ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Biltemas gelbatteri
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Biltemas gelbatteri  (läst 14736 gånger)

Utloggad volvofreak

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 409
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • CF MOTO 500cc-11
    • Visa profil
volvofreak
Biltemas gelbatteri
« skrivet: 31 oktober 2012 kl. 17:27:09 »
Undrar om det är någon som bytt till biltemas gelbatteri i sin blackedition. Blev det en markant skillnad efter bytet av batteriet. Någon som har artikelnummret på batteriet eller en länk till batteriet. Ska på biltema imorgon och tänkte titta på ett batteri och en ledlampa som jag ska ha som backlampa.

Tack på förhand.
Anmäl till moderator   Loggat
Cf Moto 500cc lång-11
Mjuk väska bak
2st 18 watts ledlampor som extraljus
Plog
Ctek laddare
Släpvagn
Fjärrstyrning till vinschen
Syntetlina
Symtec hand/tumvärmare

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 17:46:04 »
köp ett så stort batteri sett till amperetimmar som du får plats med, dvs mät utrymmet och se om du kan klämma dit ett större batteri, det är alltid bättre med ett större batteri.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Kenth

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 587
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kenth
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 18:15:36 »
Jag har haft Biltemas gel batteri en längre tid (troligen minst ett år)och har bara bra erfarenhet. Kör även med två 55w extraljus utan problem. Men har inget art.nr. men som Oskar P skrev mät batteriet så hittar du säkert ett som passar.
Anmäl till moderator   Loggat
DIRTY RIDERS ATV föreningen ligger nere!
CF 500 X5 -09 Silver "SÅLD"
kenth.kihlberg@gmail.com

Utloggad volvofreak

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 409
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • CF MOTO 500cc-11
    • Visa profil
volvofreak
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 18:44:41 »
Citat från: Kenth skrivet 31 oktober 2012 kl. 18:15:36
Jag har haft Biltemas gel batteri en längre tid (troligen minst ett år)och har bara bra erfarenhet. Kör även med två 55w extraljus utan problem. Men har inget art.nr. men som Oskar P skrev mät batteriet så hittar du säkert ett som passar.

Svarar startmotorn direkt när du trycker på startknappen? Ibland när jag ska starta hjulingen så händer det inget när jag trycker på knappen, så jag blir tvungen att hålla den inne en stund för att startmotorn ska börja snurra. Verkar som att startmotorn tar MYCKET ström. Har du upplevt det innan eller efter bytet av batteriet?

Mvh Jimmy
Anmäl till moderator   Loggat
Cf Moto 500cc lång-11
Mjuk väska bak
2st 18 watts ledlampor som extraljus
Plog
Ctek laddare
Släpvagn
Fjärrstyrning till vinschen
Syntetlina
Symtec hand/tumvärmare

Utloggad Kenth

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 587
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kenth
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 19:15:43 »
Inga sådan problem som tyder på att det skulle vara batteriet. Men ibland har jag haft problem med startreläet då borrade vi ett litet hå i höljet och sprayade lite 5-56 eller bättre elektronikspray och då brukar det funka ett tag utan problem. Men att detta i mitt fall beror på batteri nej!
Anmäl till moderator   Loggat
DIRTY RIDERS ATV föreningen ligger nere!
CF 500 X5 -09 Silver "SÅLD"
kenth.kihlberg@gmail.com

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #5 skrivet: 1 november 2012 kl. 20:07:29 »
Citat från: volvofreak skrivet 31 oktober 2012 kl. 18:44:41
Svarar startmotorn direkt när du trycker på startknappen? Ibland när jag ska starta hjulingen så händer det inget när jag trycker på knappen, så jag blir tvungen att hålla den inne en stund för att startmotorn ska börja snurra. Verkar som att startmotorn tar MYCKET ström. Har du upplevt det innan eller efter bytet av batteriet?

Mvh Jimmy
kan även bero på att dekomp-anordningen inte funkar, Miko har ett liknande fel och det beror på i vilket läge notorn stannar. prova att dra i startsnöret lite så att du kommer förbi kompläget nästa gång det blir så, om det då går lättare att starta så kan det bero på dekompen. men ett fetare batteri är aldrig fel, speciellt om man har winch(ar)
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad goranP

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 353
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
goranP
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #6 skrivet: 4 november 2012 kl. 13:08:50 »
Biltemas gelbatteri funkar bra, som sagt köp det största du får plats med.
Startmotorn är ett stort problem på CF den drar ström så mycket att jag inte ens kunnat mäta upp detta, och jag är säker på att många har fått lyssna på det klapprande startrelä, vilket beror på att startmotorn kräver all ström och startrelät släpper.
Varför startmotorn drar så mycket ström kan nog också bero på dekompventilen står fel (personligen har jag överhuvudtaget inte märkt att en sådan skall finnas)
På grund av att startmotorn drar så mycket ström så händer det lätt att startrelät pajar det klarar helt enkelt inte av denna belastning.
När mitt startrelä pajade så skippade jag det, och slaktade sedan en startmotor från en bil och tog där sollenoiden (tror det heter så) som ger ström till startmotorn på bilen, denna fick funka som startrelä, lite stor klump men denna placerade jag nertill och höger vid bränsletank under dynan givetvis.
Då jag var väldigt less på att höra det eviga smattrande av startrelä, så matar jag numera startrelät från mitt reservbatteri, ja jag slipper reläklapper men det kan bli som andra här sagt, det händer inte att skit men ström går det åt så tjuvlarmet brukar tjuta ibland, har man tur så börjar även startmotorn snurra och maskinen startar.
Varför har jag då ett reservbatteri med mig? jo för det finns inte en chans i h-t att jag skulle kunna dra igång den med snöret, det har hänt en gång att grannen lyckats få igång den med snöret, denna konstruktion är nästan totalt värdelös och inget jag kan förlita mig på.
Jag plockade isär min startmotor och rengjorde den totalt, javisst det blev hyfsat ett tag sedan var problemet tillbaka, jag har en idé att det om fordonet står länge att det bildas någon beläggning på kolletorn i startmotorn, för jag gjorde provet att starta maskinen varje dag och då såg det ut att funka.
Men helt klart är det något fel på startmotorn redan från början, enligt Trech skall det finnas en nytillverkad sådan (svart hölje) som då kostade 1600:- jag har inte köpt någon ännu, och hur vet jag att CF har lyckats bättre med den nya?
Anmäl till moderator   Loggat
Gasar tills det rasar

Utloggad lygbranch

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
lygbranch
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #7 skrivet: 5 november 2012 kl. 10:42:21 »
Håller helt med att det är omöjligt att dra igång med snöre, min CF är likadan. Tvärstopp och inte en chans att leta fram kompläget och sen dra utav hel-e som man brukar på en stor motor.
Dekompressionsventilen ska ju öppna när man drar startsnöret, är det samma funktion när startmotorn går?
Kan det vara så att problemet inte är batteri - startmotor utan dekompventilen? Om startmotorn går tungt pga att ventilen inte öppnar, så drar den ju också mycket ström  :hmmm:.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad goranP

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 353
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
goranP
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #8 skrivet: 5 november 2012 kl. 16:22:33 »
Citat från: lygbranch skrivet  5 november 2012 kl. 10:42:21
Håller helt med att det är omöjligt att dra igång med snöre, min CF är likadan. Tvärstopp och inte en chans att leta fram kompläget och sen dra utav hel-e som man brukar på en stor motor.
Dekompressionsventilen ska ju öppna när man drar startsnöret, är det samma funktion när startmotorn går?
Kan det vara så att problemet inte är batteri - startmotor utan dekompventilen? Om startmotorn går tungt pga att ventilen inte öppnar, så drar den ju också mycket ström  :hmmm:.
Ja det skulle kunna vara som du säger, att dekompventilen inte funkar som den ska, och då går det självklart tungt för startmotorn.
Man kanske skulle testa den saken genom att helt enkelt plocka bort tändstiftet, och låta maskinen vila någon dag och sedan se om startmotorn förmår att dra runt motorn.
Det är ju annars så att det alltid behövs ett välladdat batteri för att starta hjulingen då den stått några dagar.
Om det är på detta vis, hur ska man då lösa problemet, en "pysventil" som fanns på mopeder förr? ;D
Anmäl till moderator   Loggat
Gasar tills det rasar

Utloggad Erskines

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Erskines
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #9 skrivet: 5 november 2012 kl. 22:37:22 »
Citat från: lygbranch skrivet  5 november 2012 kl. 10:42:21
Håller helt med att det är omöjligt att dra igång med snöre, min CF är likadan. Tvärstopp och inte en chans att leta fram kompläget och sen dra utav hel-e som man brukar på en stor motor.
Dekompressionsventilen ska ju öppna när man drar startsnöret, är det samma funktion när startmotorn går?
Kan det vara så att problemet inte är batteri - startmotor utan dekompventilen? Om startmotorn går tungt pga att ventilen inte öppnar, så drar den ju också mycket ström  :hmmm:.

Om jag rycker till som en galning i snöret på min maskin så är det nästan så fotbrädorna kroknar men om
jag först får ryckstarten att greppa och sedan drar sakta ut snöret och ökar farten på rycket ju längre snöret
blir så kan jag dra igång den kall som varm utan problem.
Verkar som om man måste dra runt motorn sakta första varvet för att dekompventilen ska öppna.
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 Steel -11

Utloggad Buggy

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 440
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ägare av firma TMech inom Svarving Fräsning Gravyr
    • Visa profil
Buggy
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #10 skrivet: 7 november 2012 kl. 08:30:38 »
Jag har bytt startmotor i min CF, köpte den som är till X7an å det vart stor skillnad.
Anmäl till moderator   Loggat
CF Moto500 -08
Allroad 300 4*4 -09  Såld
Dinli 350  -08  Såld
Bad Boy 200  Såld

Utloggad volvofreak

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 409
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • CF MOTO 500cc-11
    • Visa profil
volvofreak
SV: Biltemas gelbatteri
« Svar #11 skrivet: 7 november 2012 kl. 12:04:42 »
Citat från: Buggy skrivet  7 november 2012 kl. 08:30:38
Jag har bytt startmotor i min CF, köpte den som är till X7an å det vart stor skillnad.

Vad hade du för problem innan och vad blev det för skillnad? Och vad kostade den?
Anmäl till moderator   Loggat
Cf Moto 500cc lång-11
Mjuk väska bak
2st 18 watts ledlampor som extraljus
Plog
Ctek laddare
Släpvagn
Fjärrstyrning till vinschen
Syntetlina
Symtec hand/tumvärmare

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Biltemas gelbatteri
 


Online just nu.

603 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 635. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info