Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vad kan ha hänt?  (läst 8254 gånger)

Utloggad Emil^

Vad kan ha hänt?
« skrivet: 21 december 2012 kl. 18:38:32 »
Var ut idag på en tur med maskinen i snön å körde.
På vägen hem så hörde jag att det prassla till och det tog stopp för maskinen, hela maskinen dog helt.
Jag försökte starta maskinen igen och motorn verkade gå runt men aningen lättare än vanligt. Maskinen går inte att rulla heller med N i, så däcken är helt låsta.

Så det blev å gå hem i mörkret nästan 1 mil tills jag kom fram till en plogad väg, där vi ringde en traktor som kom och bar den i skopan hem.

Det är omkring 40 - 50 cm pudersnö på backen, så den fick ju arbeta lite men tog sig fram fint annars. Körde endast på lågväxel och höll omkring 5000 rpm.

Vad tror ni kan ha hänt med maskinen? Misstänker att något rasat men vet inte vad det kan vara. Och Garantin bör väl gälla även då?
Den är fullservad och kom för inte så länge sedan hem från 200 timmars servicen.

Kan tillägga att någon meter innan så hörde jag att det prassla till lite under styret där motorn sitter innan det tog stopp helt.
« Senast ändrad: 21 december 2012 kl. 18:45:00 av Emil_98 »

Utloggad t1an

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #1 skrivet: 21 december 2012 kl. 18:47:32 »
Är Can-Am 400 tillverkad i Kina ?  >:(
Bruksmaskin: Polaris Sportsman 1000 XP -2016  ()p
Leksak: Rapier 450
Såld = CF-Moto Rancher UTV
Såld = Arctic Cat 1000xt -14
Såld= Kawasaki KFX 700 !!
Såld = SMC 700

Utloggad Tictic

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #2 skrivet: 21 december 2012 kl. 19:02:09 »
du har inga lampor som tänds eller felkoder??
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Emil^

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #3 skrivet: 21 december 2012 kl. 19:04:10 »
du har inga lampor som tänds eller felkoder??

Den lampan jag har är ju då den som indikerar motorfel, och den lyste inte innan det hände.
Felkoder kan inte jag få fram på maskinen, det får dom hos ÅF.

Utloggad oliwer_98

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #4 skrivet: 21 december 2012 kl. 19:14:07 »
hmm låter konstigt, men ifall hjulen låst sig så måste det ju vara något med växellådan????

Utloggad Emil^

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #5 skrivet: 21 december 2012 kl. 20:01:18 »
Misstänker det.
Ifall remmen gått av också så borde den väl ändå kunna starta och gå på tomgång?

Tror ni att dom fixar det som hänt på maskinen eller byter ut den helt? Tänkte om jag måste ta bort extraljus, handtagsvärmare mm.

Utloggad Tictic

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #6 skrivet: 21 december 2012 kl. 20:16:46 »
Misstänker det.
Ifall remmen gått av också så borde den väl ändå kunna starta och gå på tomgång?

Tror ni att dom fixar det som hänt på maskinen eller byter ut den helt? Tänkte om jag måste ta bort extraljus, handtagsvärmare mm.
blir väl byte av växel låda om det nu är den som gått.. så tror inte du behöver plocka bort något..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Emil^

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #7 skrivet: 21 december 2012 kl. 20:20:20 »
blir väl byte av växel låda om det nu är den som gått.. så tror inte du behöver plocka bort något..

Hur tror du det skulle vara om vevaxeln farit? Går motorn alls runt om man försöker starta den då?

Utloggad Tictic

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #8 skrivet: 21 december 2012 kl. 20:26:27 »
Hur tror du det skulle vara om vevaxeln farit? Går motorn alls runt om man försöker starta den då?
skulle tro att du inte vill sitta på maskinen om det är vevaxeln som gått och då skulle inte motorn gå runt heller..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Pson™

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2012 kl. 20:27:54 »
Ta av variator kåpan å kolla, jag tror remmen har gått å korden från remmen lindat in sig i variatorerna.. Remmen blir jävligt varm i sånt före när det går tungt hela tiden..
Can Am Renegade 800R Xxc
      Styrhöjare
      Bighorn 27"

Utloggad rally nizze..

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2012 kl. 20:32:05 »
den teorin har jag åxå att det remmen som har brustit, hände så på min maskin och det låste hjulen tills jag rullade den bakåt så korden troligen släppte från variatorn och tictic  :hmmm: vill inte erkänna men kunde bogsera hem mig. ()p
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Hydro

SV: Vad kan ha hänt?
« Svar #11 skrivet: 21 december 2012 kl. 20:39:12 »
Maskinproblemet går säkert fixa med enkla medel när det väl ljusnar.
Smälld/smält rem känns troligt, men att gissa och spekulera är bara dumt.

Men saker händer... så min första fundering när man läser här är varför du gick en mil?

Kollar man trådar som "senast inköpta pryl" så är ju alla upp över öronen förälskade i en massa mobiltelefoner, verkar som om sånt är meningen med livet numera!

Men du hade ingen alls, eller???

Det kanske saknas mottagning i din skog?

Om du glidit av vägen och vält lite och kommit i kläm... eller fort av och brutit benet... tro mig, då hade en telefon varit bra.
 
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

 


Online just nu.

183 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Diabolo
Flest online idag: 221. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    Idag kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme