ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?  (läst 39628 gånger)

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
Oklarhet om Ctek laddare?
« skrivet: 14 november 2012 kl. 18:22:12 »
Nyligen lade batteriet till min hjuling av. Lite förvånad blev jag eftersom det bara var drygt ett år gammalt. Det satt i när jag köpte hjulingen och var då nytt. Det är möjligt att det inte var något kvalitetsbatteri för det står inget på det och det brukar vara ett tecken på att kvaliteten kan vara si och så. Hur som helst hade jag haft en Ctek Zafir 45 inkopplad på det hela tiden när hjulingen inte användes, allt enligt rekommendation från Ctek som menar att man kan ha den inkopplad hela tiden och att det skall hålla batteriet i gott skick under lång tid. Därför blev jag lite förvånad när det lade av.

När jag botaniserade runt bland batteritillverkare på jakt efter ett nytt batteri passade jag på att fråga lite kring Ctek laddare. Jag fick då från flera håll höra att det inte är någon bra ide att ha Ctek laddare inkopplade hela tiden. Det förstör batteriet på sikt. Man bör ladda upp och sedan koppla ur och ladda upp på nytt med 2-4 veckors mellanrum, inte ha den inkopplad hela tiden som jag hade. Denna info fick jag bland annat från Tudor och Exide och jag hittade även inlägg på olika forum som bekräftar detta. Bland annat påstås BMW säga samma sak.

Jag har nu investerat i ett nytt batteri Exide 20HL-BS 18 ah och jag lutar åt att lägga Cteken på hyllan och bara ladda någon gång i månaden.

Vad säger ni där ute på forumet, vad är rätt och vad är fel rörande detta?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2012 kl. 18:58:29 »
Jag är av naturen lat, så hur man "skall" och "bör" göra vet jag inte... däremot vet jag hur jag gör.
Och oftast gör jag inget.

Jag kopplar alltså INTE in nån laddare bara för att maskinen står i garage.

...och har aldrig gjort.

MC:n kopplas inte heller in på nån kontinuerlig laddning, däremot händer det att den kan få en "omgång" med Ctek nån gång under vintern... men lika ofta glöms det bort.

Båtbatterierna är det ännu värre med... de glöms oftast kvar i båten, sen får man i kallaste vintern upp och klättra och halka och hämta... och ge dem en omgång innan sjösättning.

På både fyrhjuling och mc har jag ladduttag, men orkar alltså inte ändå.

Har jag varit på skogspromenad med Grizzlyn tillsammans med kompisar och de råkat köra fast så jag fått vinscha massa, då händer det att jag kopplat in laddaren när jag ställt in... det är det enda.
 
Motorerna har ju generator, de laddar ju.
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2012 kl. 19:18:59 »
Jag har slängt min ctek för jag anser att det är en skitprodukt. Min skulle ju kunna användas för uh-laddning, och detta hade jag den till (elsnurrabatteri). Efter två brända batterier tröttnade jag och köpte billigaste laddaren på bildelsvaruhuset i stan. Funkar kanon. Alltså: ANVÄND batteriet ofta. Töm ur det ett par ggr över vintern och ladda sen upp det snabbt och lätt (nått dygn eller två). Ctek jobbar med skrämselpropaganda!
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad nicke71

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 853
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
nicke71
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2012 kl. 20:32:37 »
jag har Ctek laddare med rekond. funktion på jobbet
& den funkar bra till underhålls laddning (batteri stöd)
+ att jag har lyckats rädda endel batteri med rekond. funktionen
som inte har funkat att ladda med vanliga laddare
sen finns det två olika Ctek laddare
en för konsument & en för yrkesbruk
(man ser skillnaden på färgen på laddaren)
vad som skiljer vet jag inte mer än att den ena har längre garantitid
men att ha ett batteri stående med underhålls laddning på konstant
"sliter" på batteriet
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2012 kl. 21:11:57 »
Zafirmodellerna brukar ha kortare garantitid, förr hade de dessutom andra klämmor och lite så...
Att det skulle skilja något på kulören beroende om man köper den som privatperson eller som företagare har jag inte sett.
Upplys mig gärna!

De som är för 6 volt är väl röda och de som är för utomhusbruk och kyla är orangea eller nåt...

Sen att det skiljer emellan laddarna vet jag, vissa har tex inte ens olika funktioner, vissa har tre-fyra steg medan andra har uppmot tio steg, osv osv osv...

Men detta med kulör beroende på köpare vill jag gärna få förklarat närmare, gärna med bilder.
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2012 kl. 06:52:22 »
Jag har inte haft problem med någon av våra Ctek-laddare, förutom att det blev ett kabelbrott på den första eftersom jag envisades med att ha laddarsladden hängandes ut genom köksfönstret (klämskada) och därmed lätt tillgänglig för underhållsladdning av mc. Det var en Zafir 90 som jag hade i många år.

Den andra Zafir 45 fick frun i julklapp till sin bil, och som jag snyltar på. 45:an är lite svagare, vilket märks på att underhållsladdningen på bilbatteriet tar lite långre tid. I övrigt fungerar Ctek-laddarna bra tycker jag.

Har haft ögonen på en 5000 MXS eller vad de heter, som tycks vara någon sorts "proffs"-modell med fler laddsteg och mer avancerade rekond-funktioner.

Batterierna som laddats, underhållsladdats och räddats när de varit "helt slut" har mest varit Biltemabatterier. Batteriet i svartviffern är nåt lite mer känt märke.

I vilket fall, fordonsbatterier är slit och släng-varor. Spelar ingen roll vad för märke man köper, de håller i bästa fall tre år sen byter man ut dem. Med det sagt, ingen idé att köpa dyra märkesbatterier när Biltemas, Julas mfl batterier är billigare.

Att från batteritillverkarnas sida skylla på att laddarna inte är bra, är att stoppa huvudet i sanden. Batterier är av kass kvalitet generellt i dag. Det är ingen batteritillverkare i världen som kommer att säga att deras batterier inte tål att underhållsladdas under längre perioder.
Jag råkar ofta ut för samma stoppa-huvudet-i-sanden-mentalitet i jobbet när datakomponenter ska reklameras till diverse företag. "Hårddisken funkar inte. Installera om Windows!". Typ...

Fö gör jag som Hydro, laddar när det behövs några gånger då och då under vintern. Och oftare om det varit kallt ute under natten, och jag kört kvadden mycket på startmotorn. Mer sällan under sommar och vår.

Mina fem öre.
« Senast ändrad: 15 november 2012 kl. 06:54:27 av adrian_vg »
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Britsmar

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1020
  • Total likes: 6
  • idiot
    • Visa profil
Britsmar
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2012 kl. 09:23:21 »
Citat från: Hydro skrivet 14 november 2012 kl. 21:11:57
Att det skulle skilja något på kulören beroende om man köper den som privatperson eller som företagare har jag inte sett.
Upplys mig gärna!

De som är för 6 volt är väl röda och de som är för utomhusbruk och kyla är orangea eller nåt...

Men detta med kulör beroende på köpare vill jag gärna få förklarat närmare, gärna med bilder.
 ()p
Är väl nått i stil med bosch's sortiment där dom kallar sina blåa maskiner för "proffs-serien" och deras gröna för "hobby".
Bara en teori, både priset och kvaliten brukar reflektera detta.
Anmäl till moderator   Loggat
braaaaaa braaaaaa braaap
www.Proffsimport.se - Atv däck & Fälg

Utloggad Amazon

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
Amazon
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2012 kl. 09:55:17 »
är lite osäker på dessa laddare själv, köpte en MXS 5.0 å var glad som ett barn, dagen efter pratade jag med en kompis å han hade bränt 2 mc batterier på 2 år med Ctek laddaren, vet ej vilken modell han hade men de tog ju ner mitt glada köp på jorden iaf=( har bara laddat upp batterier hittils å de funkar ju som det ska, men ej haft på underhållsladdning längre tid, nu lever ju batterier sitt eget liv å har alltid gjort men man blir ju lite fundersam när man hör vad folk vart med om, min ska täcka  1-110Ah batterier, så kan de va att folk haft för kraftiga laddare å mosat skiten ur batteriet å därmed kraschat batterier?
Anmäl till moderator   Loggat
Cf moto X8
Amazon 65:a sedan  512HP-572nm
Amazon kombi 66:a

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2012 kl. 10:01:37 »
Ett batteri kan må bra av att chockladdas. Dock ska de inte överladdas.
Dvs. med för höga voltantal. Då kan de bli varma och med otur smälla.
Det som kallas underhållsladdning. Att den känner av status på batteriet och går det ner så laddar den lite grann.

Blyackar kan man ju tyvärr inte känna när de är klara.
ni-mh batterier ska vara ca 45-50grader när de är fulladdade  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2012 kl. 10:35:38 »
Citat från: Amazon skrivet 15 november 2012 kl. 09:55:17
så kan de va att folk haft för kraftiga laddare å mosat skiten ur batteriet å därmed kraschat batterier?

Precis vad jag tänkte alldeles nyss. :)
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2012 kl. 12:26:13 »
För kraftig laddare gällde i varje fall inte för mig som hade en Ctek Zafir 45 när jag brände mitt batteri, den är tvärtom ganska svag.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad traktorz

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 173
  • Total likes: 0
    • Visa profil
traktorz
CTEK Multi XS 4003
« Svar #11 skrivet: 15 november 2012 kl. 15:21:13 »
Knappast att man behöver en laddare med hög strömkapacitet för att ladda batteriet till en fyrhjuling eller till en mc. Naturligtvis använder man MC-läget på CTEK-laddaren. Rekonditionerings-läget, som finns på de litet dyrare laddarna, är ju heller inget som används annat än när det verkligen behövs.

Vi har haft nytta av rekond-läget för att väcka liv i några batterier, från moped, gräsklippare, fyrhjuling och till bil.

Vi brukar koppla på laddaren på fyrhjulingen (som har några förbrukare som drar ström trots att nyckeln är borttagen, typ larm, fjärr, ...). Därför toppar vi upp batteriet med att ladda den då & då med vår CTEK Multi XS 4003. Även det stora batteriet till traktorn, har mått bra av att få en påfyllning, som därför startar igång med lätthet, även när temperaturen ligger runt -20ºC.

Ett dåligt laddat batteri, där batterisyran skiktar sig, så att vattnet fryser, det kan däremot inte laddas med CTEK-laddaren. Det batteriet behöver tas in i värmen, då det inte funkar längre i bilen vid -30ºC -35ºC, om det inte är fulladdat.

Kablaget till CTEK bryts även sönder vid den kylan, så modellen med polyuretanisolering rekommenderas.
« Senast ändrad: 15 november 2012 kl. 15:25:16 av traktorz »
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?
 


Online just nu.

634 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 732. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info