Jag är lite i samma sits att jag velar också lite mellan en begagnad Outlander eller en ny X8. Från början var jag helt inne på en TGB 550SE, men efter att ha rannsakat mina behov, så vill jag nog ha en lite vassare maskin och då verkar en begagnad Outlander eller en ny X8 vara två vettiga alternativ.Ni som har haft den ett tag, är ni nöjda eller har ni ångrat Er? Håller dom fortfarande ihop när man haft dom ett tag, eller blir dom slitna snabbt? Jag har tänkt att ha den mest till snöröjning, samt även lite nöjesåka och jag kommer definitivt inte att vara elak mot den i skogen, då den nästan uteslutande kommer att gå på vägen.
Du ska inte underskatta terrängkörning, det är bra roligt utanför vägarna också. En sak som jag blev förvånad över med x8an är att den verkar hemskt törstig. Har för mig att någon skrev nått om 1.5l/mil. Är väl tyngre än outlander, men ändå lite väl törstig tycker jag.En can-am 800 ligger nog kring litern, min väl inkörda (2900mil)outlander har jag haft ner kring 0.9 vid blandad vägkörning. Man det är ju roligt att gasa, så ren ekonomikörning blir det ju sällan på en atv.Jag vet inte hur snabb en x8 är, men outlander gör väl över 120 tror jag men lagom fart är ju 80-90. Men skönt när man kan åka runt 100 och ändå ha mer att ge. Bensinförbrukningen borde väl sjunka när en ny maskin blir inkörd ordentligt, och sen har trech och rj weld &custom en ecu-box på gång som förhoppningsvis ska sänka bränsleförbrukningen och öka effekten. Även avgas och luftfilter har dom. Vet inte om sådana ingrepp kan äventyra garantin på nått vis. Kan ju vara värt att kolla upp med sin handlare. Kostar ju en slant, men verkar göra gott för maskinen.Servo kommer väl till x8 tycker jag mig ha hört, men när det kommer eller hur hållbart det blir är ju en annan sak. Servon är väl en del som krånglat på en del can-am. En fördel med can-am är utbudet och modellanpassade tillbehör, det finns ju allt möjligt och går ju även att få tag på en hel del begagnat. Vill man handla på ebay så går det väl att hitta allt från motorer till skärmbreddare. Närheten till en bra återförsäljare/verkstad är ju viktigt, helst vid nyköp så det funkar bra med ev garantiproblem. En tråkig grej generellt verkar ju vara att garantijobb ger dåligt betalt för verkstaden. Så att få hjälp snabbt verkar vara ovanligt, och nu på vintern när många verkstäder har skotrar inne också så lär det ju inte bli bättre. Jag hade försökt hitta en fin outlander med rätt utrustning, hasplast/plåt, hand &tumvärme, packlåda och ruta är ju några trevliga tillbehör som man nästan får med gratis på en begagnad maskin.Ruta är gubbigt men jäkligt skönt efter vägen.
Är man köp sugen på en can am 800 lär denna ligga bra i pris http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_MAX_800XT_VAG_special_45242579.htm?ca=6&w=3