ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3 ... 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)  (läst 25013 gånger)

Utloggad Decson

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 276
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
    • Visa profil
Decson
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #12 skrivet: 7 januari 2013 kl. 23:27:04 »
Njaeaeae är väl det svar jag kan ge :)  lutar åt grizzly

mitt resonemang
kawa - några har haft vevlagerras(?) och många skriver om trasiga diffar för 30000, svårt dock att få fram om det verkligen är lamelldiffen eller om det är slutväxel(heter det så? 4wd inkopplingen) då många kallar allt mellan framhjul och växellåda för diff, jag vill inte behöva oroa mig. struken men ändock sugen på en fin på blocket, camo med stora däck och två led i grillen

honda - bra arbetshästar men vill ha möjlighet att låsa framaxeln då det behövs ganska ofta som terrängen ser ut där jag kör, som jag kör. busfaktor?

suzuki - har länge varit med tills jag läste en kommentar från en som bytt från kq till grizzly, den sistnämnde var så mycket smidigare och följsammare. inte helt struken

polaris - har det inte skrivits ett ord om och jag är inte riktigt förtjust i deras utseende heller

canam - för dyra, verkar vara rätt mkt bekymmer men det kanske är för att man ser dom längst ut i de djupaste blöthålen?

grizzly - många rekommendationer, nöjda ägare, smidiga, inte sett några generella fel.

men innan man måste bestämma sig lär tgbn bort, så annons ute
men jag tar gärna emot mer kommentarer, råd och tips!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad Pompe

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 268
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pompe
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #13 skrivet: 8 januari 2013 kl. 00:49:49 »
Då får man avvakta och invänta resultatet vilket blir spännande att höra då vi till stora delar använder dem på samma sätt i gårdsarbetet. (dock verkar jag ha det bättre avståndsmässigt med hagarna   ;)  )
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 -11
Yerakaio Multivagn XL

Utloggad twinner

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 541
  • Total likes: 0
  • mudhogs
    • Visa profil
twinner
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2013 kl. 19:44:29 »
Om jag säger Arctic cat då?? inte ens med på listan ....  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Kawasaki kvf750 -07  såld
Can am renegade -07 såld
Arctic cat 1000 gt-12 Såld
Can-Am 650 xt -10 :)

Utloggad Decson

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 276
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
    • Visa profil
Decson
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2013 kl. 11:21:44 »
Så får du gärna skriva varför man skulle välja den, vad den har för positiva sidor  :)
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad twinner

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 541
  • Total likes: 0
  • mudhogs
    • Visa profil
twinner
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2013 kl. 11:55:56 »
Tycker lågväxeln e suverän jämfört med många andra märken o tycker kvalite'n känns betydligt bättre än min gamla Renegade-07:a ;) samt att du får lite xtra markfrigång på köpet :)
Anmäl till moderator   Loggat

Kawasaki kvf750 -07  såld
Can am renegade -07 såld
Arctic cat 1000 gt-12 Såld
Can-Am 650 xt -10 :)

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #17 skrivet: 9 februari 2013 kl. 19:37:35 »
Ska man åka fort är det can am som gäller. Ska man arbeta är det grizzly som gäller...?

jag är i valet och kvalet. Gillar inte amerikansk "kvalitet" egentligen men jag funderar även på polaris. Fördelaktiga priser i staterna!

En camomålad grizzly skulle jag ju kunna leva med.

Blir man nöjd med typ en can am 500? Den uppfyller dock inte ett krav att maskinen ska kunna dra / skjuta på sin dubbla vikt (det måste vara specat antar jag, annars hade det inte spelat någon roll!)

Gärna en tjejen får plats på. Får dock ej vara reggad för 2.
« Senast ändrad: 9 februari 2013 kl. 19:43:24 av Persson.Niklas »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad anersimyra

  • skogsarbetare
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1708
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
anersimyra
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #18 skrivet: 9 februari 2013 kl. 20:27:41 »
Grizzlyn är verkligen liten och smidig. Min 800 potät är gigantisk jämfört med den, men potatisens storlek och tyngd är guld värd framför en fullastad hydraulvagn. Den är lågt växlad, går oerhört mjukt i skogen och är oerhört stark (2010/ 64 HP). Den saknar servo men det saknar jag enbart vid stående körning, annars är den lättstyrd. Full tank räcker i snitt till två arbetsdagar i skogen för min del Ett aber är den jävla overideknappen som måste hållas in vid backning. Men för 69,900 + moms finns inget på marknaden som kommer i närheten. Suzukin ser klart grym ut men ansågs något för högt växlad vid senaste skogstestet. När jag köper ny blir det nog en Honda med hydrostat just med tanke på backningsegenskaperna som är ett skämt på i stort sett alla hjulingar. Men som du förstår gillar jag min 800 potät trots avsaknad av servo och ebs, den startar alltid utan att tveka och har ett väldigt bra batteri. Jag använder den i stort sett bara som arbetsfordon, men den är även kul att leka med ibland då det är rätt bra drag i maskineriet på 2010:an.Dom senare 800 potäterna är lite motorsvagare men något lättare.
Mvh Anders.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Jerpa

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kawa KVF 650
    • Visa profil
Jerpa
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #19 skrivet: 9 februari 2013 kl. 23:40:42 »
Inte för att jag har något att tillföra, men en riktigt bra tråd med seriösa och riktiga +/-.
Själv var jag länge inne på spåret av en grizzly, dels för att han som hjälper mig i skogen har en och att han sällan haft problem (-06), skulle även få köpa hans plog billigt. Sen att det även finns en ÅF i närheten.

Att jag sen ramlade på en Kawa vet jag inte. Har dock inte hunnit prova den i skogen för att det kom 60cm snö över natten och där vi höll på att röja går det knappt att gå.
Kan säga att jag är trött på snön nu, trots en rolig plogvinter. Vill ut i skogen och känna nysågat.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2013 kl. 16:59:02 »
Citat från: anersimyra skrivet  9 februari 2013 kl. 20:27:41
Grizzlyn är verkligen liten och smidig. Min 800 potät är gigantisk jämfört med den, men potatisens storlek och tyngd är guld värd framför en fullastad hydraulvagn. Den är lågt växlad, går oerhört mjukt i skogen och är oerhört stark (2010/ 64 HP). Den saknar servo men det saknar jag enbart vid stående körning, annars är den lättstyrd. Full tank räcker i snitt till två arbetsdagar i skogen för min del Ett aber är den jävla overideknappen som måste hållas in vid backning. Men för 69,900 + moms finns inget på marknaden som kommer i närheten. Suzukin ser klart grym ut men ansågs något för högt växlad vid senaste skogstestet. När jag köper ny blir det nog en Honda med hydrostat just med tanke på backningsegenskaperna som är ett skämt på i stort sett alla hjulingar. Men som du förstår gillar jag min 800 potät trots avsaknad av servo och ebs, den startar alltid utan att tveka och har ett väldigt bra batteri. Jag använder den i stort sett bara som arbetsfordon, men den är även kul att leka med ibland då det är rätt bra drag i maskineriet på 2010:an.Dom senare 800 potäterna är lite motorsvagare men något lättare.
Mvh Anders.
Fördelar med polaris: hög markfrigång, enkel fyrhjulsdrift, praktiska packräcken/lådor, nära till en ÅF, billiga i USA.
Nackdel: fula både i coolhet och färg! Den är väl iofs snygg i camo, men det kan man inte få på alla modeller.

65 lök får man en 800EFI för i staterna (svensk moms och frakt 4k inräknat). 7500USD.

Meeen på polaris hemsida ligger denna modell som "value", vilket låter som "snik" nu när det finns 850 med servo osvosv! Jag är kluven. Verkar dock vara mycket bang for the buck.
« Senast ändrad: 11 februari 2013 kl. 17:01:51 av Persson.Niklas »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2013 kl. 17:25:08 »
Ytterligare fördelar med Polaris är deras extrema tillbehörsprogram!
De har även smal tank så de som gillar sitta med knäna tätt ihop brukar gilla Polaris.
De har ofta vridande centrum i framhjulen längre ut än flertalet andra hjulingar, vilket minskar slag i styret osv.
Plasten är det dock lite si och så med, pressar man sig förbi en gran kan det flyga en del bitar tyvärr.

Jämför man tex mot en Grizzly 700 så flyger det sällan bitar från den.
Prestandan är dock rätt långt efter en Polaris 800...
...men också soppaförbrukningen, för där leder ofta Polaris stort!
Och då är knappast Grizzlyns den snålaste.

Nu kanske det iofs inte jämfördes mot Grizzly, men skall man kolla markfrigång så ligger Polaris bra till generellt (mot Honda osv) men mot Grizzlyn saknas typ två cm.

Deras fyrhjulsdrift är dock riktigt fin!
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2013 kl. 21:17:31 »
Citat från: Hydro skrivet 11 februari 2013 kl. 17:25:08
Ytterligare fördelar med Polaris är deras extrema tillbehörsprogram!
De har även smal tank så de som gillar sitta med knäna tätt ihop brukar gilla Polaris.
De har ofta vridande centrum i framhjulen längre ut än flertalet andra hjulingar, vilket minskar slag i styret osv.
Plasten är det dock lite si och så med, pressar man sig förbi en gran kan det flyga en del bitar tyvärr.

Jämför man tex mot en Grizzly 700 så flyger det sällan bitar från den.
Prestandan är dock rätt långt efter en Polaris 800...
...men också soppaförbrukningen, för där leder ofta Polaris stort!
Och då är knappast Grizzlyns den snålaste.

Nu kanske det iofs inte jämfördes mot Grizzly, men skall man kolla markfrigång så ligger Polaris bra till generellt (mot Honda osv) men mot Grizzlyn saknas typ två cm.

Deras fyrhjulsdrift är dock riktigt fin!

Grizzly är ju en bra måttstock då den anses beprövad som få. Lite trist att läsa recensioner om Polaris för det verkar nästan som att amerikanerna är rätt mån om allt som är "made in usa".
Hittade dock: som var ett svar på en polarisfilm.
Grizzlymotorn känns kanske lite gammalmodig. men vad gör det egentligen?

Dålig motorbroms på polaris också.

Kraven jag måste följa är:
-   en enda sadel, avsedd endast för föraren; fordonet är inte avsett för transport av andra personer;
-   styrning med hjälp av ett styre försett med två handtag på vilka styrreglagen är monterade; styrningen
sker genom att framhjulen vrids enligt samma princip som vid bilstyrning (Ackermanprincipen);
-   bromsar på alla hjulen;
-   automatisk koppling och backväxel;
-   motor som är särskilt avsedd för användning i svår terräng och som ger tillräcklig dragkapacitet på
låga varv för att kunna dra tillkopplad utrustning;
-   kraftöverföring till hjulen med hjälp av axlar, och inte med en kedja;
-   däck med grovt utformade mönster lämpliga för körning i svår terräng;
-   en kopplingsanordning, oavsett typ, t.ex. en draganordning utformad så att fordonet kan dra eller
skjuta åtminstone två gånger fordonets egen torrvikt;
-   dragkapacitet för ett icke-bromsat släp med en vikt motsvarande åtminstone två gånger fordonets
egen torrvikt.

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2013 kl. 21:57:17 »
Gällande kraven på drag- och skjutkapacitet, är det något du vill ha med i en spec för att registrera dragkrok, eller vad menas?
För i verkligheten kan väl typ alla ATV:er köra runt vagnar på över tonnet på plan mark helt utan problem.

Grizzlyfilmen innehåller säkert en del sanningar men så som de där visar ett "typiskt Polarisuppförande" stämmer inte med mina erfarenheter.
Att tex studsa runt i terrängen med hjulspinn och/eller med enskilda hjul stillastående har jag nog aldrig sett irl.
Polaris gör maskiner som är mjuka och följsamma i skogen.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3 ... 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
 


Online just nu.

549 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 618. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info