ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3 ... 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?  (läst 39382 gånger)

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: CETEK Multi XS 4003
« Svar #12 skrivet: 15 november 2012 kl. 15:24:52 »
Citat från: traktorz skrivet 15 november 2012 kl. 15:21:13
Kablaget till CTEK bryts även sönder vid den kylan, så modellen med polyuretanisolering rekommenderas.

Aha! Du råkar inte veta vilken modell det är?
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad traktorz

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 173
  • Total likes: 0
    • Visa profil
traktorz
SV: CETEK Multi XS 4003
« Svar #13 skrivet: 15 november 2012 kl. 16:06:32 »
Citat från: adrian_vg skrivet 15 november 2012 kl. 15:24:52
Aha! Du råkar inte veta vilken modell det är?

CTEK MXS 5.0 POLAR heter modellen, men förmodligen är det gummikabel (borde varit orange om poyuretan-mantel) på den och inte plastisolerad dito.

Bästa och tåligaste kabeln vid kyla är annars den PUR-mantlade kabeln, t.ex. TPPU 3G1.0 som vi t.ex. har till traktorn.


Ref:
http://ctek.se/se/sv/chargers/MXS%205.0%20POLAR
PUR-mantlad TPPU3G1.0
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #14 skrivet: 15 november 2012 kl. 17:22:24 »
Titta, nu kom den där kyliga modellen in i snacket här, den jag nämnde innan som orange.

Själv har jag dels nån liten 0,8:a utan inställningsmöjligheter och sen har jag en som heter 4003, där är massa knappar och dioder....

Men om de har olika kulörer har jag inte noterat, ej heller något om att det ena är en annan serie än den andra... eller att det ena är för privatbruk och den andra för proffsbruk.

Men visst, 4003:an var dyrare än 0,8:an.... ingen av dem kändes dock vidare dyr.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad vespa

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1317
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Sym Quadlander
    • Visa profil
vespa
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #15 skrivet: 15 november 2012 kl. 19:34:54 »
Jag köpte Ctec när de dök upp i Sverige för ca. 20 år sen. jag har köpt 3 st sen dess och har kvar två, den tredje gick inte sönder ut blev stulen av något snålt litet as. Jag har rätt många fordon och har aldrig lyckats grilla något batteri, i och för sig så laddar jag väl rätt likt Hydro då jag inte riktigt förstår det där med att ha laddare på hela tiden. Idag finns det nog rätt många laddare som är lika bra men för 20 år sen så var de överlägsna och den bästa garanti jag vet är att aldrig behöva lämna in något för att det gått sönder.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: CETEK Multi XS 4003
« Svar #16 skrivet: 16 november 2012 kl. 07:18:30 »
Citat från: traktorz skrivet 15 november 2012 kl. 16:06:32
CTEK MXS 5.0 POLAR heter modellen, men förmodligen är det gummikabel (borde varit orange om poyuretan-mantel) på den och inte plastisolerad dito.

Men titta! Det var ju den jag kollade på, ex Polar då. Super, tack för tipset! ()p

Citat från: vespa skrivet 15 november 2012 kl. 19:34:54
Idag finns det nog rätt många laddare som är lika bra men för 20 år sen så var de överlägsna och den bästa garanti jag vet är att aldrig behöva lämna in något för att det gått sönder.

Minns inte ens hur många batterier jag grillade på moppe, mc och bil med de där gammaldags laddarna som man måste övervaka... Ctek var en smärre sensation när den kom, kanske därför jag är så positivt inställd till märket som sådant. ;D
« Senast ändrad: 16 november 2012 kl. 07:20:31 av adrian_vg »
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #17 skrivet: 16 november 2012 kl. 09:12:41 »
Tycker det verkar som att Hydros modell är det som gäller. D v s bli lite lat och ladda lite då och då och sedan inte bry sig så mycket. Det är det jag kommer att köra på i alla fall."Hydro-modellen" helt enkelt. Kontinuerlig underhållsladdning tror jag nog inte på längre.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #18 skrivet: 16 november 2012 kl. 09:33:42 »
Citat från: Picpic skrivet 16 november 2012 kl. 09:12:41
Kontinuerlig underhållsladdning tror jag nog inte på längre.

Det är nog lite floskler det där faktiskt.

Glöm inte att ett fulladdat batteri tål kyla bra. ;-)
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Matti4wheel

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 294
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • hemma bra men på hjulingen bättre
    • Visa profil
Matti4wheel
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #19 skrivet: 17 december 2012 kl. 18:48:12 »
Citat från: Hydro skrivet 14 november 2012 kl. 18:58:29
Jag är av naturen lat, så hur man "skall" och "bör" göra vet jag inte... däremot vet jag hur jag gör.
Och oftast gör jag inget.

Jag kopplar alltså INTE in nån laddare bara för att maskinen står i garage.

...och har aldrig gjort.

MC:n kopplas inte heller in på nån kontinuerlig laddning, däremot händer det att den kan få en "omgång" med Ctek nån gång under vintern... men lika ofta glöms det bort.

Båtbatterierna är det ännu värre med... de glöms oftast kvar i båten, sen får man i kallaste vintern upp och klättra och halka och hämta... och ge dem en omgång innan sjösättning.

På både fyrhjuling och mc har jag ladduttag, men orkar alltså inte ändå.

Har jag varit på skogspromenad med Grizzlyn tillsammans med kompisar och de råkat köra fast så jag fått vinscha massa, då händer det att jag kopplat in laddaren när jag ställt in... det är det enda.
 
Motorerna har ju generator, de laddar ju.
 ()p

Tjohooooo!

Här har du en som är exakt lika dan slarvpelle och precis som du skrev, glömt batteriet i båten. Kan bli lite jobbigt till våren för batteriet, ska trots allt dra igång en v-motor. Så nu vet jag vad jag får göra i helgen. :lol:
Får väl koppla in Ctek:en på quadarna också. :banghead:

Men va fan de har ju också generator.
« Senast ändrad: 17 december 2012 kl. 18:50:00 av Matti4wheel »
Anmäl till moderator   Loggat
Raptor 700 - Krockad
Raptor 350 - såld
Access - såld
Megamoddad badboy/shineray-skönt att bli av med kinamöget !!!!!!!!

Utloggad lygbranch

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
lygbranch
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #20 skrivet: 18 december 2012 kl. 15:06:28 »
En undring i denna batteriladdartråd;
Att batterier som inte används sjunker markant i kapacitet i sträng kyla är ju ingen nyhet, därför tar jag in batteriet och underhållsladdar detta under 5-6 veckor mellan besöken i fjällstugan.
En tanke slog mig om det blir det nån skillnad på kapaciteten om batteriet får sitta kvar med underhållsladdning i kallgaraget jmf med inomhusförvaring?
Vore bra att slippa pula med detta i mörkret när man kommer dit och behöver ploga.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad minigranis

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 274
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
    • Visa profil
minigranis
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #21 skrivet: 18 december 2012 kl. 16:50:27 »
Enligt vad jag har LÄST mig till så skall det vara ok med kallgrader OM man har batteriet på underhållsladdning.
Jag plockar inte några av mina batterier på vintern (2xATV + 2xBåt) och alla har Ctek som underhållsladdare.
Jag har inte märkt några problem med detta förfarande så länge som man inte laddar med för hög ström (läs MC läge för ATV)
Anmäl till moderator   Loggat
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #22 skrivet: 18 december 2012 kl. 18:18:05 »
Vaddå plocka av batteriet? Montera på en snabbadapter och du behöver inte ta ur det igen, förutom för att byta det då och då.
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad lygbranch

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
lygbranch
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #23 skrivet: 18 december 2012 kl. 21:32:28 »
Kan du utveckla det där med snabbadapter och att man inte behöver ta ur batteriet jag är inte riktigt med där. Antingen sitter väl batteriet i hjulingen i kallgaraget på uh-laddning eller så tar man in det i stugvärmen?
Är det skillnad i kapacitet om det står på uh-laddning i båda fallen?
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3 ... 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?
 


Online just nu.

673 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Breeelin
Flest online idag: 709. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info