det du får i dieseltanken på båten är mikroorganismer och det beror på att du har vatten i bränslet, få ur vattnet, fyll tanken helt full innan vinterförvaring så ska du se att du blir kvitt bacilluskerna, i annat fall finns biocid att köpa i välsorterade biltillbehörsbutiker, det tar död på det mesta som trots allt kan överleva i diesel..
Både vespan och gräsklipparn startade på en ggn efter vinteruppehållet båda e 4-takt.Men kanske är mindre känsligt om man förvarar dem varmt på vintern.Ingen av dem gick nå märkbart sämre heller.Samma erfarenhet när jag hade en transam den startade också alltid lätt upp efter vinteruppehållet.Men den stod också varmt.Det ända jag gör är att fylla fullt när jag ställer dem för vintern.
"problemet" ska inte överdrivas, visst tusan funkar macksoppan dom allra flesta gånger efter vinterförvaring, men den ger helt klart avlagringar i motorerna, vilket man helt slipper med alkylatbensin.När jag blandade soppa själv, till sågar och moppen, då fick jag sota maskinerna årligen.Jag har nu kört en röjsåg på Aspen sen soppan kom för ca 20 år sedan.Det finns inte ens en mm avlagringar i ljuddämparen, både förgasare, kolv, och cylinder är rena som en barnaröv ja du verkar uppenbarligen fattat, men många skogsarbetare härikring är skiträdda för aspen, istället går dom å trör i röken runt sig å gillar läget... jag skulle fan inte stå ut med 2-taktsäckelmoln kring mig dagarna i ända, antingen hade jag etanolkonverterat och kört med vegetabilisk olja eller så hade jag skaffat en dieselsåg (jo, det finns) och kört den på RME
Helt klart mycket trevligare att köra röj/motorsåg på akrylatbränsle och inga problem med det heller och ingen stank i bilen om man ska frakta dem i den. Däremot så får man se upp om man kört på vanlig bensin och byter till akrylat att det kan släppa en del avlagringar från bensinen som ställer till problem, men oftast ett övergående problem.