Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Service, oljor, mängd till Can-Am  (läst 17721 gånger)

Utloggad Grönis

Service, oljor, mängd till Can-Am
« skrivet: 17 november 2012 kl. 08:20:50 »
Många frågor ang detta, så jag skriver ut vad som står i serviceboken.

Så här står det i min manual till min renegade 1000 -12 har svårt att tro det skiljer spec mycket till en 800R kanske mängd i motor och växellåda då.

Fram:  75w-90 API GL-5  ca 500ml
Bak:  75W-140 API GL-5  ca 300ml
Växellåda: 75w-140 API GL-5  ca 450ml
Motor:    Sommar: Delsyntet 5w-40     Vinter: Helsynthet 5w-40     Mängd: 2L

Bakbiff,framdiff och växellåda kör jag oljor från OK/Q8 sen i motor tippar jag i Mobil1 5w-50 racingolja, kört mobil1 i mina bilar i flera år så jag vet vad den går för   

Men var noga med API GL-5 standarden, sen vilket märke är mindre viktigt faktis.

Fyll gärna på med andra modeller!
« Senast ändrad: 17 november 2012 kl. 17:58:39 av Grönis »
Can-Am Maverick 1000 Turbo

http://www.youtube.com/user/Gronis6666

Utloggad Souba

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #1 skrivet: 4 december 2012 kl. 08:13:09 »
Varför ska man ändra mellan delsyntet och helsyntet tro? Jag hade aldrig blandat delsyntet med helsyntet utan alltid kört på hel då det är en mycket bättre olja... Viskositeten är ju den samma?? :hmmm:

Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #2 skrivet: 4 december 2012 kl. 08:37:22 »
Varför ska man ändra mellan delsyntet och helsyntet tro? Jag hade aldrig blandat delsyntet med helsyntet utan alltid kört på hel då det är en mycket bättre olja... Viskositeten är ju den samma?? :hmmm:

en helsynthet är betydligt mer lättrunnen än en delsynthet, det e väll därför dom vill ha hel på vintern skulle jag tro

Utloggad StefanN

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #3 skrivet: 12 december 2012 kl. 16:43:38 »
en helsynthet är betydligt mer lättrunnen än en delsynthet, det e väll därför dom vill ha hel på vintern skulle jag tro

Kan inte tänka mig att serviceställena häller i olika oljor beroende på säsong + de vet ju inte när hjulingen skall användas nästa gång av brukaren  :hmmm: Låter riktigt konstigt gjort av BRP   :hmmm:
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad jarna800max

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #4 skrivet: 4 februari 2013 kl. 22:13:51 »
är det här ni håller till
cf 500
1 mil stått sen dess för 6 års sen

Utloggad StefanN

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #5 skrivet: 5 februari 2013 kl. 08:22:44 »
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Quadjonen

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2013 kl. 23:14:36 »
Det är ca 2,1 liter med filter byte i 800cc och var noga med att kolla stickan två gånger.
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Quadjonen

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #7 skrivet: 2 mars 2013 kl. 13:48:35 »
Efter att kört sönder 3 cvt remmar på 100 mil+ isköringen , så blev trött på det, så nu blev det hel service på allt till cvt, hitta då några fel.

1- helixen var utsliten så den blev en ny
2- det satt rem rester i utblåset från cvt, i snorkel.
3- Och den viktigaste det satt så mycket skit och dam på förfiltret till cvt (sitter bakom display på 2010>) att cvt fick ingen luft som kyler ned remmen.

Så dagens tips
Kolla luftintag til cvt.

En brp rem koster 980,-
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2013 kl. 16:44:03 »
Har precis gjort en stor service nu med ventilkoll, jag ställde mina på insug 0.10mm och avgas 0.15mm det är trångt att komma åt den bakre cylindern men tar man bort snorkeln för cvt så vart det bra med plats!
« Senast ändrad: 12 augusti 2013 kl. 16:45:48 av Grönis »
Can-Am Maverick 1000 Turbo

http://www.youtube.com/user/Gronis6666

Utloggad Gummiankan

  • If u have no balls u can not hurt them!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 819
  • Totalt antal gillanden: 0
  • Kön: Man
  • följ mig på ( Outlander 800 max projekt )
    • Visa profil
SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2013 kl. 17:36:09 »
Vet inte om det är jag som är dålig på att leta  :hmmm: men finns det inte gl-5 75w-140 mineral ?
Outlander 800r max Ltd -09
Lifan 250 St -05 street projekt såld
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42329.msg379158#msg379158

Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2013 kl. 09:34:45 »
Vet inte om det är jag som är dålig på att leta  :hmmm: men finns det inte gl-5 75w-140 mineral ?

du ska inte ha mineral utan syntetisk

Utloggad str8ahead

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2013 kl. 11:30:29 »
Hur många timmar kör ni på motoroljan? Det gäller er som kör skog och inte får ihop så mycket mil  :)
Can-am 650xt -07
Go-deep snorklar
Vapor Trail Tech
Kenda Executioner 27"
Bi-Xenon
ABL 730 xenon
Rt25 med fjärr
Hasplast
3tum bultspacer runt om

Suzuki lt-f 250 -90
Warn at2000.
Mer kommer led ramp mm mm


Polaris edge 800xc -03 150hk++

Loncin 150 -04 (Till salu)
CF Moto 500 be -12 såld
Envy motors 400 -09 såld
Husqvarna tc450 -04 såld

 


Online just nu.

163 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
rudolphi
Flest online idag: 204. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme