Kablaget till CTEK bryts även sönder vid den kylan, så modellen med polyuretanisolering rekommenderas.
Aha! Du råkar inte veta vilken modell det är?
CTEK MXS 5.0 POLAR heter modellen, men förmodligen är det gummikabel (borde varit orange om poyuretan-mantel) på den och inte plastisolerad dito.
Idag finns det nog rätt många laddare som är lika bra men för 20 år sen så var de överlägsna och den bästa garanti jag vet är att aldrig behöva lämna in något för att det gått sönder.
Kontinuerlig underhållsladdning tror jag nog inte på längre.
Jag är av naturen lat, så hur man "skall" och "bör" göra vet jag inte... däremot vet jag hur jag gör.Och oftast gör jag inget.Jag kopplar alltså INTE in nån laddare bara för att maskinen står i garage....och har aldrig gjort.MC:n kopplas inte heller in på nån kontinuerlig laddning, däremot händer det att den kan få en "omgång" med Ctek nån gång under vintern... men lika ofta glöms det bort.Båtbatterierna är det ännu värre med... de glöms oftast kvar i båten, sen får man i kallaste vintern upp och klättra och halka och hämta... och ge dem en omgång innan sjösättning.På både fyrhjuling och mc har jag ladduttag, men orkar alltså inte ändå.Har jag varit på skogspromenad med Grizzlyn tillsammans med kompisar och de råkat köra fast så jag fått vinscha massa, då händer det att jag kopplat in laddaren när jag ställt in... det är det enda. Motorerna har ju generator, de laddar ju.