistol grip växelspak
* Muzzy Digitune
* Twin Air Powerflow
* BRP-plog
* 2x10W LED fram
* 2x1W LED Eagle-eye positionslyse fram
* 1x15W LED bak (aktiveras med mikrobrytare)

Outlander Max 650 XT  -07 vägregg  [SÅLD]
Apache bandsats  -07 [SÅLD]

Utloggad FormerMazda

I terrängbilsvärlden så var det poppis att ta elservon från nån liten opel av nyare snitt vill jag minnas.
Det är en enhet inte helt olik denna (säkerligen samma princip) som bara matas med spänning och förstärker sen inkommande axels vridning.

Finns ju på skroten för en tiondel av priset på denna.
Dock behöver man väl vara lite händig.

Och ja, 220w. Men inte konstant, utan max.
Men jag håller med, det borde suga en del batteri och generatorerna är allt bra små i regel.
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad traktorz

220W är väl inte en konstant förbrukning och hur mycket drar en vinsch i jämförelse?

Intressant vore förstås att veta hur enkelt man monterar det här kitet själv, eller om man behöver låta en verkstad debitera ett antal dyra monteringstimmar.

Ref:
Eftermarknadsservo till Polaris Sportsman
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46215
« Senast ändrad: 19 februari 2013 kl. 12:43:57 av traktorz »

Utloggad Jockegubben

En vinsch drar betydligt mer ström men används inte lika ofta.
T.ex Clas Olsson vinschen tar "hastighet/strömförbrukning obelastad 8 m/min 20 A, fullast 2,05 m/min 185 A" vilket är ungefär 240w obelastad och 2200w under full belastning.
http://www.clasohlson.com/se/Elvinsch-12-V-LDW3000-A/Pr309877000

Strömmen borde räcka till om man inte har massa extralysen och tillbehör som tar ström, iallafall till sportsman.
Spec. sportsman:
Laddning:500w

Förbrukning:
Headlight 1 Single Beam on Headlight Pod (50 watt)
2 Single Beam on Bumper (50 watt)
Taillights 8.26 watts
Brake Light 26.9 watts
Plus strömförbrukningen till div. styrboxar m.m

Sen om du skall ut och ploga med din atv med elvinsch samt servo blir det nog tuffare och du kommer få underhållsladda batteriet för att inte riskera att få slut ström skulle jag tro.

Såg förövrigt i en annan tråd att anersimyra är först ut att beställa ett kitt till sportsman.
Han skulle återkomma med bilder/info om montering samt en recension på hur det fungerar.


« Senast ändrad: 19 februari 2013 kl. 13:56:48 av Jockegubben »

Utloggad Magnum500

har då nya maskiner med servo vassare generator från början?

Utloggad FormerMazda

Är nog så ja, en CF-Moto X7 (insprutare, ej servo) har en 300W generator, medan en CAN AM outlander 500 med servo har en 650W generator.
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad tobbe77s

tror can am utan servo har 400w medans servo maskinerna har 650w, så tror nog det kan vara värt o uppgradera eran generator om ni ska sätta på en servo, iaf maskiner som har under 450-500w generatorer, för om 400w räckte, då skulle dom nog aldrig satt på en 650w generator. Sen ni som sätter på eftermarknads servo antar jag kör mycket terräng eftersom det är där servon behövs mest, mycket puttrande=lägre laddning, o mycket svängande=servon får jobba hårt.
« Senast ändrad: 19 februari 2013 kl. 14:33:46 av tobbe77s »
Can am outlander Max xtp 1000 2014
Can am renegade xxc 800r 2010 -såld-

 


Online just nu.

167 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 190. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme