Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Service, oljor, mängd till Can-Am  (läst 19903 gånger)

Utloggad Grönis

Service, oljor, mängd till Can-Am
« skrivet: 17 november 2012 kl. 08:20:50 »
Många frågor ang detta, så jag skriver ut vad som står i serviceboken.

Så här står det i min manual till min renegade 1000 -12 har svårt att tro det skiljer spec mycket till en 800R kanske mängd i motor och växellåda då.

Fram:  75w-90 API GL-5  ca 500ml
Bak:  75W-140 API GL-5  ca 300ml
Växellåda: 75w-140 API GL-5  ca 450ml
Motor:    Sommar: Delsyntet 5w-40     Vinter: Helsynthet 5w-40     Mängd: 2L

Bakbiff,framdiff och växellåda kör jag oljor från OK/Q8 sen i motor tippar jag i Mobil1 5w-50 racingolja, kört mobil1 i mina bilar i flera år så jag vet vad den går för   

Men var noga med API GL-5 standarden, sen vilket märke är mindre viktigt faktis.

Fyll gärna på med andra modeller!
« Senast ändrad: 17 november 2012 kl. 17:58:39 av Grönis »
Can-Am Maverick 1000 Turbo

http://www.youtube.com/user/Gronis6666

Utloggad Souba

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #1 skrivet: 4 december 2012 kl. 08:13:09 »
Varför ska man ändra mellan delsyntet och helsyntet tro? Jag hade aldrig blandat delsyntet med helsyntet utan alltid kört på hel då det är en mycket bättre olja... Viskositeten är ju den samma?? :hmmm:

Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #2 skrivet: 4 december 2012 kl. 08:37:22 »
Varför ska man ändra mellan delsyntet och helsyntet tro? Jag hade aldrig blandat delsyntet med helsyntet utan alltid kört på hel då det är en mycket bättre olja... Viskositeten är ju den samma?? :hmmm:

en helsynthet är betydligt mer lättrunnen än en delsynthet, det e väll därför dom vill ha hel på vintern skulle jag tro

Utloggad StefanN

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #3 skrivet: 12 december 2012 kl. 16:43:38 »
en helsynthet är betydligt mer lättrunnen än en delsynthet, det e väll därför dom vill ha hel på vintern skulle jag tro

Kan inte tänka mig att serviceställena häller i olika oljor beroende på säsong + de vet ju inte när hjulingen skall användas nästa gång av brukaren  :hmmm: Låter riktigt konstigt gjort av BRP   :hmmm:
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad jarna800max

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #4 skrivet: 4 februari 2013 kl. 22:13:51 »
är det här ni håller till
cf 500
1 mil stått sen dess för 6 års sen

Utloggad StefanN

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #5 skrivet: 5 februari 2013 kl. 08:22:44 »
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Quadjonen

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2013 kl. 23:14:36 »
Det är ca 2,1 liter med filter byte i 800cc och var noga med att kolla stickan två gånger.
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Quadjonen

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #7 skrivet: 2 mars 2013 kl. 13:48:35 »
Efter att kört sönder 3 cvt remmar på 100 mil+ isköringen , så blev trött på det, så nu blev det hel service på allt till cvt, hitta då några fel.

1- helixen var utsliten så den blev en ny
2- det satt rem rester i utblåset från cvt, i snorkel.
3- Och den viktigaste det satt så mycket skit och dam på förfiltret till cvt (sitter bakom display på 2010>) att cvt fick ingen luft som kyler ned remmen.

Så dagens tips
Kolla luftintag til cvt.

En brp rem koster 980,-
UteTur®™ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

 

Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2013 kl. 16:44:03 »
Har precis gjort en stor service nu med ventilkoll, jag ställde mina på insug 0.10mm och avgas 0.15mm det är trångt att komma åt den bakre cylindern men tar man bort snorkeln för cvt så vart det bra med plats!
« Senast ändrad: 12 augusti 2013 kl. 16:45:48 av Grönis »
Can-Am Maverick 1000 Turbo

http://www.youtube.com/user/Gronis6666

Utloggad Gummiankan

  • If u have no balls u can not hurt them!
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 819
  • Totalt antal gillanden: 0
  • Kön: Man
  • följ mig på ( Outlander 800 max projekt )
    • Visa profil
SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2013 kl. 17:36:09 »
Vet inte om det är jag som är dålig på att leta  :hmmm: men finns det inte gl-5 75w-140 mineral ?
Outlander 800r max Ltd -09
Lifan 250 St -05 street projekt såld
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=42329.msg379158#msg379158

Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2013 kl. 09:34:45 »
Vet inte om det är jag som är dålig på att leta  :hmmm: men finns det inte gl-5 75w-140 mineral ?

du ska inte ha mineral utan syntetisk

Utloggad str8ahead

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2013 kl. 11:30:29 »
Hur många timmar kör ni på motoroljan? Det gäller er som kör skog och inte får ihop så mycket mil  :)
Can-am 650xt -07
Go-deep snorklar
Vapor Trail Tech
Kenda Executioner 27"
Bi-Xenon
ABL 730 xenon
Rt25 med fjärr
Hasplast
3tum bultspacer runt om

Suzuki lt-f 250 -90
Warn at2000.
Mer kommer led ramp mm mm


Polaris edge 800xc -03 150hk++

Loncin 150 -04 (Till salu)
CF Moto 500 be -12 såld
Envy motors 400 -09 såld
Husqvarna tc450 -04 såld

Utloggad StefanN

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #12 skrivet: 21 augusti 2013 kl. 14:12:52 »
50 sen blir det motoroljebyte med filter.

var 100'e byts alla andra oljor.

Edit: såg nu att det var i märkes specifika delen...
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad str8ahead

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2013 kl. 18:22:19 »
50 sen blir det motoroljebyte med filter.

var 100'e byts alla andra oljor.

Edit: såg nu att det var i märkes specifika delen...

Låter som en bra idé.
spelar nog inte så stor roll vad det är för märke ()p
« Senast ändrad: 21 augusti 2013 kl. 18:24:38 av str8ahead »
Can-am 650xt -07
Go-deep snorklar
Vapor Trail Tech
Kenda Executioner 27"
Bi-Xenon
ABL 730 xenon
Rt25 med fjärr
Hasplast
3tum bultspacer runt om

Suzuki lt-f 250 -90
Warn at2000.
Mer kommer led ramp mm mm


Polaris edge 800xc -03 150hk++

Loncin 150 -04 (Till salu)
CF Moto 500 be -12 såld
Envy motors 400 -09 såld
Husqvarna tc450 -04 såld

Utloggad skogsstig

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #14 skrivet: 22 november 2013 kl. 22:38:36 »
Min bror ringde sin brp försäljare och fråga om dom hade nå brp olja hemma... då oljan va slut rekomdera försäljaren Castrol power 1 den använde dom om dom inte hade brp:s hemma. Troligen samma olja fast i brp:s förpackning och bra mycket billigare. han gav 360kr för 4l.

Utloggad Outlander_1000_xt

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #15 skrivet: 7 juni 2017 kl. 20:49:47 »
Min bror ringde sin brp försäljare och fråga om dom hade nå brp olja hemma... då oljan va slut rekomdera försäljaren Castrol power 1 den använde dom om dom inte hade brp:s hemma. Troligen samma olja fast i brp:s förpackning och bra mycket billigare. han gav 360kr för 4l.

Helsyntet/delsyntet? Verkar finnas båda av Power 1.
Outlander XT 1000 -12
28" Mud Lite
70mm breddning
Styrhöjare 2"
Styrstångsförstärkare
förstärkta styrstag
2500 lbs vinsch bak
Garage product "klonkfria" bussningar
ELKA Stage 3 stötdämpare
Kylaruppflytt
Tatou 4S bandsats

Viarelli 90cc Kinamaskin till dottern

Utloggad Hydro

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #16 skrivet: 8 juni 2017 kl. 11:39:19 »
Det har ändrats lite på namn mm sen 2013.

De som var delsyntet hette då GPS (och det funkar fint!) medan helsynteten hette Power1.

Nu heter alla Power 1 och de med tilläggsnamnet Racing är helsyntet.
(medan de övriga är delsyntet)
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2017 kl. 22:43:18 »
Can-am Renegade 1000 xmr

Motor: 2 L 5W-40 Helsyntetisk   
Växellåda: 0,45 L 75W-140 
Främre Differential: 0,5 L 75W-90 
Bakre Differential: 0,3 L 75W-140 
Bromssystem: 0.34L DOT4 
Kylsystem: 3.5L Etylenglykol 
Tändstift: NGK LMAR8D-J 
Ventilspel: insug: 0.10mm utblås: 0.15mm 
Serviceintervall för variatorrem: 30mm


Utloggad Grönis

SV: Service, oljor, mängd till Can-Am
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2017 kl. 22:48:04 »
Can-Am Maverick 1000 Turbo

Motor: 2.2 L 5W-40 Helsyntetisk   
Växellåda: 0,45 L 75W-140 
Främre Differential: 0,5 L 75W-90 
Bakre Differential: 0,4 L 75W-90 
Bromssystem: 0.25L DOT4 
Kylsystem: 4.3L Etylenglykol 
Tändstift: NGK LMAR9D-J 
Ventilspel: insug: 0.10mm utblås: 0.15mm 
Serviceintervall för variatorrem: 30mm


 


Online just nu.

158 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 230. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: Hjälp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay är inte värt att handla på längre då kronan är låg samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 årsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlägg angående broms hjälp på en atv. ni som kan gå in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
  • SunnySideUp: Här var det aktivt! :P Någon som har erfarenheter av polaris spotsman 570 x2 eps?
    1 juli 2019 kl. 21:16:22
  • Thomas ahola: Glykol
    24 juni 2019 kl. 20:50:34
  • Emil Eriksson: Nej det gör det inte men jag har tästat att bytt relä men funkar inte heller
    6 juni 2019 kl. 23:03:06
  • Cummins: Klickar det i startrelät.
    27 maj 2019 kl. 00:06:32
  • Emil Eriksson: Hej skulle vela ha lite hjälp med en ATV 110cc loncin motor det är att när jag klickar på startknappen så snurrar inte motorn runt har testat att hålla inne bromsen choke och har ett nytt batteri som är laddat. Jag har kollat igenom kablar det ser fint ut men vet inte vad felet är SNÄLLA KAN NÅN GE TIPS VAD DET KAN VAR FÖR FEL
    24 maj 2019 kl. 20:11:22
  • gunnell: Hej Pontus! Jag har det! Kom hem till mig så fixar vi det. Bor i Uppsala, Flogsta.
    15 maj 2019 kl. 14:51:00
  • PontusN: Vem har CDI box till min Linhai 520 vtwin förgasare???? Finns ju inte att få tag i!
    22 april 2019 kl. 20:41:22
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme