Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vobblande bakdäck  (läst 3557 gånger)

Utloggad Wozzer

Vobblande bakdäck
« skrivet: 30 september 2012 kl. 10:46:43 »
Har nyligen satt på mina nya crossdäck. Kenda claw xcr.

Bakdäcken vobblar nu ganska mycket. Både vid hög och låg hastighet. Har dragit i mera luft. Men försvinner inte.
Vad kan det bero på?

Utloggad Tictic

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #1 skrivet: 30 september 2012 kl. 10:49:20 »
Hjullager?? Glappar dom om vi juckar på däcket??
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Wozzer

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #2 skrivet: 30 september 2012 kl. 11:08:05 »
Hjullager?? Glappar dom om vi juckar på däcket??

När du säger hjullager. Vad ska jag kolla på då? Är inte så haj på detta ;)

Utloggad Tictic

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #3 skrivet: 30 september 2012 kl. 11:12:03 »
Sitt vid sidan av däcket och dra det mot dig och inåt i övankant.. kluckar det så glappar det..

Mina gör det på min smc 500..
Gör dom det så testa att ta bort sprinten som sitter i navet och dra åt muttern lite och sätt tillbaka sprinten..

det är inte så att hjulet sitter snett på navet?? typ att det inte centrerat helt och hållet??
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Wozzer

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #4 skrivet: 30 september 2012 kl. 11:19:50 »
Sitt vid sidan av däcket och dra det mot dig och inåt i övankant.. kluckar det så glappar det..

Mina gör det på min smc 500..
Gör dom det så testa att ta bort sprinten som sitter i navet och dra åt muttern lite och sätt tillbaka sprinten..

det är inte så att hjulet sitter snett på navet?? typ att det inte centrerat helt och hållet??

Centrerat är det. Ska testa att dra åt som du säger.

Utloggad Tictic

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #5 skrivet: 30 september 2012 kl. 11:23:04 »
muttern ska inte sitta stenhårt..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad LAHA

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #6 skrivet: 30 september 2012 kl. 11:52:03 »
Sitt vid sidan av däcket och dra det mot dig och inåt i övankant.. kluckar det så glappar det..

Mina gör det på min smc 500..
Gör dom det så testa att ta bort sprinten som sitter i navet och dra åt muttern lite och sätt tillbaka sprinten..

det är inte så att hjulet sitter snett på navet?? typ att det inte centrerat helt och hållet??

Nu är det ju så att hjullagerna sitter i svingen inte ute vid hjulhubben så om du vill utveckla ditt problemlösande med hur spänd hjulhubben är så att alla förstår vad du menar  :rtfm:
Can Am Spyder RS

Utloggad Tictic

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #7 skrivet: 30 september 2012 kl. 11:56:33 »
då är det väl min hjulhub jag dragit åt..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Tictic

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #8 skrivet: 30 september 2012 kl. 12:07:22 »
Hjärnsläpp!! Det stämmer ju hel axel.. Tänkte på hjullager på bil
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad Ejan

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #9 skrivet: 30 september 2012 kl. 21:04:40 »
Däck och fälg är korrekt balanserade ?
SMC Wildcat Racing Edt´2011 - 1000+ mil still going strong  ()p

Utloggad Wozzer

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #10 skrivet: 1 oktober 2012 kl. 00:40:49 »
Däck och fälg är korrekt balanserade ?

Däckfirma som har fixat. Så jag hoppas det :) brukar det sitta vikter på? Har inga på mina däck.

Utloggad Ejan

SV: Vobblande bakdäck
« Svar #11 skrivet: 1 oktober 2012 kl. 00:45:54 »
Det brukar sitta vikter på fälgarna om dom är balanserade då fälgar väldigt sällan är "perfekta"

Min wildcat leverades obalanserad från fabrik och det blev mycket bättre efter min ÅF balanserade upp dom och det blev en gäng vikter.
SMC Wildcat Racing Edt´2011 - 1000+ mil still going strong  ()p

 


Online just nu.

191 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, skogsbonne, mdk, CFM,
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    Idag kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme