Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Ockerpris service i Tingsryd  (lĂ€st 6867 gĂ„nger)

Utloggad Eric Sigurdsson

Ockerpris service i Tingsryd
« skrivet: 7 augusti 2012 kl. 06:29:02 »
Hej,

Det Àr dags för min första service pÄ min SMC 503 Wildcat och ringde runt igÄr och letade efter ett bra servicestÀlle.

ÅF för SMC i nĂ€rheten:

Extremebike Tingsryd - Inte mitt förstaval pga. oseriöst intryck nÀr maskin skulle köpas
MX Bikeparts NÀttrabry - Har tydligen gÄtt i konkurs

DÄ testade jag den lokala cykelhandlaren (sÀljer mycket atv, quad) och de pÄstÄd att de inte kan fÄ hem delar för en vanlig oljeservice. Med det svaret sÄ orkade jag inte ens ifrÄgasÀtta.

DÄ gick jag tillbaka till att försöka med Extremebike, bara pga. stÀmpeln. De frÄgade om jag köpt maskinen dÀr (vilket jag inte gjort), och dÄ kostar en första service (byte olja, filter + yttre genomgÄng) 2400:-!

Är detta verkligen rimligt?

DĂ„ ringde jag till kotjet trading i Vislanda (ocksĂ„ ÅF för SMC, men nĂ„gra mil hĂ€rifrĂ„n) och de ville ha 1200:- för den servicen. I mina öron lĂ„ter detta mer rimligt men Ă„ andra sidan sĂ„ verkar inte denna firma speciellt seriös den heller...

Tankar och idĂ©er? Tips pĂ„ andra servicestĂ€llen (behöver inte vara ÅF för SMC) som Ă€r bra i nĂ€rheten av Tingsryd, Linneryd?
Nu: SMC RAM 520 RR -12 (ProjekttrÄd: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40257.0)
DĂ„: Dinli DMX 450 -08

Utloggad Sper

SV: Ockerpris service i Tingsryd
« Svar #1 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 06:41:24 »
Var du Àn gör sÄ lÀmna den inte i tingsryd. Dom e sÄ jÀvla oseriösa. Först sÄ ta de sinnesjukt betalt. De vill ha de dubbla Àn alla andra. Köper man maskin dÀr sÄ fÄr man normal priser. För de andra sÄ Àr de jÀvligt sega. De sÀger maskin ska vara klar dÄ och dÄ men den bli inte klar. Och för de tredje sÄ kollade de inte ens luftfiltret pÄ servicen. Inte dragkroken m.m men de kryssade ÀndÄ i att de var kontrollerat. Man kan tycka om man lÀmna in maskin med lös dragkrok att de spÀnner Ät den? Och sen inte nog med de sÄ slabba dom med oljan nÀr de hÀllde i motorn.

Ne fy fan sÄ lÄngt ifrÄn dom de bara gÄr och sÀger de till alla som fundera pÄ servicar dÀr.

Utloggad Tictic

« Svar #2 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 06:55:01 »
Har aldrig haft problem med dom.. Har fÄtt min maskin inklÀmd mellan andra nÀr han typ Àr fullbokade.. Och fÄr alltid min maskin nÀr jag typ vill ha den.. Tycker han har bra service. Allafall nÀr jag Àr dÀr nere..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 sÄld

Utloggad Eric Sigurdsson

« Svar #3 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 06:55:37 »
Var du Àn gör sÄ lÀmna den inte i tingsryd. Dom e sÄ jÀvla oseriösa. Först sÄ ta de sinnesjukt betalt. De vill ha de dubbla Àn alla andra. Köper man maskin dÀr sÄ fÄr man normal priser. För de andra sÄ Àr de jÀvligt sega. De sÀger maskin ska vara klar dÄ och dÄ men den bli inte klar. Och för de tredje sÄ kollade de inte ens luftfiltret pÄ servicen. Inte dragkroken m.m men de kryssade ÀndÄ i att de var kontrollerat. Man kan tycka om man lÀmna in maskin med lös dragkrok att de spÀnner Ät den? Och sen inte nog med de sÄ slabba dom med oljan nÀr de hÀllde i motorn.

Ne fy fan sÄ lÄngt ifrÄn dom de bara gÄr och sÀger de till alla som fundera pÄ servicar dÀr.

Var servar du nuförtiden dÄ?
Nu: SMC RAM 520 RR -12 (ProjekttrÄd: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=40257.0)

Utloggad Sper

« Svar #4 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 07:01:08 »
Jag lÀmna min till bil Ä marin i vÀxjö de har cf moto. De Àr vÀl inte vÀrlds bÀst iofs. Men mÄnga som klagat pÄ tingsryd. Sen kanske han funka för vissa men gör han inte de som stÄr i papprena som han kryssa i sÄ Àr han oseriös. Vet inte nÄgon smc Äf hÀr i vÀxjö. Men jag kör hellre 20 mil enkel resa och lÀmna till bra Äf :p

Utloggad Rickard Marklund

« Svar #5 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 07:20:38 »
Hej,

Det Àr dags för min första service pÄ min SMC 503 Wildcat och ringde runt igÄr och letade efter ett bra servicestÀlle.

ÅF för SMC i nĂ€rheten:

Extremebike Tingsryd - Inte mitt förstaval pga. oseriöst intryck nÀr maskin skulle köpas
MX Bikeparts NÀttrabry - Har tydligen gÄtt i konkurs

DÄ testade jag den lokala cykelhandlaren (sÀljer mycket atv, quad) och de pÄstÄd att de inte kan fÄ hem delar för en vanlig oljeservice. Med det svaret sÄ orkade jag inte ens ifrÄgasÀtta.

DÄ gick jag tillbaka till att försöka med Extremebike, bara pga. stÀmpeln. De frÄgade om jag köpt maskinen dÀr (vilket jag inte gjort), och dÄ kostar en första service (byte olja, filter + yttre genomgÄng) 2400:-!

Är detta verkligen rimligt?

DĂ„ ringde jag till kotjet trading i Vislanda (ocksĂ„ ÅF för SMC, men nĂ„gra mil hĂ€rifrĂ„n) och de ville ha 1200:- för den servicen. I mina öron lĂ„ter detta mer rimligt men Ă„ andra sidan sĂ„ verkar inte denna firma speciellt seriös den heller...

Tankar och idĂ©er? Tips pĂ„ andra servicestĂ€llen (behöver inte vara ÅF för SMC) som Ă€r bra i nĂ€rheten av Tingsryd, Linneryd?

En service kostar rÀtt mycket helt enkelt.
Att MX Bikeparts NÀttrabry har gÄtt i konkurs "bevisar" ju att de som sysslar med denna typ av maskiner inte har nÄgra sötebrödsdagar precis.
RÀtt mÄnga aktörer har fÄtt stÀnga igen sina portar de senaste Ären p.g.a. dÄlig lönsamhet, och med den allt större prispressen pÄ sjÀlva maskinerna sÄ mÄste företagen tjÀna pengarna pÄ service istÀllet.

VIsst kan man köpa maskinen billigt hos en ÅF eller pĂ„ nĂ€tet, och serva billigt (eller sjĂ€lv) hos nĂ„gon annan, men pĂ„ sikt finns risken att bĂ„de de billiga ÅF och de billiga serviceverkstĂ€derna gĂ„r i konkurs om alla börjar göra sĂ„...

För 2 Är sedan kostade min Can-Am:s första service 2000 kr, Àven det tyckte jag var dyrt, men det finns de som fÄtt betala 3000 kr...
2400 kr Àr inte billigt, men det Àr inte heller ocker.

De som sÀljer en sÄn service för 1200 kr stoppar kanske pengarna direkt i fickan?
(Och dÄ kan man ju vara billig)

ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Eric Sigurdsson

« Svar #6 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 07:47:14 »

En service kostar rÀtt mycket helt enkelt.
Att MX Bikeparts NÀttrabry har gÄtt i konkurs "bevisar" ju att de som sysslar med denna typ av maskiner inte har nÄgra sötebrödsdagar precis.
RÀtt mÄnga aktörer har fÄtt stÀnga igen sina portar de senaste Ären p.g.a. dÄlig lönsamhet, och med den allt större prispressen pÄ sjÀlva maskinerna sÄ mÄste företagen tjÀna pengarna pÄ service istÀllet.

VIsst kan man köpa maskinen billigt hos en ÅF eller pĂ„ nĂ€tet, och serva billigt (eller sjĂ€lv) hos nĂ„gon annan, men pĂ„ sikt finns risken att bĂ„de de billiga ÅF och de billiga serviceverkstĂ€derna gĂ„r i konkurs om alla börjar göra sĂ„...

För 2 Är sedan kostade min Can-Am:s första service 2000 kr, Àven det tyckte jag var dyrt, men det finns de som fÄtt betala 3000 kr...
2400 kr Àr inte billigt, men det Àr inte heller ocker.

De som sÀljer en sÄn service för 1200 kr stoppar kanske pengarna direkt i fickan?
(Och dÄ kan man ju vara billig)

Första servicen pÄ min maskin innehÄller inte speciellt mycket.

Byte av olja och filter (material: ca 350:-)
OkulÀr besiktning + fettning av leder (material: 20:-).

Materialkostnad: 370:- inkl. moms
Arbetskostnad: 2,5 h x 450:- = 1125:- inkl. moms

Totalt: 1125:- + 370:- = 1495:- inkl. moms.

Och dÄ har jag rÀknat högt pÄ arbetstiden och arbetskostnaden. Jag anser att 1000 - 1500:- Àr en rimlig kostnad för en vanligt oljeservice, men kanske det dubbla eller mer om det ingÄr ventiljustering.

Utloggad Tictic

« Svar #7 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 09:05:24 »
Skulle inte fĂ„ för mig att lĂ€mna en hjuling eller ens att handla pĂ„ bil och marin.. VĂ€ntar fortfarande pĂ„ svar frĂ„n dom pĂ„ delar( nog gĂ„tt ett halv Ă„r)  som det tog Tingsryd 2 timmar att fĂ„ fram..

Sedan tycker jag dom Àr sÄ stöddiga dÀr om man inte köpt maskinen hos dom..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 sÄld

Utloggad Rapid1234

• Skit i framhjul du har ju bakhjul
  • ATV Pro
  • Antal inlĂ€gg: 409
  • Totalt antal gillanden: 2
  • Kön: Man
  • Sparkonto i all Ă€ra, men vad gör det nĂ€r du e död.
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 09:12:14 »
det rÀcker man gÄr in pÄ extrembike i tingsryd sÄ vill man vÀnda och Äka hem, vi va dÀr i vintras och titta pÄ en wildcat till min polare, dom höll just dÄ pÄ att montera ihop den sÄ vi fick gÄ in i verkstaden och titta och FY FAN vilken röra dÀr va, plus att dÀr sprang mest runt en massa jönsar som jag aldrig i mitt liv skulle vÄga lita pÄ nÀr det gÀller att mecka
Raptor 700R (SE) US Bitch Edition -07
HMF Helsystem
PcV Fuel & Ignition
Högkompskolv 11:1
Hotcams steg 3
Pro Design Intake Kit
16/30 Drev
Mappad pÄ Yamaha Center Hbg 63,3hk pÄ hjulen

......................
Honda Trx 420fe -11 Mud edition ++ SĂ„ld
Raptor 660 -05a SĂ„ld
Smc 250 -05a SÄld, Tur man blev av med kinamöget!!

Utloggad Eric Sigurdsson

« Svar #9 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 09:42:34 »
Skulle inte fĂ„ för mig att lĂ€mna en hjuling eller ens att handla pĂ„ bil och marin.. VĂ€ntar fortfarande pĂ„ svar frĂ„n dom pĂ„ delar( nog gĂ„tt ett halv Ă„r)  som det tog Tingsryd 2 timmar att fĂ„ fram..

Sedan tycker jag dom Àr sÄ stöddiga dÀr om man inte köpt maskinen hos dom..

Precis vad jag tycker om Extremebike.

det rÀcker man gÄr in pÄ extrembike i tingsryd sÄ vill man vÀnda och Äka hem, vi va dÀr i vintras och titta pÄ en wildcat till min polare, dom höll just dÄ pÄ att montera ihop den sÄ vi fick gÄ in i verkstaden och titta och FY FAN vilken röra dÀr va, plus att dÀr sprang mest runt en massa jönsar som jag aldrig i mitt liv skulle vÄga lita pÄ nÀr det gÀller att mecka

Samma tanke slog mig ocksÄ nÀr jag var dÀr inne...

Utloggad Rickard Marklund

« Svar #10 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 16:55:04 »
SĂ„ det ni söker Ă€r alltsĂ„ en ren och fin verkstad, med personal som har högskoleutbildning och 10 Ă„rs erfarenhet, OCH ett pris som ni tycker Ă€r OK, alltsĂ„ runt 1200-1500 kr för en första service?  :dntknow:

Visst kan jag hÄlla med om att det vore ett dröm-scenario, men nu Àr det ju inte sÄ att denna typ av arbeten Àr vÀrldens mest eftertraktade, och personalomsÀttningen rimligtvis Àr rÀtt hög, och med tanke pÄ den skrala lönsamheten som vissa har sÄ anvÀnds troligen praktikanter hÀr och var som fullfjÀdrad personal.
Detta Àr som jag ser det verkligheten, men det finns sÀkert undantag, men dÄ talar vi inte om nÄgra lÄga priser heller, utan dÄ hamnar vi nog runt de 3000 kr som jag tidigare nÀmnde.

Visst Àr det dyrt med service, det tycker jag ocksÄ, men jag ogillar att man hÀnger ut enskilda företag och personal pÄ det sÀtt som görs i denna trÄd, hur man uppfattar en verkstad skiljer sig oerhört mycket frÄn en person till en annan, som vi sett i denna trÄd, och jag tycker att det Àr trÄkigt, och troligen orÀttvist, att publikt klanka ned pÄ företag/personal som ni gör i denna trÄd.

Om det nu Àr ockerpriser sÄ borde ju fler starta denna typ av företag och bli miljonÀrer, eller hur?
Nja, det gÀller nog att inse att det krÀvs bÄde lokaler, personal, kundkontakter, administration, lager o.s.v. om du alls skall ha en fungerande verksamhet, och dÄ kostar det mycket att driva en verkstad, det gÀller att ha hög belÀggning, och ha förmÄga att ta tillrckligt mycket betalt för att det skall löna sig, det Àr verkligheten, Àven om jag vet att det Àr svÄrt att förstÄ.

Jag tycker det Ă€r mer ocker att de reklambyrĂ„er och programmerare som jag köper tjĂ€nster av tar 1250 kr/timme, och deras enda verktyg Ă€r en bĂ€rbar PC.  :help:
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Hydro

« Svar #11 skrivet: 7 augusti 2012 kl. 20:07:50 »
NÀr jag klipper mig, vilket iofs blir mer och mer sÀllan, sÄ tar det cirka en kvart och kostar 300, och hon har en sax för nÄgra kronor.
"frisörsaxar Àr jÀÀÀÀttedyra" sÀger folk... jajo... sÀkert...

Timlönen blir 1200:- vilket Àr typ samma som byns största fleroperationsmaskin, och den kostade tydligen Ättasiffrigt vid inköp och gubbe ingÄr.
Detsamma gÀller en skördare för fem mille som suger i sig bra med soppa och med en gubbe i hytten.

SÄ allt Àr relativt.
SÄ om Extremebike tar 450 per timme sÄ Àr det billigt anser jag... riktigt billigt.

Vad kostar en snickare eller en mÄlare?

I Erics fall sÄ ser alla att han Àr pedant sÄ varför det skall finnas nÄn stÀmpel i nÄn bok förstÄr jag inte, Àr det garantin dÄ eller?

AndrahandsvĂ€rdet bör knappast pĂ„verkas sĂ„ det lönar sig att serva hos ÅF, sköter man maskinen som bilderna hĂ€r pĂ„ forumet visar sĂ„ lĂ€r seriösa spekulanter knappast oroa sig för nĂ„n avsaknad av eventuell stĂ€mpel.
 ()p

Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Online just nu.

169 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
M_Ă„berg, qbtq, Oscar Martinsson,
Flest online idag: 191. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme