Men vänta nu. Jag fattar inte vad vi diskuterar här?Jag vill VETA:Om ett fordon inte uppfyller kraven vid flygande besiktning, kan det bli avregistrerad, dvs inte längre vara registrerat för väg?Att få ett oregistrerat fordon att bli registrerat är ju stört omöjligt såvida du inte anlitar en homologiseringscertifierad firma, typ dresel, borile, osv...Man borde åläggas att genomföra besiktning för att verifiera fordonet.
det var inte ett oreggat fordon, men eftersom de var ostrypta / trimmade så måste dom göra ombesiktning, och eftersom inga orginalpapper på exakt hur maskinen får gå, går det inte att godkänna den igen i besiktning, därför olaglig i trafik..vad vi, eller iaf jag diskuterade (i andra tråden) var om detta hänt någon annan än min kompis, och far mins kompis!
Har själv jobbat på SMP "statens maskinprovning" och saken är den att jag tror inte ett ögonblick på att polisen direkt på plats har avregistrerat den. Detta kan endast ha gjorts med en utredning av polismyndigheten där din "kompis" har haft möjligheter att säga sitt och utföra en kontroll besiktning.Så om detta är sant så har han sig själv att skylla att han struntat i att infinna sig för kontroll eller svara på papperna som skickats ut. Ett fordon som blivit modifierat på ett sådant sätt att det inte längre stämmer överens med registreringspapperna skall återställas och därefter kan en ny kontroll göras. Tills dess utfärdas körförbud.
Nu börjar jag ju fatta. Men om man blir kallad till ombesiktning, är det ägarens sak att ta fram papper? Alla de uppgifterna står ju i regbeviset hos trpstyrelsen: Mått, motorstorlek, effekt mm. Nåt har ju blivit tokigt här. Kolla gärna med din polare/farsans polare om du kan få fram mer info. Utan att sticka ut hakan alltför mkt här så vågar jag påstå att detta forum är den instans i sverige som har bäst koll på vad som gäller, jämfört med en individuell polis.
Körförbud≠avregistrering
Total avregistrering kan det inte vara för då skulle det knappt gått att regga tillbaka den vilka papper man än har från Dresel och det skulle absolut inte gå att få samma registreringsnummer.Ett litet exempel ifrån när jag var ung för ungefär 100 år sen. Jag hade en A-traktor som gick väldigt trevligt men tyvärr upptäckte polisen det efter ett tag och jag fick en färgglad flagga i framrutan. För att bli av med denna flagga ( körförbud ) så var jag tvungen att återställa A-traktorn till lagligt ( och okörbart ) skick och göra en registreringsbesiktning, dock inte en fullständig som om jag hade nyreggat den utan de gick på de gamla registreringssuppgifterna. Sen kan ju dessa regler förändrats 20 ggr sen dess.
Vilken soppa! Tur att man besiktigar i Tidaholm, där har de sällan koll på läget