Vad går vingarna på? Tor inte det blir aktuellt i år men till nästa säsong kanske. Hur ser de ut? Du har inte en bild kanske?
Googla (bildsök) "strängskrapa"
Nu har vi nästan kört 8h med grizzlyn. Grymt nöjd änsålänge men man kanske skulle kostat på sig en servomaskin ändå... En sak som stör mig är att den går som en påse nötter när den är kall och har en förmåga att vilja självdö om man rör gasen den första minuten eller 2. Känns precis som om den får för mycket soppa eller nåt. Trodde sådana problem var som bortblåsta iom Efi. På min ktm supermotard har jag inga som helst problem. Nån som känner igen problemet? Ska ta det vid 1a servicen tänkte jag.
Verkar dock inte finnas till grizzlyn men det kanske kommer! Idag har snöslungan verkligen fått smaka på jobb. Vaknade imorse av att det blåste som sjutton ute, drog på mig overallen och gick ut för att kika. På vägen låg det lätt 30-50 cm hårt packad snö. Hade snöbladet monterat så jag drog igång hjulingen och tänkte ge snön en omgång. Kom väl iaf 5 meter på vägen sen satt jag tvärfast. Bara leta upp en spade o gräva fram skiten. Bra start på dagen! Hängde av snöbladet och monterade på slungan. Första vändan ut till vägen tig sin tid men det gick rätt hyffsat. På slungan sitter det stabiliseringsbeslag som man skruvar fast i hjulingen. Lösningen som kom med i paketet var allt annat än optimal. Om slungan inte sitter tajt så har den en förmåga att skära iväg vilket är sjukt irriterande. Löste problemet genom att åka till biltema o köpa 2st 1 tons spännband som jag modifierat och kortat. Nu går det att banda fast slungan så den sitter snortajt och plogningen går enormt mycket bättre. Väntar fortfarande på snökedjor fram vilket resulterar i att det i bland blir riktigt svårstyrt, speciellt när man diffar. Det sitter ju kedjor bak så drivningen bakifrån är det inga problem med men fram blir det som bambi på hal is. Va ut en sväng nu på kvällen oxå och körde bort lite snö som blev kvar. När man väl har ett spår uppe så går det rätt bra att köra en 7-10km/h och ändå kasta snön rejält långt. Tycker slungan känns rätt törstig. Svårt att avgöra exakt hur mycket sås som går åt men 900 meter väg tur o retur går det åt kanske 3 liter. Eller det kanske inte är så mycket ändå nu när jag ser siffrorna... Traktorn brände 20l diesel på ca 4 vändor beroende på snömängd. Den stod dessutom jämt och ständigt med motorvärmaren i och det är ju inte gratis!Lär väl på snön en sväng imorrn oxå för det blåser på rätt bra där ute. Livet på landet har definitivt sina nackdelar ibland men belöningen kommer på sommaren!
Njae det snöar inga mängder direkt men när det blåser på ned nordanvid så räcker det med att det kommer ett par snöflingor på åkrarna för att snön sedan ska blåsa upp på vår väg. När jag bli multimiljonär så ska jag bygga en tunnel under vägen! Fast då blir det väl översvämning eller nåt skit istället.. Tur att det snart är sommar!
Nja, det får gärna vara vinter ett tag till då det är betydligt mer lättjobbat i skogen med snö.