ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 7  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?  (läst 34333 gånger)

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
Oklarhet om Ctek laddare?
« skrivet: 14 november 2012 kl. 18:22:12 »
  • Citera
Nyligen lade batteriet till min hjuling av. Lite förvånad blev jag eftersom det bara var drygt ett år gammalt. Det satt i när jag köpte hjulingen och var då nytt. Det är möjligt att det inte var något kvalitetsbatteri för det står inget på det och det brukar vara ett tecken på att kvaliteten kan vara si och så. Hur som helst hade jag haft en Ctek Zafir 45 inkopplad på det hela tiden när hjulingen inte användes, allt enligt rekommendation från Ctek som menar att man kan ha den inkopplad hela tiden och att det skall hålla batteriet i gott skick under lång tid. Därför blev jag lite förvånad när det lade av.

När jag botaniserade runt bland batteritillverkare på jakt efter ett nytt batteri passade jag på att fråga lite kring Ctek laddare. Jag fick då från flera håll höra att det inte är någon bra ide att ha Ctek laddare inkopplade hela tiden. Det förstör batteriet på sikt. Man bör ladda upp och sedan koppla ur och ladda upp på nytt med 2-4 veckors mellanrum, inte ha den inkopplad hela tiden som jag hade. Denna info fick jag bland annat från Tudor och Exide och jag hittade även inlägg på olika forum som bekräftar detta. Bland annat påstås BMW säga samma sak.

Jag har nu investerat i ett nytt batteri Exide 20HL-BS 18 ah och jag lutar åt att lägga Cteken på hyllan och bara ladda någon gång i månaden.

Vad säger ni där ute på forumet, vad är rätt och vad är fel rörande detta?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2012 kl. 18:58:29 »
  • Citera
Jag är av naturen lat, så hur man "skall" och "bör" göra vet jag inte... däremot vet jag hur jag gör.
Och oftast gör jag inget.

Jag kopplar alltså INTE in nån laddare bara för att maskinen står i garage.

...och har aldrig gjort.

MC:n kopplas inte heller in på nån kontinuerlig laddning, däremot händer det att den kan få en "omgång" med Ctek nån gång under vintern... men lika ofta glöms det bort.

Båtbatterierna är det ännu värre med... de glöms oftast kvar i båten, sen får man i kallaste vintern upp och klättra och halka och hämta... och ge dem en omgång innan sjösättning.

På både fyrhjuling och mc har jag ladduttag, men orkar alltså inte ändå.

Har jag varit på skogspromenad med Grizzlyn tillsammans med kompisar och de råkat köra fast så jag fått vinscha massa, då händer det att jag kopplat in laddaren när jag ställt in... det är det enda.
 
Motorerna har ju generator, de laddar ju.
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad hell-man

  • -=[ TibroTrailTrackers ]=-
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 10377
  • Total likes: 233
  • Just nu: Försöker lufta bromsar...😢
    • Visa profil
hell-man
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2012 kl. 19:18:59 »
  • Citera
Jag har slängt min ctek för jag anser att det är en skitprodukt. Min skulle ju kunna användas för uh-laddning, och detta hade jag den till (elsnurrabatteri). Efter två brända batterier tröttnade jag och köpte billigaste laddaren på bildelsvaruhuset i stan. Funkar kanon. Alltså: ANVÄND batteriet ofta. Töm ur det ett par ggr över vintern och ladda sen upp det snabbt och lätt (nått dygn eller två). Ctek jobbar med skrämselpropaganda!
Anmäl till moderator   Loggat
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad nicke71

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 853
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
nicke71
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2012 kl. 20:32:37 »
  • Citera
jag har Ctek laddare med rekond. funktion på jobbet
& den funkar bra till underhålls laddning (batteri stöd)
+ att jag har lyckats rädda endel batteri med rekond. funktionen
som inte har funkat att ladda med vanliga laddare
sen finns det två olika Ctek laddare
en för konsument & en för yrkesbruk
(man ser skillnaden på färgen på laddaren)
vad som skiljer vet jag inte mer än att den ena har längre garantitid
men att ha ett batteri stående med underhålls laddning på konstant
"sliter" på batteriet
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
    • IBA
Hydro
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2012 kl. 21:11:57 »
  • Citera
Zafirmodellerna brukar ha kortare garantitid, förr hade de dessutom andra klämmor och lite så...
Att det skulle skilja något på kulören beroende om man köper den som privatperson eller som företagare har jag inte sett.
Upplys mig gärna!

De som är för 6 volt är väl röda och de som är för utomhusbruk och kyla är orangea eller nåt...

Sen att det skiljer emellan laddarna vet jag, vissa har tex inte ens olika funktioner, vissa har tre-fyra steg medan andra har uppmot tio steg, osv osv osv...

Men detta med kulör beroende på köpare vill jag gärna få förklarat närmare, gärna med bilder.
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2012 kl. 06:52:22 »
  • Citera
Jag har inte haft problem med någon av våra Ctek-laddare, förutom att det blev ett kabelbrott på den första eftersom jag envisades med att ha laddarsladden hängandes ut genom köksfönstret (klämskada) och därmed lätt tillgänglig för underhållsladdning av mc. Det var en Zafir 90 som jag hade i många år.

Den andra Zafir 45 fick frun i julklapp till sin bil, och som jag snyltar på. 45:an är lite svagare, vilket märks på att underhållsladdningen på bilbatteriet tar lite långre tid. I övrigt fungerar Ctek-laddarna bra tycker jag.

Har haft ögonen på en 5000 MXS eller vad de heter, som tycks vara någon sorts "proffs"-modell med fler laddsteg och mer avancerade rekond-funktioner.

Batterierna som laddats, underhållsladdats och räddats när de varit "helt slut" har mest varit Biltemabatterier. Batteriet i svartviffern är nåt lite mer känt märke.

I vilket fall, fordonsbatterier är slit och släng-varor. Spelar ingen roll vad för märke man köper, de håller i bästa fall tre år sen byter man ut dem. Med det sagt, ingen idé att köpa dyra märkesbatterier när Biltemas, Julas mfl batterier är billigare.

Att från batteritillverkarnas sida skylla på att laddarna inte är bra, är att stoppa huvudet i sanden. Batterier är av kass kvalitet generellt i dag. Det är ingen batteritillverkare i världen som kommer att säga att deras batterier inte tål att underhållsladdas under längre perioder.
Jag råkar ofta ut för samma stoppa-huvudet-i-sanden-mentalitet i jobbet när datakomponenter ska reklameras till diverse företag. "Hårddisken funkar inte. Installera om Windows!". Typ...

Fö gör jag som Hydro, laddar när det behövs några gånger då och då under vintern. Och oftare om det varit kallt ute under natten, och jag kört kvadden mycket på startmotorn. Mer sällan under sommar och vår.

Mina fem öre.
« Senast ändrad: 15 november 2012 kl. 06:54:27 av adrian_vg »
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Britsmar

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1020
  • Total likes: 6
  • idiot
    • Visa profil
    • www.proffsimport.se
Britsmar
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2012 kl. 09:23:21 »
  • Citera
Citat från: Hydro skrivet 14 november 2012 kl. 21:11:57
Att det skulle skilja något på kulören beroende om man köper den som privatperson eller som företagare har jag inte sett.
Upplys mig gärna!

De som är för 6 volt är väl röda och de som är för utomhusbruk och kyla är orangea eller nåt...

Men detta med kulör beroende på köpare vill jag gärna få förklarat närmare, gärna med bilder.
 ()p
Är väl nått i stil med bosch's sortiment där dom kallar sina blåa maskiner för "proffs-serien" och deras gröna för "hobby".
Bara en teori, både priset och kvaliten brukar reflektera detta.
Anmäl till moderator   Loggat
braaaaaa braaaaaa braaap
www.Proffsimport.se - Atv däck & Fälg

Utloggad Amazon

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
Amazon
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2012 kl. 09:55:17 »
  • Citera
är lite osäker på dessa laddare själv, köpte en MXS 5.0 å var glad som ett barn, dagen efter pratade jag med en kompis å han hade bränt 2 mc batterier på 2 år med Ctek laddaren, vet ej vilken modell han hade men de tog ju ner mitt glada köp på jorden iaf=( har bara laddat upp batterier hittils å de funkar ju som det ska, men ej haft på underhållsladdning längre tid, nu lever ju batterier sitt eget liv å har alltid gjort men man blir ju lite fundersam när man hör vad folk vart med om, min ska täcka  1-110Ah batterier, så kan de va att folk haft för kraftiga laddare å mosat skiten ur batteriet å därmed kraschat batterier?
Anmäl till moderator   Loggat
Cf moto X8
Amazon 65:a sedan  512HP-572nm
Amazon kombi 66:a

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2012 kl. 10:01:37 »
  • Citera
Ett batteri kan må bra av att chockladdas. Dock ska de inte överladdas.
Dvs. med för höga voltantal. Då kan de bli varma och med otur smälla.
Det som kallas underhållsladdning. Att den känner av status på batteriet och går det ner så laddar den lite grann.

Blyackar kan man ju tyvärr inte känna när de är klara.
ni-mh batterier ska vara ca 45-50grader när de är fulladdade  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 388
  • Total likes: 26
  • Nu på två hjul om vintrarna!
    • Visa profil
adrian_vg
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2012 kl. 10:35:38 »
  • Citera
Citat från: Amazon skrivet 15 november 2012 kl. 09:55:17
så kan de va att folk haft för kraftiga laddare å mosat skiten ur batteriet å därmed kraschat batterier?

Precis vad jag tänkte alldeles nyss. :)
Anmäl till moderator   Loggat
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Picpic

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
    • Visa profil
Picpic
SV: Oklarhet om Ctek laddare?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2012 kl. 12:26:13 »
  • Citera
För kraftig laddare gällde i varje fall inte för mig som hade en Ctek Zafir 45 när jag brände mitt batteri, den är tvärtom ganska svag.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad traktorz

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 173
  • Total likes: 0
    • Visa profil
traktorz
CTEK Multi XS 4003
« Svar #11 skrivet: 15 november 2012 kl. 15:21:13 »
  • Citera
Knappast att man behöver en laddare med hög strömkapacitet för att ladda batteriet till en fyrhjuling eller till en mc. Naturligtvis använder man MC-läget på CTEK-laddaren. Rekonditionerings-läget, som finns på de litet dyrare laddarna, är ju heller inget som används annat än när det verkligen behövs.

Vi har haft nytta av rekond-läget för att väcka liv i några batterier, från moped, gräsklippare, fyrhjuling och till bil.

Vi brukar koppla på laddaren på fyrhjulingen (som har några förbrukare som drar ström trots att nyckeln är borttagen, typ larm, fjärr, ...). Därför toppar vi upp batteriet med att ladda den då & då med vår CTEK Multi XS 4003. Även det stora batteriet till traktorn, har mått bra av att få en påfyllning, som därför startar igång med lätthet, även när temperaturen ligger runt -20ºC.

Ett dåligt laddat batteri, där batterisyran skiktar sig, så att vattnet fryser, det kan däremot inte laddas med CTEK-laddaren. Det batteriet behöver tas in i värmen, då det inte funkar längre i bilen vid -30ºC -35ºC, om det inte är fulladdat.

Kablaget till CTEK bryts även sönder vid den kylan, så modellen med polyuretanisolering rekommenderas.
« Senast ändrad: 15 november 2012 kl. 15:25:16 av traktorz »
Anmäl till moderator   Loggat

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 7  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Oklarhet om Ctek laddare?
 


Online just nu.

193 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 342. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info